Jag bygger ett TV-rum i källarplanet på min villa. Jag har nu isolerat med EPS-cement, lagt vattenburen golvvärme från LK som jag gjutit in i flytspackel. Golvet består alltså just nu av en platta som är plan, uppvärmd och isolerad under.

Frågan är bara vad jag ska göra nu. Först hade jag bara tänkt klinkra, men har med tiden kommit fram till att det blir trevligare med trä eller laminat. Vad bör jag tänka på då? Två grundläggande frågor:

1. Bör jag undvika trä med tanke på fuktrisken och att det kanske är svårt att kombinera med värmegolv? Är det kanske bättre med laminat?
2. Kan jag lägga fuktmatta och stegljudsreducering på ett värmegolv, eller ska trä/laminatgolvet läggas rätt på?

Tacksam för alla synpunkter och tips.
 
Hittade själv det här i branchens egna rekomendationer:

1. Golvvärme ingjuten i betongbjälklag eller förlagd i avjämningsmassa. Platta på mark eller mellanbjälklag.

Betonggolvet täcks med ångspärr (åldersbeständig plast) och därefter grålumppapp.
Ångspärren ska överlappa med minst 200 mm. Grålumppapp ska inte överlappa annat än vid behov av utjämning. Grålumppappen kan läggas i upp till tre lager för utjämning.



Alltså lägger jag finfina trägolv i min källare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.