Jag är ute efter betongrör eller cementrör att plantera i, 10st. De jag har ringt till (Meag och Nordform) säger att rören kostar ca 1000:-/st. Det tycker jag är alldeles för dyrt. Någon som vet eller har tips på hur jag kan gå tillväga? Tack på förhand!
 
Gjut själv! Kul jobb och billigt! Så kan du dessutom läsa om mitt gjutningsmisslyckande under 'Kök' :D
 
Ring Kommunen och kanske Vägverket, de borde ha begagnade. Jag har fått mina två från Vägverket men då jobbade min svärfar där så det hjälpte nog...
 
Tack för svaren!
Jag har funderat på att gjuta själv men jättesvårt med rund form och få till tjockleken på själva röret + att de ska härda så länge.
Men Vägverket var ett bra tips.
Det ska jag prova!
 
Hemmakatten
1000 per rör tycker jag inte är så dyrt. En vanlig kruka, betydligt mindre, i hyfsat kvalite och av hyfsat märke kan gott kosta 1000 och mer därtill.

Alternativet är att köpa pallkragar (ca 200:- ) eller att göra egna pallkragar. Dessa blir då förstås fyrkantiga eller rektangulära.
 
Blev lite nyfiken; är det rör eller brunnsringar du söker? Jag tänker på dimensionen så att vi pratar om samma sak, en brunnsring kan man säga börjar vid 1m i diameter och sedan uppåt, för rör i betong förkommer väl inte längre. Syftet är inte att märka ord med min fråga.
Att få tag i gamla brunnsringar är kanske inte så enkelt då man sällan gräver upp dem utan fyller igen när de inte ska användas längre.
 
Jag skrev aldrig dimensionen...
De ska vara 50cm i diameter och ca 25-30cm höga.
Har hittat rör men de väde 900kg/st vilket blir helt ohanterbart att själv hämta, lyfta av och såga.
Så jag ska försöka gjuta själv...
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.