Skall införskaffa en vinkelslip. Har tittat på Makitas 9565 cv 1400 w.

Är detta ett bra alternativ?
 
Jag kan varmt rekommendera en stenkap med vattenkylning. Du kopplar trädgårdsslangen till den och reglerar flödet med en ventil. I princip dammfritt kapande, vilket är så långt man kan komma ifrån dito arbete med en vinkelslip...

Kapen hyr du hos t.ex. Cramo.
 
Det går utmärkt med en enkel och billig vinkelkap. Klingan kommer från biltema och är även den nästan gratis.

PICT1375.jpg
 
Dubbla jordfelsbrytare rekommenderas :)
 
Matss skrev:
Dubbla jordfelsbrytare rekommenderas :)
Jag lever fortfarande.
 
MathiasS skrev:
Jag lever fortfarande.
Det är väl att du lever, det med tanke på att du har blivit Gudfader här. Klarat livhanken av/från "mördande" maskinlösningar.

Eventuellt har du avskräckt andra att försöka........................................
 
Att montera vattensprut på vinkelslipen är väl inte något man behöver vara jättestolt över direkt (ur ett elsäkerhetsperspektiv), men jag tror att den relativt blöta väderleken utgjorde en större risk för maskinen än min vattenpryl.
 
Jag använde kakelkapen (som har vattenkylning) även till takpannorna.

Utan vattnekylning dammar det något fruktansvärt. Vi testade, och åkte på att tvätta fasaden på grannhuset...
 
Beroende på hur tätbebyggt området är och vindriktning behöver det inte vara ett problem med en vanlig vinkelslip. Vet inget om Makitan som refereras till men 1400W räcker och blir över till jobbet. Det finns iofs en fördel med 180 eller 230-millimeters vinkelslip: det blir lättare att se vad man håller på med, men de är ju dyrare och tyngre.

På det hela taget låter vattenvarianterna bättre, det är väl skiva av metall som gäller då.
 
Såg en snickare som hade monterat en diamantklinga av modell större på en vanlig cirkelsåg. Funkade klockrent.
 
Körde med bosch blå 100mm vinkelkap pch biltemas klinga. Dammar som f-n men jag har inga grannar att ta hänsyn till.... Däremot blev jag inte populär när jag tvättade mina arbetsbyxor med sambons tröja....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.