Hustillverkaren önskar nu en spärrförbindelse så under närmsta veckan har jag tänkt förhandla mig till ett byggnadskreditiv på lite drygt 3 miljoner.
Ni som har fått byggnadskreditiv under de senaste veckorna, vad har ni fått för ränta?
 
4,79% Nordea 8/5
 
Akta dig för Swedbank. Förutom ränta på byggnadskreditivet så tar de andra avgifter. Kolla alla avgifter som bankerna tar innan du väljer bank.
 
4,79 för ett byggkreditiv? Är inte det typ lägre än vad det vanliga bo-lånet ligger på?
 
Jo. Nordea har ett Bo-center här i Gbg iaf. Dom pysslar bara med nybyggen och ombyggnader.
 
SHB, 4,80%. Uppläggning 2500, ingen kontraktsränta.
 
Fattar ingenting. Jag har en bra relation till vårt lokala Handelsbanken-kontor då vi har företagen där. 5,95% la han vårat byggkreditiv på, och då menar han att det han gav en "bra deal". Själv har man ju ingen aning eftersom jag aldrig haft något byggkreditiv, hade helst sluppit men enligt reglerna så gick det inte att lägga som ett vanligt lån. Hur som helst kommer detta lån bara vara aktuellt några månader...
 
4,83 hos Nordea den 14/5.
 
Är det mera regel än undantag att byggkreditivet är lika lågt eller lägre än det vanliga lånet? Trodde att byggkreditiv av naturliga skäl var dyrare...
 
imported_Anders_S skrev:
Är det mera regel än undantag att byggkreditivet är lika lågt eller lägre än det vanliga lånet? Trodde att byggkreditiv av naturliga skäl var dyrare...
Min erfarenhet sen vi gick runt på olika banker för att förhandla byggkreditiv säger att räntan i det närmaste är samma som den rörliga boräntan. Efter det tillkommer förhandlingen som sänker ytterligare. Tycker du ska kontakta din bankman och ifrågasätta din höga ränta.

Lycka till!
//Impossible
 
Vi fick 4,95 i måndags, 12/5 på Handelsbanken. Då skulle låneskydd ingå.
 
Handelsbanken har sagt 5,5%till oss...lån tas nästa vecka...
För några år sen låg byggnadskreditivet betydligt högre änn vanliga bolån vill jag minnas...
 
Ni som fått dessa räntor, har ni alla förhandlat till er det själva så att säga. Eller är det via hustillverkare avtalet kommit? Jag kan inte riktigt hajja hur räntan kan vara lika låg som ett vanligt bolån när det logiskt sett är mera jobb för banken med ett kreditiv, dels är en större osäkerhet på något som ännu inte är byggt och kan värderas.
 
Vi har förhandlat själva. Jag tror att bankerna kan tänka sig att erbjuda låga räntor på byggkreditiv för att binda fast kunderna eller locka till sig nya kunder. Våra villkor är att flytta över lån från andra banker vid förfall, samt att omvandla byggkreditivet till bolån hos samma bank när det är färdigbyggt (fast väljer man rörlig ränta går det ju att flytta lånet när som helst ändå). Man kan nog också få lägre räntor i områden med stark efterfrågan på bostäder och om man har en god ekonomi och låg belåningsgrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.