Hej

I vårt hus sitter det frånluftsventiler i badrum, kök, klädkammare och i 2 av sovrummen (inuti 2 mindre klädkammare som hör till varje sovrum).

Varför sitter det frånluftsventiler i klädkammrarna ? Borde det inte bara sitta i badrum och kök? Speciellt tycker jag ventilerna i sovrummens klädkammare är märkliga.

//Klein
 
Finns rekomendation i reglerna att man skall ha frånluft i större klädkammare, inget ovanligt.
Sedan ett sätt att fördela luftflödet i huset över flera don.
Dock skall det vara väldigt litet flöde i klädkammaren, brukar användas klädkammarfrånluftsdon ibland (don med flera hål ca 8mm i diameter).
 
I sovrum har jag inte hört om tidigare, det är ju där man hämtar en del av luften från.
Kök, grovkök, klädkammare, bad och dusch är nog det vanligaste.
Har just mejlat NIBE om dom hjälper till med det här (ännu inget svar) då jag tvingas utelämna donet i kök, stäckan blir för lång.
 
I kök skall du ha 10l/s i frånluft. Sedan kan man ta det via en kåpa eller ett frånluftsdon om man använder en separat frånluftsfläkt. Vad menar du med att sträckan blir för lång? För lång för vadå?
 
Allium skrev:
I kök skall du ha 10l/s i frånluft. Sedan kan man ta det via en kåpa eller ett frånluftsdon om man använder en separat frånluftsfläkt. Vad menar du med att sträckan blir för lång? För lång för vadå?
Jo det är ett hus med pulpettak, limträbalkar. Grovkök (frånluftspannan) bad och dusch ligger i ena ändan av huset, i andra ligger köket= 20 meter bort= huset är 22X10meter. Att låta ett 110 spirorör gå igenom alla balkarna kan jag inte, skulle inte heller bli godkänt. Skippar därför ventilen i köket. Däremot är det lättare att få upp ett rör i taket framför/ovan den öppna spisen, och hämta varmluft därifrån. ................väntar på reaktion, från någon
 
Jag jobbar som Ventilationsmontör och funderar lite på vad du skriver igentligen.. kan du förklara lite mer om vad du har för anläggning och vad problemet är?

Angående vart det är till/av luft är det väligt olika! vissa har till/av luft i alla rum med förenklat svar....
Ett exempel på bra sysstem:
Ett bra aggregat är A-O

Tilluft.
sovrum korridor kök vardagsrum
Avluft.
Toa sovrum vardagsrum kök

Och en sak som är viktigast när allt är klart = INSJUSTERING av allt!
 
Med risk för att debatten blir ännu snurrigare måste jag tillägga:
tilluft bör undvikas i kök om det inte är självdrag.
 
Redigerat:
Egentligen är det inte så konstigt. Man suger ut luften från rummat (dvs "Frånluft" vet du väl Robbbo ;-) där den är som sämst (fuktigast och med mest lukt), dvs bad, toa, kök och större klädkammare.

Man släpper in luft till rummet ("Tilluft") där man vistas så att friskluften kommer folk tillgodo. Normalt sovrum och vardagstum. Tanken är ävan att luft från sovrummen kommer så sakteliga att röra sig genom hallar o.dyl. till bad, toa och kök där den sugs ut. Dagtid när ingen vistas i sovrummen kan luften anses som "obegagnad" när den kommer ut från sovrummet. Annars drar man aldrig luft från en lokal där folk vistas till en annan lokal där folk vistas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.