Min morfar och mamma pratades vid igår om att jag o sambon vill flytta neråt hans trakter (Kalmar) när vi är färdigutbildade. Vår tanke var då att köpa hus eller bygga.
Nu så sa morfar att jag gärna kunde få en tomt av honom om vi vill bygga nytt. :)

Så från vilken hustillverkare skulle ni bygga med om ni vore oss? Jag vill alltså ha tips på prisvärda men ändå ett hus med kvalitet som passar i en lantlig miljö?! :)

(Vi kommer bli sjuksköterska och låg-mellanstadie lärare (så ingångslönerna på minst 19000kr blir det att räkna på) plus kontantinsats på 116tkr; 1barn nu, men vill gärna ha 2till. :))
 
Mitt tips:
www.smalandsvillan.se

Glöm inte att även om tomten är "gratis" så kostar det att dra fram el och vatten och avlopp. alt borra brunn och gräva ner avloppsbrunn.
Och så kostar avstyckningen av tomten oxå.
 
Redigerat:
Älvsbyhus Höner, Mimer, mfl med 34 graders taklutning ger ett mer "stuglikt" intryck än Smålandsvillans 45 grader.. Vi fick inte bygga smålandsvillan pga taklutningen men Älvsbyhuset gick bra efter lite påtyckningar.

Annars har Skidstahus många jättefina hus som passar bra ute på landet. De har högre materialstandard än ovan nämda husfabrikat men kostar inte sådär löjligt mycket mer ändå...

Vi bygger Älvsbyhus Höner med förhöjt väggliv i klassisk lantmiljö! Titta gärna mer på http://stromback.blogspot.com
 
Ovanstående råd stämmer säkert om man ser husköpet som ett färdigt "paket", ungefär som när man går till Elgiganten och köper en ny hembioanläggning.

Jag skulle istället satsa på någon tillverkare (Eksjöhus, Myresjöhus, Trivselhus, Kärnhus eller liknande) som har högre kvalitet på sånt som inte går så lätt att ändra senare, typ stomme, väggar, takkonstruktioner etc. och sedan försöka hålla totalpriset nere genom att välja bort onödigt lullull, välja billigare kök, göra målning och inre snickerier själv etc.

Allt eftersom ni kommer igång med karriärerna och/eller får koll på ekonomin kan ni sedan höja standarden (om ni vill) i trygg förvissning om att huset är välbyggt i grunden. Det omvända är lite knepigare. Dvs sitter man med ett budgethus hjälper det inte så mycket att pynta med dyra tapeter eller guldkranar på toan - helhetsintrycket ger iallafall inte intryck av hög kvalitet.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Som uppväxt i Kalmar län så tycker jag inte egentlige att varken Älvsbyhus eller Smålandsvillan passar in riktigt i den klassiska arkitekturen där. Älvsbyhus ser förvisso ut som stugor, men inte som Småländska stugor, där är nog Hjältevadshus (Hjältevad ligger relativt nära dessutom, ett par mil från Vimmerby) bättre. Vill man ha ett traditionellt Småländskt hus ska man dessutom passa sig för många 1 och 1,5 plans, man byggde inte så förr, framförallt inte stora hus i ett plan. Men Hjältevadshus tvåplanare är väldigt stilmedvetna. Se exempelvis på "Asken".

Tycker i allmänhet det är lite tråkigt att många väljer att bygga hus som inte alls passar in i kulturlandskapet, åtminstone när de bygger på landsbygden. Ett av våra huvudkriterier när vi valde hus var att få ett som passar in i den Skånska miljön, även då vi båda är från Småland. Ett Småländskt trähus ser helt enkelt malplacerat ut här nere.
 
Tack för alla svar!
jackpumpa: Jo, jag har räknat på el-avlopp-vatten och såna kostnader..Men avstyckningen vet jag inte vad den kostar?
magnuse74: Vad fint ert hus blir! Har ni börjat med övervåningen också?
BobbyEwing: Ja, "Asken" var väldigt vackert och skulle säkert passa in där! Det är ju det man vill, att det inte ska se malplacerat ut.
Krumeluren:Jag har ju tänkt på detta med att man vill ha ett hus med kvalitet..men det jag oroar mig för att det springer iiväg i kostnaderna..eller klarar man det ändå med våra förutsättningar som jag beskrivit? Grundpriserna på husen skulle ju gärna få stå på hemsidorna. Såklart att varje hus kostar väldigt olika i slutändan..
 
Krumeluren har ju helt rätt i att det är smartast att satsa på ett välbyggt hus utan för mycket lyx om man vill hålla kostnaderna nere intitialt. Ni får ju fundera på hur mycket ni tycker er ha råd med i månaden och försöka bygga bästa möjliga hus för det.

Med dagens ränteläge, dvs ca 5% ränta på bottenlånen, så kostar det ca 8300 i månanden att låna två miljoner före skatteavdrag, hur stor bottenlånedelen får vara varierar mellan olika banker, men 85% är ganska normalt. Det betyder att om huset kostar 2,3 miljoner och ni kan lägga 300 tusen kontant så slipper ni topplån. Topplånen kostar annars mer och måste amorteras och i stort sett alla banker kräver att man lägger åtminstone en viss del själv.

Till detta ska ni lägga driftskostnad på huset, säg 2500 i månaden. Det betyder att om ni kan lägga 300 tusen så kan ni få ett bra hus (2,3 miljoner räcker till ett bra hus om man inte slår på för stort med tillvalen) med en månadskostnad på knappt 11000 brutto eller 8500 netto. Banken begär att ni ska ha ca 10500 kvar i månaden när detta är betalt, och de brukar också vilja att man ska klara det om räntan stiger med några procent och man bör ju dessutom ha ett visst sparande om man äger hus, det finns ingen hyresvärd att ringa till om kylskåpet lägger av ;)

Angående vad husen kostar, det kan ju variera massor. Vi var inte själva byggherrar för vårt hus utan har köpt det färdigt, men det kostade 1,75 miljoner levererat. Till detta kommer förutom tomt med VA markarbete, grund, garaget samt entreprenaden som kan kosta lika mycket som själva huset. Då är det ett 1,5-planshus med en inte helt färdigställd övervåning och en "grovplanerad" trädgård (vilket i praktiken betyder en jordplätt..) men med ganska påkostade detaljer, totalt på 180 kvadrat boarea. Samtidigt kan man få ett "Basic" från a-hus för så lite som 765 tusen. Så det varierar ju ganska mycket, dessutom är det ju avgörande hur mycket kunskap och tid man har för att göra arbete själv, entreprenaden kostar ju som sagt en hel del.
 
Redigerat:
Krumeluren skrev:
Ovanstående råd stämmer säkert om man ser husköpet som ett färdigt "paket", ungefär som när man går till Elgiganten och köper en ny hembioanläggning.

Jag skulle istället satsa på någon tillverkare (Eksjöhus, Myresjöhus, Trivselhus, Kärnhus eller liknande) som har högre kvalitet på sånt som inte går så lätt att ändra senare, typ stomme, väggar, takkonstruktioner etc. och sedan försöka hålla totalpriset nere genom att välja bort onödigt lullull, välja billigare kök, göra målning och inre snickerier själv etc.

Allt eftersom ni kommer igång med karriärerna och/eller får koll på ekonomin kan ni sedan höja standarden (om ni vill) i trygg förvissning om att huset är välbyggt i grunden. Det omvända är lite knepigare. Dvs sitter man med ett budgethus hjälper det inte så mycket att pynta med dyra tapeter eller guldkranar på toan - helhetsintrycket ger iallafall inte intryck av hög kvalitet.

På vilket vis har smålandsvillan sämre stomme, väggar och takkonstruktioner etc.? Jag trodde att det var för att SMV bara bygger ett fåtal olika husmodeller som gjorde att priserna blir lägre. Och att dom i standardutförande har billiga kök osv. Bara nyfiken...
 
Besök ett utställningsområde (i Göteborg har vi Husknuten tex), där fabrikanterna har visningshus. Dels får man mkt inspiration och kommer på vilken stil man gillar, dels kan man se prov på utförandekvaliteten. Den senare är ofta skrämmande låg...
Skulle själv byggt lösvirke med ett hus man gillar som förlaga pga detta och att man ju utan extrakostnad kan få mkt mer precis som man vill själv.
Problemet är att hitta någon bra entrepenör om man inte vill snickra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.