Hej. Jag har ett hus byggt 1969 med kutterspån på vinden. Har tänkt att tilläggsisolera. Men jag vill inte fylla upp så mycket högre, då jag använder vinden som förråd. Nu på brädor som ligger löst på tunna isolermattor.
Jag funderar på att försöka hyra någon jättesugare för att ta ut spånen. Det dammar ju fruktansvärt. Lägga på 30 cm skiva mellan takstolarna. sedan regla upp tvärs över dem med 2"x4 och lägga en 10-a på tvären och sedan spåskiva på det för förvaringen.
Är det en bättre lösning än att bara fylla på ovanpå med en 10-a?

Någon som har förslag. Var får man tag i någon sug som kan ta ut ca 30M3 spån?
 
Om du söker på "kutterspån" på forumet tror jag du hittar en del trådar om detta. Sammanfattningsvis: Det är orimligt dyrt att hyra en sugbil som suger ut spånet och det enda rimliga (?!) är att skotta för hand i säckar.

Jag har själv skottat 130kvm vind och det är inte roligt men helt klart genomförbart. Använd ansiktsmask, skidglasögon, 240liters sopsäckar och en lämplig snöskyffel så går det rätt fort.

Dammsugare och spånsugar funkar inte heller i praktiken kan väl tilläggas.
 
MathiasS skrev:
Om du söker på "kutterspån" på forumet tror jag du hittar en del trådar om detta. Sammanfattningsvis: Det är orimligt dyrt att hyra en sugbil som suger ut spånet och det enda rimliga (?!) är att skotta för hand i säckar.

Jag har själv skottat 130kvm vind och det är inte roligt men helt klart genomförbart. Använd ansiktsmask, skidglasögon, 240liters sopsäckar och en lämplig snöskyffel så går det rätt fort.

Dammsugare och spånsugar funkar inte heller i praktiken kan väl tilläggas.
hej.
där har du fel mathias!
som ni vet kan man lägga lös ull själv hemma, köper säckar sen hyr man en liten sprutmaskin*vet ej va den heter* .
MEN, vänder du på slangarna så suger den istället, å ja den SUGER.
har sj gjort detta på ett mansard tak. enkelt.
ställ en släpkärra på gatan klä den me flyfa runt om, presenning över, ner me slangen *glöm ej presseningen annars får du skotta ihjäl dig provade utan först haha* på gatan
du fyller släpet snabbt
kör på killen, dammar INGET.
jag lånade denna på säve trä, polaren jobbade där.
mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Tack för tipset. Det är alltså en vanlig lösullsblås. Låter alldeles utmärkt. Måste bara ha en tillräckligt stor kärra.
Vilket är sedan bäst att lägga ut, lösull eller skivor?
Antar att skivor har bättre k-värde och packar sig mindre.
 
hej!
japp stämmer helt korrekt. den e jätteliten.
bästa å smidigaste sättet är lösull då du isolerar alla vrår.
lägg på 40-50 cm lösull så har du det kanon sen.

kan tillägga att jag hade 22cm kutterspån å det motsvarar 5 cm iso!
sjukt asså...
kör på nu...
lycka till
mvh
snickar estwing
 
Tycker du gör rätt som avlägsnar kutterspånet. Inte mycket till isolervärde där inte. Blir helt klart bättre att spruta ny isolering. Täcker bättre runt takstolarna. Personligen skulle jag nog spruta cellulosa. Då slipper man plasten.
 
estwing skrev:
hej.
där har du fel mathias!
som ni vet kan man lägga lös ull själv hemma, köper säckar sen hyr man en liten sprutmaskin*vet ej va den heter* .
MEN, vänder du på slangarna så suger den istället, å ja den SUGER.
har sj gjort detta på ett mansard tak. enkelt.
ställ en släpkärra på gatan klä den me flyfa runt om, presenning över, ner me slangen *glöm ej presseningen annars får du skotta ihjäl dig provade utan först haha* på gatan
du fyller släpet snabbt
kör på killen, dammar INGET.
jag lånade denna på säve trä, polaren jobbade där.
mvh
snickar estwing
Hej

På dom brädgårdar runt mina trakter så får man ej reversera lösullsblåsarna då dessa förstörs om det ligger spik och annan bråte gömd i spånet.

//PPALM
 
ppalm skrev:
Hej

På dom brädgårdar runt mina trakter så får man ej reversera lösullsblåsarna då dessa förstörs om det ligger spik och annan bråte gömd i spånet.

//PPALM
Just så. Jag har frågat på flera ställen och svaret var detsamma. Blåsarna pajar av spånet. Exakt vad det var som inte funkade minns jag inte. Senast frågan ställdes var till Feab och dom vet ju vad dom pratar om.

Sedan kan man ju alltid skita i att prylarna man hyr går sönder efter några timmar, men det är ju en annan historia....
 
MathiasS skrev:
Just så. Jag har frågat på flera ställen och svaret var detsamma. Blåsarna pajar av spånet. Exakt vad det var som inte funkade minns jag inte. Senast frågan ställdes var till Feab och dom vet ju vad dom pratar om.

Sedan kan man ju alltid skita i att prylarna man hyr går sönder efter några timmar, men det är ju en annan historia....
man skall ej skita i nåt man hyr.
dåligt tänkande av dig faktiskt.
nä jag har ej hört nåt av det ni sa iaf.
denna blåssug va till för detta ändamål, det ni har sökt har ej vart denna modell iaf.
mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
man skall ej skita i nåt man hyr.
dåligt tänkande av dig faktiskt.
nä jag har ej hört nåt av det ni sa iaf.
denna blåssug va till för detta ändamål, det ni har sökt har ej vart denna modell iaf.
mvh
snickar estwing
,

Den som jag ville låna var ett aggregat som Isover lånade ut.
 
estwing skrev:
man skall ej skita i nåt man hyr.
dåligt tänkande av dig faktiskt.
nä jag har ej hört nåt av det ni sa iaf.
denna blåssug va till för detta ändamål, det ni har sökt har ej vart denna modell iaf.
mvh
snickar estwing
Öhhh.....

Nu tror jag det var så att det var DU som hyrde/lånade en maskin. Inte jag.

Jag har skottat min vind så uppenbarligen har jag respekterat uppmaningen från uthyrarna.
 
Jag har lagat en maskin som nån juvel kört spån med. den håller INTE.
Det ärr alltid något skit som åker med spånet och då går fläktvingarna av och det går hål i trumman.
 
ja du, det va la du som skrev att man kan juh skita i prylarna man hyr går sönder?

saken e den att jag sög iaf bara sågspånet..
sen va den killen som fick laga en sug hade kört vet ej jag. ej kul...
min maskin jag hyrde va iaf kanon... perfekt till detta ändamål
mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.