OK,är i planeringsstadiet av ett trädäck på ca 9*8 m...alltså runt 72 kvm. Jag hade tänkt använda 45*145 som golvreglar. Dessa skall jag lägga direkt på betongplattor med tackpapp emellan. Det skall alltså bli ett flytande trädäck på mark. Tänkte ha trall med måtten 28*120 samt cc 60 mellan reglarna. Enligt den "berömmda" spännvidstabellen så skall jag då ha ca 2,3 meter mellan plattorna OM jag har 22 mm trall. Men iom att jag nu skall ha 28 mm trall kan jag då öka avståndet med ca 10 % till 2,5 meter mellan plattorna... ?
 
tjenare !jag tycker inte att du ska öka avståndet på plattorna.tyngden blir större,med tjockare trall,men däremot skulle du kunnaöka avståndet på cc 60 avståndet.men om det är någon vits med det ,vet jag inte,har lite med hur du lägger trallen.om du har höjd så det räcker ,tycker jag att det är lättare att lägga reglarna på en 28mm trall,på platten.lättare o montera stommen o justera.
 
Hej

Lade ifjol 28x120 trall på reglar med cc60 och det är stumt och bra, men på en liten yta vart det ca cc 66 och där känner jag (95kg) att det svajar lite. Så mitt tips är att inte öka avståndet på cc måttet, fastän det brukar stå att man kan göra det i vissa tabeller.
Generllt kan man väl säga att om man är osäker på bärigheten så kan man hellre ta i överkant för att vara säker. Iochförsig ska det mycket till om det ska braka ihop, men personligen tycker jag inte att det är så kul om det svajar när man går på en nybyggd altan.
 
intressant diskussion. Jag tänkte köra trall i 34x145 och då borde cc70 funka (plattorna är 35cm nu så jag använder varannan rad rakt av)
 
Toobster skrev:
intressant diskussion. Jag tänkte köra trall i 34x145 och då borde cc70 funka (plattorna är 35cm nu så jag använder varannan rad rakt av)
äntligen!
dessa skall jag själv använda .
gjort en hel del altaner med dessa trall, sjukt snyggt å det ser välbyggt ut.
men, ändra ej 60 cc, det har bara med snålheten att göra. väljer du dessa planktrall kör 60c/c *trust me*
å lägg nu trallen med ringarna som en sur gubbe i detta fallet, då kommer du få det grymt bra å snyggt!

lycka till
mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.