Fran skrev:
Känner igen sitsen här....Vi är också i renoveringstagen och letar fönster för fullt. Är också inne på att köpa PVC-fönster och har nu börjat kolla upp lite återförsäljare.
Har inte särskilt stor förståelse för varför Sverige är så förbenat konservativt när det gäller byggvaror. Kan det månntro bero på att vi har en väldigt stark träindustri som självklart inte vill att folk köper "billigt och bra från utlandet"??;)

Vilket företag kommer ni att anlita till ert hus?

//Fran
Hej Fran!
Jag citerar maken som har jobbat en del med fönster förut (stora fönsterpartier till byggnader) -"Man monterar ju såna fönster på stora byggnader (alltså företag etc) så varför ska det inte duga till oss då???"

Vi bor strax utanför Mariestad och ska anlita Calida Fönster som endast säljer dessa fönster. Kolla gärna på deras hemsida hur de ser ut etc. Kanske kan ni ringa dem vid frågor etc även om de inte kanske kan leverera fönster där du bor ;) www.calidafonster.se
//Jenny
 
Stephan B skrev:
Tror faktiskt inte att det är så många fönstertillverkare som öht har tillverkning i Sverige. Möjligtvis hopmontering men glas + karmar tillverkas utomlands.
Ja se där!!!
Precis som med allt annat, tillverkning sker utomlands. Mockfjärd som var här visar sig ju vara ett blandföretag som påstår sig vara ett familjeföretag (i andan, kan man läsa sen...) med totalt ägande av ett danskt företag om jag förstått rätt. Inte en rad om VAR fönstren tillverkas. Så jag håller med Stephan, det är nog samma ruffel och båd i de "svenska" fönstren. Jag tror vi valt rätt ;)

Tack för välkomnandet!!!!!!!!!

Glömde nämna att slutpriset ligger på 52000 kr -monterat och klart! (lite arbete gör vi själva då vi ska byta fasad) men de fraktar även bort våra gamla fönster. Service!!!! I like it a lot.
 
elora skrev:
Hej Fran!
Jag citerar maken som har jobbat en del med fönster förut (stora fönsterpartier till byggnader) -"Man monterar ju såna fönster på stora byggnader (alltså företag etc) så varför ska det inte duga till oss då???"

Vi bor strax utanför Mariestad och ska anlita Calida Fönster som endast säljer dessa fönster. Kolla gärna på deras hemsida hur de ser ut etc. Kanske kan ni ringa dem vid frågor etc även om de inte kanske kan leverera fönster där du bor ;) www.calidafonster.se
//Jenny
Tackar för det! Ska kolla deras hemsida snarast. Antar att ni är nöjda med deras offert inkl. montering...:)
Vi fick in en offert på Skaala-fönster o inkl. montering skulle det gå på ca 190.000kr!!!! Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta när man läser en sån offert....:).

Vi har varit inne på PVC-fönster ett bra tag men tog ändå in en offert på trä/aluminiumfönster....Helt klart gjorde ju detta att vi nu är ännu mer inne på PVC :D.
 
Snailman
calidafönster skriver på sina kompositfönster att ' Goda isoleringsegenskaper.'

Men bilderna visar 3 kammars fönster, mig veterligt är det de som har den sämsta isoleringen, ju fler kammare ju bättre isolering, det tillverkas nog inga med färre kammare än 3 st

här är 4 kammare http://joomla.helmut-meeth.com/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=109

5 kammare Uf = 1,32 W/m²K http://joomla.helmut-meeth.com/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=112

6 kammare Uf = 1,36 W/m²K http://joomla.helmut-meeth.com/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=111

jag antar att om man bygger nytt är det viktigt att även fönstren har bra isolering, har man ett äldre hus och ska byta fönster, så är det nog ganska oviktigt, då väggarna ändå är dåligt isolerade...
 
Snailman skrev:
calidafönster skriver på sina kompositfönster att ' Goda isoleringsegenskaper.'

Men bilderna visar 3 kammars fönster, mig veterligt är det de som har den sämsta isoleringen, ju fler kammare ju bättre isolering, det tillverkas nog inga med färre kammare än 3 st
.
...att fönstrena har ett U-värde på 1,2 (totalt 1,3)?
Som företag får man väl ändå inte sälja felaktiga produkter då kan vi ju stämma skiten ur dom i efterhand om deras uppgifter är falska!
Och det är argongas emellan om det inte stod på hemsidan.

:confused:
 
Vita kompositfönster (PVC med stålkärna) tillverkade av profilsystem Rehau S730,
med karmdjup 60mm. Profilgaranti 15 år. Fönstergaranti (beslagning o dyl.) 5 år.
Glasen är D4-15 LE+Argon. U-värde 1,1. Fönster totalt 1,3.


Info från Calida.
 
I sverige har vi högre krav på fönsterna än tex Polen, Lettland. Rehau är en profiltillverkare som användes i Sverige på 80 talet. U-värdet på 1,3 är säkert korrekt enligt Polska uträkningar, men enligt svensk standard aldrig . Alla företag som importerar lågpris pvc fönster skulle lätt kunna lämna sina fönster och få dom testade.Varför gör ingen detta? Troligen för att inget fönster skulle klara dom utlovade U-värdena.
 
Snailman
elora skrev:
Vita kompositfönster (PVC med stålkärna) tillverkade av profilsystem Rehau S730,
med karmdjup 60mm. Profilgaranti 15 år. Fönstergaranti (beslagning o dyl.) 5 år.
Glasen är D4-15 LE+Argon. U-värde 1,1. Fönster totalt 1,3.


Info från Calida.
jag har letat runt bland fönster en hel del, och de här har olika profiler med olika antal kamrar

http://www.helmut-meeth.com/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=111

de enklaste de säljer har 3 kammare, och sedan ökar antalet kammare, sen vet jag inte om det är bra eller dåligt, ett annat sätt att uttrycka 'sämst' är ju ' minst bra'

jag har alltså sett en del (få) nybyggen med plastfönster, det gäller ju att man kan räkna hem energiberäkningen som krävs vid nybygge.

ursäkta jag inte svarat tidigare men såg den inte förrän idag.

kollade lite mer på calidas site och de har ju även en bild på Rehau brilliantdesign som enligt vad jag kan se här http://www.caliskanlarpvc.com/brillant_en.asp

har 5 (eller 6) kammare De ni köpt http://www.caliskanlarpvc.com/s730_en.asp

verkar ha 3 kammare
 
Redigerat:
Fran skrev:
Tackar för det! Ska kolla deras hemsida snarast. Antar att ni är nöjda med deras offert inkl. montering...:)
Vi fick in en offert på Skaala-fönster o inkl. montering skulle det gå på ca 190.000kr!!!! Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta när man läser en sån offert....:).

Vi har varit inne på PVC-fönster ett bra tag men tog ändå in en offert på trä/aluminiumfönster....Helt klart gjorde ju detta att vi nu är ännu mer inne på PVC :D.
Runt 7000-7500 kr per fönster ink montering, kan man få Skaala för, då för ett 12x13 aluminiumbeklätt, 1,2 i u-värde.
Det är ju skapligt, givetvis billigare med pvc, men skiljer det en tusing per fönster, så tar man väl trä/aluminium?
 
Dalton82 skrev:
I sverige har vi högre krav på fönsterna än tex Polen, Lettland. Rehau är en profiltillverkare som användes i Sverige på 80 talet. U-värdet på 1,3 är säkert korrekt enligt Polska uträkningar, men enligt svensk standard aldrig . Alla företag som importerar lågpris pvc fönster skulle lätt kunna lämna sina fönster och få dom testade.Varför gör ingen detta? Troligen för att inget fönster skulle klara dom utlovade U-värdena.
Beräkning av U-värdet är väl standardiserat enligt någon ISO-standrad.
Däremot tror jag att många av lågprisimportörerna av PVC-fönster inte låter testa sina fönster hos SP därför att det är ganska dyrt (jag har hört 100 000 kr men det är ingen siffra jag är säker på). Jag gissar att många av de små importörerna hellre säljer billiga (och bra) fönster än att lägga på testkostnaden på priserna.

I nedanstående dokument från Energimyndigheten finns en mängd tillverkare som har fönster med U-värden under 1,2. (både "energimärkta" och "P-märkta" ) Där finns också PVC-fönster, exempelvis från G&B, en säljare av lågprisfönster med profiler från Rehau.

Länk till listan i pdf-format
 
Redigerat:
Snailman
GoB Brilliant MD Plus
Profil Rehau BrilliantMD är ett 5 kammars system och har med ett glas som har u-värde 0,9 ett u-värde på hela förnstret på 1,1

De har även ett fönster med u-värde 0,9 men då är även några av facken i profilen fylld med någon sorts isolering och glaset har då u-värde 0,8

Så man kan väl konstatera att det behövs ganska många kammare för att få ner u-värdet på profilen

Har kollat upp några profiler här nedan:

REHAU Brillant-Design MD (5 kammare) finns i två versioner dels med U=1,3 och dels med termisk isolering då med u=1,1 den sistnämnda har tilläggsnamnet 'plus' i denna har man gjort om metallprofilerna i mitten av profilen.

REHAU Basic-Design (3 kammare) har u=1,6

REHAU Thermo-Design 70 (4 till 5 kamamre) har u=1,3 finns även med termisk isolering då blir u=1,2

Här kommer några från helmuth meet:

MLine EDITION (5 kammare) u=1,32

MLine EPOS_6K (6 kammare) u=1,36

MLine FUTURA_E (6 kammare) u=1,35

 
Redigerat:
Att det finns goda marginaler i fönsterbranschen verkar helt klart. Råkade hamna brevid några fönsterfabrikanter på Terminal 3 på Arlanda häromsistens. Dom var VÄLDIGT belåtna. Pruta hårt!
 
Så här står det på Energimyndighetens hemsida.

Denna fönsterlista innehåller bara de fönster som Energimyndigheten har fått begärda uppgifter om från
respektive tillverkare, och där tillverkaren låtit en oberoende part granska underlagen.

Vidare står det

Vissa tillverkare har låtit testa sina fönster och fått dem P-märkta. P-märkning innebär att fönstret
uppfyller vissa kvalitets- och funktionskrav.

Några tillverkare har energimärkta fönster. Det betyder att de ingår i ett projekt med Energimyndigheten och
får sina fönster energideklarerade på samma sätt som vitvaror är energimärkta. Läs mera om detta på
www.energifonster.nu.

GoB fönster är varken testade hos SP eller Energimyndigheten, En oberoende part har granskat underlagen teoretiskt. Det innebär att med hjälp av uträkningar har man fastställt u-värdet. Hos SP och EM görs testen praktisk dvs att fönsterna utsätts för vindar,regn snö, minusgrader mm. Det bör tilläggas att ett GoB fönster med u-värde 0,9 inte är ett lågprisfönster.
 
Snailman
Jag kanske ska utveckla mitt resonemang lite....

Jag vill ha tillräckligt bra fönster (ett u-värde så jag får ihop energiberäkningen då jag bygger nytt)

Jag vill ha inåtgående fönster som går att ställa i ett vädringsläge, utan att det är enkelt för en inbrottstjuv att komma in, jag vill heller inte hålla på och måla om dem.

Priset är oxå viktigt (att det är tillräckligt lågt)

ovanstående gör att alla svensktillverkade träfönster lär vara diskvalificerade av flera av ovanstående anledningar.

För profilens del så är jag övertygad om att att antalet kamrar är det som påverkar u-värdet mest, så därför bryr jag mig inte om de är testade eller ej. Sedan får man välja ett tillräckligt bra glas.

Sedan är jag ganska skeptisk till firmor som inte har prislistor tillgängliga...
och jag är även skeptisk till de som har prislistor tillgängliga men har typ vinterrabatter på 40% på dessa och liknande....

Nu är det väl tyvärr inga firmor kvar:rolleyes: Men jag ska se om jag hittar någon när det blir dags

Jag har tänkt att göra öppningarna i stommen så de passar svensk standard, plastfönster går ju att få i vilket mått som helst.

Hittills har jag bara sett två profiler användas på nybyggda hus och det var Salamander (förra året) och Wirus (Det med Wirus byggs just nu)
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Jag har tänkt att göra öppningarna i stommen så de passar svensk standard, plastfönster går ju att få i vilket mått som helst.
Jag har pratat med kakelhuset som importerar billiga tyska aluminiumfönster.

Dom påpekade att dessa tyska fönster inte har de där 15mm minus på karmarna.
Dvs ett 12x15 är verkligen 1200mm x 1500 mm, inte som svenska 1185mm x 1485 mm.

Kanske något att ha minnet då det börjar dra ihop sig för dig ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.