Jag har rivit bort alla skåp i köket inkusive skafferiet som stod í ett hörn och som hade en friskluftsventil rakt ut genom ytterväggen.

Ventilen sitter på ca 1.30 meters höjd. Den nya hällen och köksfläkten kommer att hamna ca 1 meter till höger om fläkten. Ventilen kommer inte att bli inbyggd bakom ett skåp i det nya köket.

Nu vet jag inte om jag skall sätta igen ventilen eller behålla den. Vad hade ni gjort?
Är det ngn nytta med den?
Nackdel är att den släpper in kalluft /kallras på vintern. Brrr!

Har ngn några tips till en velpelle?
 
Jag hade liknande situation själv och valde att behålla den, men håller den stängd på vintern. Jag misstänkte att jag skulle störa mig på den, men nu tänker jag faktiskt knappt på att den finns.
 
Blev att jag satte igen den. Får se om man ångrar sig. :)
 
Jag ser ingen direkt anledning till att ha kvar ventilationen. Förr i tiden var det väldigt viktigt eftersom man förvarade smör och sånt som skulle hålla sig svalt, men idag så är det väl mest torrvaror och konserver vi har i skafferierna, så jag anser att det inte behövs någon ventil. Vi ska bygga ett hörnskafferi nu och vi hoppar då över ventilationen, hoppas vi gör rätt.
 
Slår man igång köks fläkten måste det ju vara bättre att den suger luft en lång väg än en kort väg igenom skafferiet.
Att ha tillluft i kök tror jag inte på.
 
Om detta är en bostadsrätt tillhör det fastighetens ventialtion och du får inte sätta igen den. Vid fastigetens OVK-besiktning (obligatorisk ventilationskontroll) , om ventilationen visar sig vara otillräcklig, kan det bli kostsamt att återställa beroende på hur du satt igen den. Hur som helst så får man inte sätta igen ventilationschackt i en bostadsrättsförening utan föreningens tillstånd.

Är det ett privat hus antar jag att det är upp till dig att påverka ventilationen.
 
Vad avundsjuk jag blir på dig som har ventilationen kvar! Vi har det fina gamla skafferiet kvar, men inte ventilationen. De satte tegel på fasaden på 70-talet och satte då igen ventilationen. Detta grämer mig väldigt! Jag vill använda skafferiet som ett riktigt skafferi, och att nu ta upp ventilationen är besvärligt pga teglet. Vi gillar inte margarin, utan använder smör. Har man smöret i svalen blir det för hårt så man inte kan bre med det, ligger det framme blir det för mjukt och dåligt efter ett kort tag. Ett gammeldags skafferi är det perfekta! Även ägg, linser, syltburkar m.m. mår bäst i ett ventilerat skafferi. Honungen mår oxå bäst där.
Så om jag vore du skulle jag inte för allt i världen stänga igen ventilationen utan bygga mitt perfekta skafferi där!!
 
Lekkamraten skrev:
Om detta är en bostadsrätt tillhör det fastighetens ventialtion och du får inte sätta igen den. Vid fastigetens OVK-besiktning (obligatorisk ventilationskontroll) , om ventilationen visar sig vara otillräcklig, kan det bli kostsamt att återställa beroende på hur du satt igen den. Hur som helst så får man inte sätta igen ventilationschackt i en bostadsrättsförening utan föreningens tillstånd.

Är det ett privat hus antar jag att det är upp till dig att påverka ventilationen.
Det är villa så det är inget problem. :)
 
Ylva_P skrev:
Vad avundsjuk jag blir på dig som har ventilationen kvar! Vi har det fina gamla skafferiet kvar, men inte ventilationen. De satte tegel på fasaden på 70-talet och satte då igen ventilationen. Detta grämer mig väldigt! Jag vill använda skafferiet som ett riktigt skafferi, och att nu ta upp ventilationen är besvärligt pga teglet. Vi gillar inte margarin, utan använder smör. Har man smöret i svalen blir det för hårt så man inte kan bre med det, ligger det framme blir det för mjukt och dåligt efter ett kort tag. Ett gammeldags skafferi är det perfekta! Även ägg, linser, syltburkar m.m. mår bäst i ett ventilerat skafferi. Honungen mår oxå bäst där.
Så om jag vore du skulle jag inte för allt i världen stänga igen ventilationen utan bygga mitt perfekta skafferi där!!
Vi har ju tagit bort skafferiet så ventilen behövdes inte för det längre.
Och visst var det bra med ett kall-skafferi. Dock så är ju en ventil trots allt en köldbrygga mellan den kalla vintern och köket.
För att inte kylan från skafferiet skall kyla ner övriga köket så bör man nog ha en isolerad och tätad dörr till kallskafferiet.
Det hade inte vi och man märkte att det blev rätt kyligt kring kall-skafferiet på vintern. Det slutade faktiskt med att jag satte igen ventilen med isolering på vintern. Och nu är den igensatt med siporex, isolering och puts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.