Vi håller på att bygga ett nytt hus. Kostnaderna skenar iväg och nu senast damp en räkning ned på 8000 kr för den kvalitetsansvariges verk. Vi kontaktade vår husleverantör och frågade vad han gjort för de 8000 kronorna och om det är en slutsumma. Nej, det slutar på ca 15.000 kr fick vi DÅ veta (vi kände inte ens till att vi skulle betala 8.000 kr). Men vi kan säga upp avtalet med den kvalitetsansvarige nu för kontrollplanen är ju gjord och resten kan vi (=husleverantören) kolla lika bra som honom, fortsatte husleverantören.
Fråga 1): Borde inte husleverantören stå för kostnaden? Vi har inte blivit informerade om kostnaden.
Fråga 2): KA är den som ska skicka in den undertecknade kontrollplanen när allt är gjort. Kan husleverantören göra det lika gärna (låter ju osannorlikt men det lät så på husleverantören)? Hur ser kommunen på att någon annan skriver på?
Fråga 3): Vad händer om huset i efterhand visar sig vara felbyggt?
Sover inte längre om natten. :'(
 
Jag kan börja här så kan andra fylla på.
1) KA är en byggherrekostnad för en kontroll som är ett samhällskrav, inget som automatiskt ingår i ett husköp. Om man köper ett hus från en husleverantör låter det dock väldigt märkligt att inte upplysa om vare sig kontroll eller kostnad.

2) Kommunen skall godkänna KA, detta baserat på att KA har riksbehörighet eller bedöms ha tillräcklig kompetens för ett specifikt objekt. Vill man byta KA måste naturligtvis kommunen godkänna även denne. Leverantörens uttalande låter lite oseriöst på nåt vis, och jag tror nog att kommunen ställer sig ganska tvekande till huslevarantörens direktiv.

3) KA har ansvar för att huset uppfyller de tekniska egenskapskrav som vår bygglagstiftning kräver. Ansvarsfrågan utreds vid fel, och det kan hända att fel även kan härledas till felaktiga utföranden såväl på ritbord som på byggplats.

Priset låter inte helt orimligt.
Har inte KA varit ute på bygget nånting alls??
Om du vill läsa mer om KA och priser på sånt finns det säkert en hel del skrivet på forumet - sök!
mvh
 
Hade du inte byggsamråd med kommunen innan bygget startade? Blev du inte där informerad om dina skyldigheter som byggherre samt att frågan om kvalitetsansvarig togs upp?
 
Tack för matnyttig input! :)
Min sambo var med på byggsamrådet. Man visade ritningar och KA presenterade ett förslag på kontrollplan som kommunen kommenterade och till sist beslutade man om en kontrollplan. Det framgick inte att vi skulle ha något särskilt ansvar. Är jag och min sambo byggherrar? Det trodde jag bara att man var när man själv bygger?
Vi har - naivt nog - trott att när man köper ett hus enligt en offert får man ett hus. När husleverantören berättade om att han skulle ordna med en KA som gör en kontrollplan tänkte vi inte mer på det. Det var först när första räkningen på 8.000 kr damp ner som vi förstod att det var en kostnad som skulle drabba oss. Och det är ju inte den första överraskningen precis. Det tillsammans med besiktning av grannfastigheter vid sprängning etc är kostnader som kommit utöver allt annat och som vi hade behövt ta in i låneansökan innan vi körde igång.
Bör vi kräva något av KA? Som det är nu vet vi bara om ett tillfälle som han har varit ute och tittat på grunden, men han kanske har varit och kollat en massa vi inte känner till. Har vi ansvar för att löpande kolla den kvalitetsansvarige?
 
Det låter för mig väldigt konstigt om ni inte tagit in en offert från husleverantören med de olika kostnaderna. Vi har en post för "Kvalitetsansvarig", och vår kostar 20.000 men jag har fri rådgivning av honom. Jag har använt honom otroligt mkt under bygget, han har säkert varit där 5-6 gånger redan och det är nog lika mkt besök kvar.

Men alltså .. 8000:- mer på ett husbygge är ju INGENTING !!

KA skall åka ut på vissa moment, innan grunden gjuts, efter att grunden gjuts och efter att stomresning är klar. Det borde man kollat upp innan vad just er KA åtager sig att göra.

Man kan ju givetvis vara sin egen KA, då ansvarar man själv för alla koller, kontrollplan till entreprenörer osv, och för att kvalitén och de byggnormer följs.
 
Nej, en merkostnad på 8.000 kr totalt kunde man nog leva med - men för tillfället är de på drygt 50.000 kr och vi är inte klara än.
Visst har vi en offert. Men den tar bara upp "material-plus-sätta-ihop-huset-kostnader".
Vad jag så här i efterhand saknar är att husleverantören i klartext borde ha talat om att förutom hans kostnader tillkommer ett antal andra saker. Han skulle kunna visa det genom en "checklista" med alla moment som man ska passera vid ett husbygge, gärna med ungefärliga prisuppgifter. Då skulle också vi ha tillfälle att själva fixa fram egna offerter på exempelvis beskiktning av grannfastigheter i samband med sprängning. Som läget var nu kostade den ca 5000 kr mer än vad jag i efterhand fick fram när jag kollade med konkurrenter.
Men nog känner jag att jag vill behålla samma KA linan ut nu! Vi får försöka hålla ut.
 
Nu har kanske din husleverantör gett KA-uppdraget till den person som är KA, men glöm inte att KA är ditt ombud i frågor som gäller byggteknisk kvalitet - inte din husleverantörs dito. KA skall granska ditt bygge och din husleverantör, oavsett om det är totalentreprenad eller delad entreprenad i egen regi.

Tycker du skall ta kontakt med din KA och be honom redovisa vad han gjort och på vilket sätt han bevakar dina intressen. Det verkar som om du inte känner någon kontroll över det.

Som tidigare nämnts skall KA vara med på byggsamråd mm. Det skall även göras diverse anmälningar under byggets gång. Vidare gör en god KA stickprover med fuktmätningar etc. 1-2 besök i veckan är väl ett minimikrav man kan ställa som byggherre (vilket du i lagens mening är tillsammans med din sambo)
Lycka till med resten! :)
 
Usch, det här låter inget kul! Håll hårt i din KA! Han kan vara guld värd...!

Info om vad KA är och gör kan du finna på http://www.karf.org/ Kvalitetsansvarigas Riksförening

Lycka till!

M1nn13
 
Hej!
Nej, husleverantören får inte ta över KA:s uppgifter. En KA skall som tidigare nämns godännas av kommunen (byggnadsnämnden) och vara certifierad eller ha intyg som styrker att han har kompetens att säkerställa att bygget utförs på ett korrekt sätt. Detta finns även reglerat i Plan och Bygglagen (PBL):

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19870010.HTM

Det låter inte bra att ni inte fått all nödvändig information av husleverantören och det låter som om ni har totalentreprenad. Jag förstår att ni sover illa om natten! Ett tisp är att läsa på och ta kontroll över vad som händer och vilket ansvar ni har själva. Det är som sagt ni som är byggherrar och då är det ju bra att ni vet vad som händer. En KA är som sagt mycket användbar och som skall se till att hantverkarna gör det de ska.

Ta kontroll över vad som händer och vilka fakturor som kommer att komma fortsättningsvis, jag lovar att ni kommer att sova mycket bättre då.
Lycka till!

/Bygget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.