Hej

Jag projekterar för närvarande mitt sommarbygge - en inglasad altan.
Jag bor i ett hus med källare och har därför källarfönster på klassiskt maner i ovan marplan, sen är golvytan plan 1 ca 60 cm ovan mark.

Nu har jag funderat mycket på hur jag skall placera altanen. Sätter jag den på markplan blir det en fyrstegs trappa ner i altanen som stjäl plats och gör det lite omständigare att gå ut. Å andra sidan - bygger jag altanen i höjd med golvytan på plan 1 så kommer altanen (som kommer att följa hela långsidan) att skymma tre källarfönster och skapa evigt mörker där nere. Jag har funderat på att bygga ljusbrunnar med pansarglas eller liknanande för att få någon form av ljusinsläpp.

Är det någon som varit i samma sistuation här? Hur löste ni detta? Vad skulle ni gjort? Har ni bilder på lösningar etc.

Bilden nedan visar läget. Gult är källarföster och blått är altandörren.

Tacksam för att ta del av era erfarenheter.

/Niklas
 
  • tvavarianter.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
personligen känner jag att det höga alternativet är mest lockande. Det är skönt att gå ut på uteplatsen utan en trappa ner. Dock så är det väl tveksamt hur mycket ljus det kommer igenom ljusbrunnarna samt hur mycket det kostar?
 
Hej, Om golvytan plan 1 är 60 cm ovan mark, hur kan det då bli fyra trappsteg? Blir det inte snarare tre, eller t.o.m. två beroende på vad avståndet till fönstrets underkant är. Jag har en liknande situation, och planerar att bygga en trappa. Men jag har en ganska stor altan, och då blir trappan snarast en välkommen "feature" på en annars lite själlös fotbollsplan. Skönt att sitta och ljuga på trappan, tror jag.
 
Hrm, sant Fjordlud. Det är lite moment 22.

1) Bygger man rakt ut från golvhöjd blir det mörkare i källaren och ändå en trappa ut på gräset.
2 Bygger man i markhöjd får man en trappa från huset och "ner" på altanen, men fritt blås ut på gräset då man öppnar glasdörrana på sommaren.

Min altan/inglasning blir rätt stor. 4*6m inglasad och ytterligare 4*6 trädäck. Jag skall försöka få med lite bilder ikväll. Jag har precis färdigställt på framsidan av huset och den går i markhöjd, men den är o andra sidan inte inglasad.
 
Ok, lite bilder som beskiver lite bättre.

Bild 1 är framsidan som precis blivit (nästan) klar.
Bild 2 är baksidan med rester av vårt gamla uterum som låg på en mellanhöjd, dvs varken i mark- eller golvhöjd.

På bild två har jag väldigt provisoriskt ritat in hur uterummet skall sitta. Det är bara höjden jag inte kan bestämma mig och nu måste jag snart skicka in bygglov.

FYI skall uterummet inte vara helt vinterbonat, men "förlängd höst" isolerat.

/N
 
  • framsida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • adjusted.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom att tänka på en annan sak om man bygger i markhöjd. Då blir taket så långt upp?!. Normal ligger man ju på ca 200 cm där skjutfönstren sitter men om man skall dra taket med lutning och inte skymma utsikten helt ifrån fönstren b´lir det väldigt högt i tak - närmare 2.60. på lägsta stället.

Någon som har liknande "problem" som har löst det och kan skicka lite bilder?

/N
 
Jag tänkte snarare tvärtom. Bygga efter markplan just för att få takhöjd. Två meter upp till tak på lägsta punkten tycker jag är lågt.

Annars kanske du kan gå halvvägs? Det gamla uterummet var ju så. Kanske för att de som byggde det tvekade lika som du? :surprised:

Men det kanske blir konstigt vid källarfönstret?
 
NiBaBaD skrev:
Tacksam för att ta del av era erfarenheter.

/Niklas
Föredrar det högre alternativet. Om du absolut vill klara ljusinsläppet bygger du en (ev. öppningsbar) lucka i altangolvet av något genomskinligt, hållbart material som håller att gå på. Gör dessa ungefär i samma storlek som källarfönstrena.
Har du tillgång till något gammalt fönster som har okrossbart glas, helst med mattad yta kan du skära ut lämpliga biter eller kolla med glasmästaren så kanske han har något att föreslå.
Om den skall vara öppningsbar beror mest på om det är krav på att källarfönstrena skall kunna putsas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.