Har en tvättstuga i källaren idag som ska snyggas till. Golvet är betongplatta som det ska läggas klinker på. Frågan är om det krävs fuktspärr eller inte. Hade en lång diskution med en hantverkare om detta som inte kunde ge ett rakt svar på frågan.

Vad gäller, behövs det eller inte?
 
Hur gammalt är huset? (mao isolering i plattan?)
 
Om du har en tvättstuga i källaren som du inte ska spola vatten på så skulle jag aldrig ens fundera på fuktspärr. Plattans förmåga att andas elimineras med fuktspärr. Om du ska ha nån del till tex dusch så skulle jag möjligen fuktspärra enbart i och lite omkring duschen.
 
Ja, fuktspärr på golv och 10 cm upp, som en sarg. Väggar behövs inte som badrum. Den som diktera villkoren för detta är försäkringsbolagen. Vill du ha konkret svar på detta så är det från ditt försäkringsbolag.
 
Huset är byggt 1976, källartak ligger ca 50cm ovan mark och väggarna är klädda med platon på utsidan.
Faktum är att en fuktspärr tar bort förmågan för plattan att andas och kan antagligen ge fuktvandring istället.
Vi ska inte spola där inne och har god ventilation så fukt borde inte vara något problem. Men när en fackman hävdar något annat undrar man ju.
 
Jag skippade det i vår tvättstuga nyligen byggd i källaren. Jag vågar inte riskera fuktvandring och man skall inte bada på golvet. Vi har dessutom golvvärme som torkar upp ev fukt. Jag vet inte hur normen säger om fuktskydd men jag ser inga risker. Vi kommer dock att om vi säljer upplysa köparen om det så man slipper klassa det som dolt fel.

Robert
 
Om det inte finns någon isolering under betongplattan bör du inte isolera ovanpå. Lägg klinker direkt på plattan och låt ev markfukt ha möjlighet ta sig upp mellan fogarna. Då kan du också enstaka gånger slabba klinkern utan att riskera att fukt inte har någonstans att ta vägen.

Om du ska ha nån del till tex dusch så skulle jag möjligen fuktspärra enbart i och lite omkring duschen. Precis - så gjorde jag - en dryg kvadratmeter fuktspärrades under klinkern för framtida duschplats. Även om du inte sätter in dusch i nuskedet kan det vara vettigt att förbereda för detta för framtida duschplats. Lägg dessutom gärna en klinkerrad 10-15 cm upp längs väggarna med fuktspärr bakom runt hela rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.