Byggmax har ett hålsågset för 39:95 där dom två största är 127 och 102 mm. Jag har anänt 127:an till tre hål hittills för 125 mm spiro. Det var också så många hål jag behövde göra. Den överlever säkert några hål till också.

/m
 
Jaha, förlåt herr pegul, jag blandade visst ihop dig med mr saturnus.
Ska du bara igenom gips och spånskiva är det bara att blåsa på, var dock en aning ödmjuk när själva sågen ska "bita" i spånskivan, där kan det bli lite hugg, annars är det bara mjukt jämnt tryck som gäller och försök att inte vingla för mycket med maskinen så är det ingen fara.
Att köra hålsåg i gips är ungefär som att köra i smör, förutom att det dammar något djuriskt så var beredd med dammsugaren efteråt :)
 
Snailman
de här på byggmax kan jag inte hitta på nätet, men de kanske har mer i butiken än på nätet?
 
Mikael_L
pegul skrev:
Svag maskin är alltså att föredra?
Mja, jag trodde att ett långsam, nedväxlad maskin men stark var det bästa ... :confused:
Lågt växlad för att inte behöva köra sönder motorns kol + ev varvtalselektroniken ...

Di som kör sina stora hål då och då, får gärna dementera eller bekräfta ...
 
Har dragit min FTX-ventilation nu i veckan och sågat ett antal hål med tigersågen och långa blad. Ett borr först och sen tigersågen. Billigt och snabbt men inte världens bästa finish...
 
Harald nyborg har 127 mm för 128:- + adapter för 68:- Ingen aning om kvaliteten
Hålsågar
 
Hyrde en 118 mm hålsåg och tog mig igenom en timrad vägg. Inga trevliga hugg man fick om man vinglade på handen. Ena väggen var 18 cm... Borra, hugga,borra, hugga...
 
P
Har ett liknade (samma?) från Jula. Gick med nöd och näppe att ta upp ett 50mm hål i 19mm MDF. Körde däremot 110mm hål i huset där det är nästan 100mm massivt trä sammanlagt och där fungerade det hyffsat. Men det blir som Mattias skriver, mycket borra, hugga osv. Såg på Tv när Timell gjorde hål för ventilation. Han hade en hålsåg som nog var 15cm lång men den får man nog inte för 39:95 på Jula :)
 
Tycker att hålsågarna som säljs på Byggmax/Harald Nyborg/whatever är riktigt risiga i vanliga plankväggar. Ända sättet att få bra hål är att rensa sågspåret jätteofta. Sågarna går annars alldeles för varma. Jämför man med en bra dosfräs (de där svenska som alla har typ) så är skillnaden som natt och dag!
 
Alla typer av hålsågar bortsett från dosfräsar behöver "spånrensas" ofta...
 
CCPusher skrev:
...försök att inte vingla för mycket med maskinen så är det ingen fara.
Med vanliga hålsågar/fräsar (dvs utan specialtanding, såsom endast 1 hårdmetalltand eller liknande) brukar jag göra tvärtom - se till att vingla lite med maskinen från sida till sida (väldigt lite). Det gör att inte alla tänder tar i materialet samtidigt, eller iallafall inte lika hårt, vilket gör det mycket lättare att borra. Skillnaden är mycket stor. Risken för hugg minskar, och borrmaskinen får det lättare att orka. Dock kan hålet bli något lite större, vilket såklart kan vara ett problem ibland.

Hur resonerar ni andra?
 
Jag gör precis som du Daniel_N! När jag kör så tycker jag mig uppleva flera fördelar såsom:

- Maskinen går inte lika tungt
- Sågen går inte lika varm
- Man får viss undanforsling av spån
 
Jepp, jag är av samma åsikt.
 
Daniel_N skrev:
Med vanliga hålsågar/fräsar (dvs utan specialtanding, såsom endast 1 hårdmetalltand eller liknande) brukar jag göra tvärtom - se till att vingla lite med maskinen från sida till sida (väldigt lite). Det gör att inte alla tänder tar i materialet samtidigt, eller iallafall inte lika hårt, vilket gör det mycket lättare att borra. Skillnaden är mycket stor. Risken för hugg minskar, och borrmaskinen får det lättare att orka. Dock kan hålet bli något lite större, vilket såklart kan vara ett problem ibland.

Hur resonerar ni andra?
Ja visst, på nåt annat vis går det ju inte ;)

Jag hade tänkt ta just min metabo just för att den är stark nog för att orka en rejäl hålsåg.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.