Hej!

Jag har ställt en snarlik fråga men ska nu specifiera mig lite mer, så jag hoppas på svar.

Vi bor i en villaförening med ca 48 hus, vi har ett servitut för gemensamt vatten.
Ibland har detta vatten sinat på sommaren.

Av den anledningen har man skrivit in i stadgarna att inga hus som inte hade WC före 1984 får därefter installera en WC ansluten till det gemensamma vattnet. Anledningen är ett en WC skulle förbruka vatten.

Alla nytillkomna villaägare som inte har WC har givitvis tyckt att detta är lite tråkigt. Men alla i föreningen har fått betala samma avgift för servitutet. Så olika medlemmar har haft olika möjligheter eller förutsättningar i föreningen.

Så nu är min fråga om detta är rätt och riktigt att, med givna förutsättning, låta olika medlemmar nyttja servitutet olika fast med samma avgift.

Min förhoppning är givitvis att det inte finns fog för detta i någon lag. Jag tror att medlemmarna utan WC hellre är intresserade att alla får använda servitutet på lika villkor än någon retroaktiv återbetalning.

Tacksam för kommentarer, särskilt då jag inte kan något on juridik själv.

Mvh
Fredrik
 
Det kan nog bero på lite vad det är för sammanslutning. Om det är en "riktig" registrerad sammfällighet som alltså finns inskriven i lagfarten, ni är med vare sig ni vill eller ej. Då finns det ganska tydliga lagar som styr verksamheten. Och jag tor med betoning på tror att i så fall så kan sammfälligheten nog iofs ge olika nivå på service till olika medlemmar, om detta är taget in i beräkningen av andelstalen, dvs de som inte få lika hög standard på service skall ha lägre andelstal, och lägre avgift.

Det är inte enkelt att ändra andelstal i efterhand (i princip omöjligt om medlemmen motsätter sig ändringen). Om det då ingår i föreningensvekrsamhet att (enl. stadgar) att förse medlemmarna med vatten, så måste det ske på lika villkor, man kan då tänka sig att man delar upp det som vatten för hushållsbruk (disk, tvätt osv), vatten för dusch, vatten för toalett etc, och då ev. inte tillhandahåller alla varianteran till samtliga, men då skall det framgå av andelstalen.

Om det är en mer frivillig sammanslutning så kan nog föreningen komma med i stort sett villka orättvisa villkor som helst.
 
Redigerat:
Lätt OT..

Det låter ju lite märkligt att ett villaområde med nästan 50 hus år 2008 inte kan trygga vattenförsörjningen.. ?

Borde inte problemet angripas där istället?

Eller finns det några extrema omständigheter?
 
Vad finns för sanktion om man ändå installerar en WC? Är det OK att man fyller en hink med vatten och häller på gräsmattan efter varje besök på sin TC, för att visa sitt missnöje?

Jag tror att om ni är några stycken som visar på det horribla i den uppkomna situationen och börjar propagera för att mer vatten skall försöka anskaffas, så torde ni kunna ha framgång.
 
Det verkar ju lite feltänkt.. en dusch på 20 minuter drar 200 liter, en spolning i toalett ca 4..
 
Varför inte borra sin egen brunn då?

/Kent
 
Hej!
Om jag förstått det rätt är det en "riktig" registrerad sammfällighet. Stadgar mm finns registreradae hos lantmäteriet tror jag det var. Alla måste var med i denna sammfällighet.

Men jag förstod inte riktigt begreppet andelstal? Vad betyder det?

Tusen tack för alla svar!

Mvh
Fredrik
 
Beställ en kopia av stadgarna från Lantmäteriet då. Det lär ju vara de som gäller och inte något oregistrerat "påhitt" från senare datum. Blir det problem med vattentillgången så lär ju samfälligheten bli tvungen att lösa det med eventuell uttaxering från medlemmarna som följd.
 
Hej!

Jo jag har faktiskt beställt stadgarna från lantmäteriet (tror det var där). Men jag minns att de sade att det kan finnas ej inskickade stadgar och då är det de nya som gäller, dvs de oinskickade.

Men kan någon förklara begreppet andelstal?

Mvh
Fredrik
 
I en samfällighet brukar andelstal bestämmas, och utifrån dem beräknas årskostnaden.

Om alla har samma nytta av något så brukar alla ha andelstalet 1. Men, om någon avser att nyttja anläggningen mer än någon annan, kan andelstalen differentieras. I ditt fall är det rimligt att de som får och har WC installerat har ett högre andelstal än de av er som är förbjudna att ha det. Det vill säga, du borde betala lite mindre.
 
Hej!
Måste varje servitutförening då ha en lista över andelstalen?
Vet du om denna måste finnas inlämnad någonstans och vara registrerad?
Mvh
Fredrik
 
Naturligtvis måste det finnas en lista över medlemmar och andelstal. Hur i all världen skall de annars driva in avgiften? Om den däremot behöver registreras någonstans är bortom mina kunskaper, men om det är något som finns inskrivet i din lagfart som servitut, antingen last eller fördel, så borde den vara registrerad hos lantmäteriet.
 
Hemmakatten
Stadgarna måste vara registrerade och godkända av lantmäteriet för att gälla. Det enda är om samfälligheten på senaste årsstämman tog beslut om ändring av stadgarna och just den ändringen inte ännu är inskickad till lantmäteriet.

En debiteringslängd måste varje samfällighetsförening föra och uppdatera. Den skall vara tillgänglig för medlemmarna och på årsstämman skall den finnas framlagd så att alla kan titta i den. Debiteringslängden skall innehålla en förteckning över alla lagfarna fastighetsägare. Den skall uppdateras varje år vilket lämpöligast görs genom att man får en lista från Lantmäteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.