Hej!
Har tänkt på det här med laddutrustning för ackumulatortankar vid vedeldning.
"Vedertagen" utrustning verkar nästan vara Laddomat 21 och det är väl inget fel med den - eller? :cool:
Jag såg att Andreas skrev här i forumet att det ska komma en utvecklad sådan.
Men nu finns det väl flera olika sådana system har jag förstått.
Euronom har ju fina pannor och de har en egen (?) laddutrustning som heter Exola 1. Någon som har erfarenhet av den?
Finns det flera andra typer än dessa två fabrikat? Vilken är bra? :confused:
Nu undrar jag om det finns några varma förespråkare för respektive tillverkare som kan göra sina synpunkter hörda i denna tråd? Hoppas! :D
 
Har ingen erfarenhet av de två du nämner. Laddomat 21 har jag aldrig hört någon säga något negativt om så den är ett säkert kort, Exola 1 har jag aldrig hört om tidigare.

Har själv en laddningsutrustning från Acaso som heter Termovar. Den fungerar på samma sätt som en Laddomat och för mig har den fungerat utmärkt under de två år jag haft den. Tror att den levereras tillsammans med (alternativt rekommenderas till) Baxis vedpannor.
Jag använder den tillsammans med en Künzel HV-25.
 
Laddomat 21 eller Termovar skulle jag kört på.
Dock skulle jag kanske väntat lite för att se hur den nya Ladd21 blir.

Den skulle tydligen vara mycket intresant...
 
enligt trebema så har tillverkarena av laddomat nu ändrat vad laddomat21 klarar från 65 till 50 kW. för mej funkar då det iaf med 21an och calmar v65, dock har jag en större pump och 1 1/4 tum kulventiler på laddomaten.
 
LEH skrev:
Har ingen erfarenhet av de två du nämner. Laddomat 21 har jag aldrig hört någon säga något negativt om så den är ett säkert kort, Exola 1 har jag aldrig hört om tidigare.

Har själv en laddningsutrustning från Acaso som heter Termovar. Den fungerar på samma sätt som en Laddomat och för mig har den fungerat utmärkt under de två år jag haft den. Tror att den levereras tillsammans med (alternativt rekommenderas till) Baxis vedpannor.
Jag använder den tillsammans med en Künzel HV-25.
Tror termovar tillverkas av Baxi/alt ngn i samma koncern, så de rekommenderar/"kräver" den för att garantin skall gälla..eller?
 
PST skrev:
Tror termovar tillverkas av Baxi/alt ngn i samma koncern, så de rekommenderar/"kräver" den för att garantin skall gälla..eller?

Nej det går lika bra med laddomat eller något annat med samma funktion.
Termovar tillverkas av www.acaso.se
 
Andreas_Hansson skrev:
Laddomat 21 eller Termovar skulle jag kört på.
Dock skulle jag kanske väntat lite för att se hur den nya Ladd21 blir.

Den skulle tydligen vara mycket intresant...
Har du hört något rykte hur den ska funka?
 
Hocke skrev:
Har du hört något rykte hur den ska funka?
Nej bara att det skall komma en ny och att den skall vara mycket intressant.

Varvtalsreglerad pump kanske? Nej jag vet inte..
 
Ja det vore väl nått. Alltid 60°C in i pannan och alltid 90°C ut
Då skulle alla diskutioner om vad laddomaten egentligen styr (in eller ut temp) försvinna.
 
Nya heter laddomat 21-100 och 21-60
för pannor med maxeffekt upp till 140 kW resp. 60 kW.
Större självcirkulationsventil med dokumenterat driftsäker konstruktion
Laddomat 21-100 har högkvalitets R32 spakkulventiler med stort genomlopp.

Ingen varvtalsstyrning :(
 
lite som den jag beställde av thermoventiler, större pump och 1å1/4" kulventiler
på deras sida finns infon att lm21 klarar 80kW, å där avser dom den "vanliga! 21an vad jag kan förstå iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.