Hej,
har hittat en jättesnygg kalksten till ett mkt överkomligt pris och är nu sugen att sätta den som golv i våra badrum, ev också en fondvägg. Men, hur är det egentligen behöver den "skötas" mycket, som tex sjösten? Enligt försäljaren så tål kalkstenen en hel del :-/. Skall tilläggas att i ena badrummet kommer ungarna att härja, och där skall vi dessutom ha bastu och massagebadkar.
Det andra blir vårt badrum samt gästtoalett.
Tacksam för alla åsikter!

TyraMyra
 
Blir säkert jättefint. Kalksten tål inte syror, men är väldigt ytsegt. Tål alltså smällar bra. Jag skulle dock tänka så här; saker och ting skall kunna tappas från 2 meters höjd rakt ner i golvet utan att det senare blir skadat. Glas- och porslinsprylar är alltså diskvalificerade.
 
Mitt råd är att hitta något annat alternativ. Det tål som sagt inte syror, vilket finns i ett flertal rengörings- och luktagottprodukter som ofta används i badrum.
Vi satte kalksten i vårt badrum för tre år sedan och nu börjar det bli dags att lägga ett nytt lager klinker ovanpå stenen. Ytan har på en del ställen börjat vittra sönder och det verkar som att det sprider sig när det väl har fått fäste. Riktigt trist.
 
  • Gilla
NAJ
  • Laddar…
ACME skrev:
Mitt råd är att hitta något annat alternativ. Det tål som sagt inte syror, vilket finns i ett flertal rengörings- och luktagottprodukter som ofta används i badrum.
Vi satte kalksten i vårt badrum för tre år sedan och nu börjar det bli dags att lägga ett nytt lager klinker ovanpå stenen. Ytan har på en del ställen börjat vittra sönder och det verkar som att det sprider sig när det väl har fått fäste. Riktigt trist.
Den var nog varit ytbehandlat från början men skyddet slits och löses upp av tvål,schampo, spritt o liknande. Vattens pH är kanske skyldig till förfallet också om den är under 7 :-/.
Försök att vaxa den med något som är lämplig för porösa stenytor så kanske blir den snygg igen. Man bromsar errosion genom att täppa till porer i stenen.
Ge den en chans innan du byter ;)
Lycka till!
gaia
 
Tack för råd och tips, hoppar nog över kalksten i badrummen :'(, känner mig och sambon väl, vet att när det är bråttom glömmer vi att kolla om det är syror med i div rengöringsprodukter... fast, såpa borde väl funka? ;)

TyraMyra
 
TyraMyra skrev:
fast, såpa borde väl funka? ;)

TyraMyra
Ja såpan är ofarlig för kalksten men tar inte bort kalken som det finns gott om på alla ytor där man skvättar med vatten ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.