Hur lång tid tar det egentligen från att ett hus är stomrest till att det är i stort sett klart? Funderar ju på det där med delad entreprenad... (tyst, jag vet!!! ;) ) Det jag inte skulle alltså... (tyst, jag vet! ;) ) Men om jag tar ut en hel del semester under byggtiden och ägnar mig åt bygget kanske det skulle funka. Eller?  :-/
 
Ja riktigt SÅ mycket semester har jag ju inte... Men det kanske KAN gå ändå.... *funderar* Tur jag är ute i tid! :D
 
Jag vet inte hur man gör för att lägga in länkar till ämnen som varit tidigare på detta forum. Skriver istället så här:

Under gruppen "Övrigt" startade jag en tråd som hette "Kort fråga: hur lång tid tar husbygget?". Vet inte om det hjälper dig. Jag fick många svar!

Så här var det för oss:
Grunden tog sisådär 3 dagar i januari och några veckor senare kom huset. Det gick ÄCKLIGT snabbt! Husväggarna kom på lastbilsflak och sattes upp på mindre än två (2!) timmar! (Observera dock att detta hus är enplans och bara 72 kvm.). Sedan restes takstolar vilket tog resten av dagen. Följande dag ägnades nästan uteslutande åt takstolar och att få taket på plats. Efter två intensiva dagar var hela skalet på plats.

Vi åkte tillbaka till våra jobb och vårt vanliga hus, men misstänker att snickarna, elektrikern, rörmokaren och andra har jobbat i fem veckor efter detta, från slutet av januari till första dagarna i mars.

När vi kom till slutbesiktningen var alla golv och innerväggar på plats, hela köket med all utrustning, hela badrummet var klart, betongpannor på taket, staket och altan var snickrat osv.

Sedan dess har det dock stått rätt still... De små saker som återstår att göra har inte blivit gjorda. Jag har dock tapetserat och målat samt flyttat in de mesta möblerna och nu på påskafton kunde vi för första gången sova i vårt nya hus!
 
Tack! Jag är för tillfället inne på att kanske ta ett "vanligt" prefabhus, inte moduler. Vallsöjhus har jag fått så gott intryck av. Men då är det ju delad entreprenad osm gäller. Och det skrämmer mig lite... Men jag har väl kanske gjort svårare saker förr, fast inte i den prisklassen liksom... :-/
 
Vårt hus är ett "vanligt prefab" som du skriver, och inte modul.
Har du kollat länken jag tipsade om? Många som svarade hade nämligen också byggt prefabhus och hade egna hemsidor med intressanta bilder.

P.S. Jag har kollat DIN hemsida nu! Vad söt du är!!! Och vilka gulliga ungar!
 
Lycke skrev:
Vårt hus är ett "vanligt prefab" som du skriver, och inte modul.
Har du kollat länken jag tipsade om? Många som svarade hade nämligen också byggt prefabhus och hade egna hemsidor med intressanta bilder.

P.S. Jag har kollat DIN hemsida nu! Vad söt du är!!! Och vilka gulliga ungar!
*rodnar* TACK! :D

Japp, kollade länken! SÅ lång tid verkar det ju inte ta, men mer än jag har semester i alla fall. Får väl ta några dagar ledigt under varje moment,typ, kanke. Två--tre dagar runt grundgjutningen, två-tre dagar runt stomresningen och sen lite strödagar när "inomhusjobben" skall göras. Typ när en hantverkare är klar och nästa skall komma och så. OM jag nu överhuvudtaget vågar mig på att förska rådda detta...

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.