Jag ska dra el i en yttervägg (kök) för att komplettera med ett grenuttag där vår nya fläkt ska sitta. Isoleringen är ca 17 cm tjock.
Min tanke är att dra mitt flexrör bakom en kortlng på ett ställe. Detta resulterar i att flexröret, från insidan från rummet räknat, kommer att dras ca 5.5 cm "in" i ytterväggen. Jag har läst flera trådar om att man ska försiktig med att dra el i en yttervägg för nära utsidan då elen iaf teoretiskt avger en viss värme=kondens. I mitt fall drar min fläkt bara 210W på full pådrag men iaf. Finns det ngn norm som styr detta? Mitt sunda förnuft ;) säger att jag ligger inom gränsen men vill höra om ngn har ngn åsikt i ämnet.
Tacksam för all hjälp.
 
Säkert inga som helst problem i ditt fall.

Kondensproblem kan uppstå när rör dras från varma utrymmen upp på exvis kalla vindar. Varm luft kan då stiga uppåt i rören och fukt fälls ut när den kyls av.

Personligen har jag även fått våta (telefon-)trådar i handen från rör i gjutet golv, men om det berodde på kondensation eller inträngande vatten utifrån är svårt att säga.
 
Det enda förebyggande du behöver tänka på är att täppa till rörändarna med lite akryl-/latexfog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.