Håller som bäst på att renovera badrummet. Som alltid blir ju projekten större och mer omfattande än vad det från början var tänkt. Är nu inne på golvdelen och hade tänkt mig vattenburen golvärme.
För att komma runt det där med separata pumpar etc för att slangen/röret inte skall smälta.
Idèn jag har är följande, räknat från golvreglar och upp:
Golvspån
aluminiumplåt
regla upp med ex 22x95 för att skapa spår för rör.
i spåren placera mjukt kopparrör ,12-15mm
Nytt lager golvspån

Detta skulle göra att jag inte behöver oroa mig för att utschuntad vattentemp skulle bli för hög. Tempen styr jag med vanlig termostat.

Vad tror ni om detta?:confused::confused:
 
Jag tror du försöker lösa ett ickeproblem, slangen tål vanligtvis 70 grader kontinuerligt och 90 temporärt. Om du inte har ett riktigt högtempsystem kommer du aldrig över 70 grader.

Däremot har du kvar dom två stora problemen att lösa.
1. Värme i golvet sommarhalvåret då man shuntar ut inget eller låg temp på radiatorslingan.
2. Jämn värme på golvet, skulle du skicka ut 70 grader och försöka styra det med en rumstermostat skulle golvtempen svänga väldigt mycket.

En riktig lösning kräver att man kopplar golvvärmen direkt till värmekällan och inte på radiatorslingan. Och använder golvgivare.
 
Ja detta låter rätt galet.

Varför hitta på en egen lösning just i ett badrum där kraven på konstruktionen är rätt stränga?

Aluplåten reflekterar inte värme, den sprider värme. Därför gör den bättre nytta ovanpå fören, närmare ytan.

Vad är det för fel på pex-rör som "alla" andra använder?
Om rören hanterar 70grader eller ej känns ointressant. Golvtemperaturer på hälften av detta är obehagligt att gå på.

Standardlösningen är väl annars att lägga golvspån på bjälkar med rätt ccavstånd, därefter lägger du , rör och häller på lite flytspackel....
 
OK, trodde inte att Pex-rör tålde såpass höga temperaturer. Eftersom jag eldar med ved finns det ju en teoretisk chans att det någon gång av misstag kommmer ut alltför hett vatten på cirkulationen. Har dock aldrig sett högre utschuntade temperaturer än 50grader.
OK låt säga att jag flytspacklade uppe på rören alt. Pex-slangen istället. Skulle den idèn funka? Med en vanlig termostat alltså. Denna ställer man sedan lågt vilket alltså ger litet flöde = låg temp i golvet.
Eller???
 
Det finns dom som bygger mindre ytor med golvvärme mha någon typ av termostat eller enkel shunt för att få ner tempen. Vissa tycker nog att det funkar bra, andra önskar att dom kostat på sig en lite dyrare shunt avsedd för just golvvärme.
 
Ett lågt flöde ger hög temp i början av slingan och låg i slutet. Normalt ska inte tempen skilja mer än 5 grader mellan början och slutet av en slinga för att inte golvet ska upplevas ojämnt i temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.