Funderar på att dra el till balkongen. Tidigare har jag bara dragit el inomhus.

Är det något särskilt jag bör tänka på? Var är det bäst att borra hål, behöver jag särskild el-kabel och el-uttag? Jag vill ju gärna göra en fast installation.. Och vad skall jag tänka på när det gäller isolering?

Jag bor i ett hyreshus från 78. Och jag har sett att det är några andra i huset som har dragit el. Så jag antar att det är tillåtet... :cool:

Tack för hjälp!
 
Detta är ett jobb som kräver en elektriker.

I korthet så skall det skyddsjordade uttaget sitta minst 170 cm över golvet, kabeln skall vara av typ EKK, eller EKLK 3G1.5 och det måste finnas en jordelsbrytare installerad.

Sedan kan ju även fastighetsägaren ha synpunkter. Risken är att du blir tvungen att återställa "skadan" när du flyttar.
 
99% av allt som folk frågar om här inne är saker som är totalt olagliga för svenssons att göra.

Förutom de som mycke_nu påpekar så ska uttaget vara kapslat, samt kan vara en bra ide att täta hålet i väggen sen med latex/silicon.
 
kia2 skrev:
Funderar på att dra el till balkongen. Tidigare har jag bara dragit el inomhus.

Är det något särskilt jag bör tänka på? Var är det bäst att borra hål, behöver jag särskild el-kabel och el-uttag? Jag vill ju gärna göra en fast installation.. Och vad skall jag tänka på när det gäller isolering?

Jag bor i ett hyreshus från 78. Och jag har sett att det är några andra i huset som har dragit el. Så jag antar att det är tillåtet... :cool:

Tack för hjälp!
Tillåtet att bygga ut elinstallationen i en lägenhet? Fråga hyresvärden.
Och att göra det själv? NIX!
 
]Funderar på att dra el till balkongen. Tidigare har jag bara dragit el inomhus.

Är det något särskilt jag bör tänka på? -Ja att leja en elfirma.
Var är det bäst att borra hål, - det löser elektrikern
behöver jag särskild el-kabel och el-uttag? - det löser elektrikern
Jag vill ju gärna göra en fast installation.. -det får du inte
Och vad skall jag tänka på när det gäller isolering?-att du inte fryser?

Jag bor i ett hyreshus från 78. Och jag har sett att det är några andra i huset som har dragit el. Så jag antar att det är tillåtet... :cool:-och jag antar att det inte är tillåtet, om det nu är i Sverige

Tack för hjälp-varsågod!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.