Kan man bedöma risken att man "stjäl" grannens vatten när man borrar brunn? Alltså om det kan hända att man kommer in på samma åder så att grannen blir av med sitt vatten. Jag har ca 15m till grannens brunn, och har nu planer på att borra egen. För grannsämjans skull vore det bra att veta om det alltså finns nån risk att men kommer in på samma vattenåder. Nån som vet?
 
Praktiskt tagt omöjligt att svara på, men risken finns ju. Det kan vara samma, eller en helt annan vattenåder. Fast 15 meter känns ju väldigt nära.

Borrar du djupare, kanske du torrlägger grannens brunn. Grundare och han torrlägger din.

Tar du ut betydligt mer vatten än grannen så kan det även bli så att vattnet börjar leta sig till din brunn i allt större utsräckning, brunnar blir ju ofta "bättre" med tiden och ger mer och mer vatten.

Hos oss stod grannarna på farstubron och klagade redan innan vi kopplat in pumpen. Tydligen så var deras sommarstuga viktigare än vår jordbruksfastighet..

OK, svamligt svar. Kanske någon här vet mer?
 
Hemmakatten
När vi skulle borra efter vatten tog vi ut en hydrogeolog just för att försäkra oss om att vi inte tog vatten från samma sprickbildning som grannen/grannarna. Hydrogeologen hade nåt mätinstrument som mätte nåt slags motstånd nere i marken (ber om ursäkt för att jag är så dålig på detta) och kunde påvisa flera sprickbildningar med vatten, hur sprickbildningarna gick, på vilket djup vatten fanns, hur stora sprickbildningarna var och han kunde även (med viss osäkerhet) bedöma hur djupt ned det fanns saltvatten. Vi anlitade ett geotekniskt företag och denna hydrogelog tog lite uppdrag för denna firma. I vanliga fall arbetade han på SGU i Uppsala. Vi betalade 4-5' (kommer inte ihåg exakt hur mycket det var. Väl värda pengar enligt oss.
 
Intressant. Vi körde med slagruta.

När SGU var här på 70-talet och försökte bestämma vattenföringen ett haveri i ett oljeborrhål grävdes det ett 30-tal provbrunnar. Före min tid, men jag har rapporten. Kanske beror på markförhållandena hur man gör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.