Ska göra en genomförning i en vägg där det ska sitta ett rör.
Hittar inga stora hålsågar. Bara såna för att ta upp hål för eldosor.

Har jag letat på fel ställe eller finns det inte?
Hur gör de som tar upp hål genom väggar för ventilation, t ex?
 
Jodå, visst finns det det. Jag har ett par stora Milwaukee, inköpta på Fredells i Stockholm.
 
Jag har en bosch som är 127mm, inköpt på Hornbach utanför Malmö.
 
Det finns upp till grotteska storlekar, om du har en maskin som klarar av det :)
 
jg har en på 177 och har haft en på 250 så det finns stora men kolla på riktiga byggaffärer
 
Nu har jag hittat!
De var rackarns dyra (men det var ju väntat).

Tack i alla fall!
 
P
Jula har en billigare serie än Sandvik. 111mm kostar 110:- plus hållare 39:-
Artnr: 189-082&189-004
 
Och var rädd om handlederna när du sätter den i väggen..
 
P
Låg fart och en inte allt för stark maskin rekomenderas. Har en stark gammal Metabo utan varvtalsreglering och den kör man inte stora hålsågar med :)
 
Peter_K skrev:
Låg fart och en inte allt för stark maskin rekomenderas. Har en stark gammal Metabo utan varvtalsreglering och den kör man inte stora hålsågar med :)
Usch ja, fy vad hemsk. Man åker med några varv innan sladden rycks ur vägguttaget:D

Men jag tycker hålsågarna är väldigt grunda. Jag skall blåsa igenom limträbalkar för ett spirorör 110mm,och försöker finna på andra råd. Finns det inte runda sågblad till Tigern, eller extra långa till sticksågen?
 
Man kan ju alltid borra en ring med små vanliga hål om man inte är så noga med finishen på kanten på hålet och är stadig på handen. Vi gjorde det för 125-rör i en mur igår med en 18 mm borr och det gick bra. Då är det inte heller några problem att hitta tillräckligt långa borrar.
 
Annars får man köra hålsågen i botten, slå bort pluggen med stämjärn, repeat.
Tills du är igenom eller handtaget på skruvdragaren tar emot :p
Vill man ha snyggare finish på hålet så låter man guide-borret bara precis gå igenom och kör sista biten från motsatt håll.
 
Jag köpte en stor hålborr till ventilationsrören på Classe, samma märke som brukar vara till dosborrarna och inte så farligt dyra.
 
Jula-förslaget var ju bra. Var faktiskt på Jula och kollade men såg inte den då.
Hittade bara Bacho-varianten och de var ju ganska dyra.

Det jag ska göra är att ta upp ett hål mellan köket och tvättstugan.
I köket är det spånskiva, i tvättstugan gips.

Svag maskin är alltså att föredra?
Har bara en gammal Skil. Varvtalsreglering styrs av hur mycket man trycker in knappen så den är inte så exakt.
Man tenderar ju att trycka hårdare om man måste ta i lite.

Annars är det en AEG skruvdragare med ett ganska gammalt batteri så den är ju varken snabb eller särskilt stark.
Kanske funkar med den.

Jag har en Fein också så jag kanske skippar hålsågsidén helt och gör ett fyrkantigt hål istället :)
 
P
Gips och spån är ganska lätt att såga i Själv gjorde jag hål i ytterväggarna för Fresch ventiler. Totalt nästan 100mm trä att ta sig igenom. Körde faktiskt med Skruvdragarn men jag tror den tar ganska mycket stryk av den tunga hålsågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.