Jag ska göra om våran övervåning och frågan är nu om jag ska byta fönster eller inte och till vilka isf.
Det sitter 2glas fönster där nu som är i ganska dåligt skick måste byta rutor på alla fönster samt
renovera alla om dom ska sitta kvar har kollat lite på 3glas fönster på bygghemma.se
2-luft 130x130 för 6547:- samt 3luft 190x135 för 8924:- med ett u-värde på 1,3.
Någon som vet något annat företag som är billigare på dessa fönster?
det drar ju ihop endel när man ska byta många fönster.
Tacksam för svar.
 
Du hittar massor av företag med långt bättre priser (mindre än hälften) om du bläddrar bakåt i olika inlägg i just detta forum det senaste halvåret, som tidigare behandlat denna och liknande frågor.
 
Ett alternativ till sidohängda (som jag tror att du menar) kan vara vridhängda med mittpost. Då kan man komma ner lite i pris.
 
Varför måste du byta alla rutor? Är dom spruckna? Jo, visst är det normalt att man behöver underhålla fönster då och då med målning och kittning, men om träet är i bra skick så kan jobbet vara värt.

Du skriver inte vad det är för ett hus du har. Är det ett äldre hus så lönar det sig inte ekonomiskt att byta till fönster med bättre u-värde eftersom resten av huset inte är speciellt isolerat. Många lyckas också förstöra det estetiska värdet av sitt hus genom att byta till fönster som ser helt annolunda ut än de ursprungliga fönstrena.
 
Sommartorparn skrev:
Du skriver inte vad det är för ett hus du har. Är det ett äldre hus så lönar det sig inte ekonomiskt att byta till fönster med bättre u-värde eftersom resten av huset inte är speciellt isolerat. Många lyckas också förstöra det estetiska värdet av sitt hus genom att byta till fönster som ser helt annolunda ut än de ursprungliga fönstrena.
Ett konstigt påstående. Då skulle det alltså inte löna sig att tilläggsisolera vindsbjälklaget i ett äldre hus eftersom väggarna är dåligt isolerade.

Det är klart att energiförbrukningen minskar om man tilläggsisolerar vindsbjälklaget, samma sak om man byter till fönster med bättre U-värde, men att räkna hem investeringen på ett fönsterbyte på minskad energiförbrukning går knappast i något hus, utan andra parametrar måste till för att motivera bytet.
 
Bror skrev:
Ett konstigt påstående. Då skulle det alltså inte löna sig att tilläggsisolera vindsbjälklaget i ett äldre hus eftersom väggarna är dåligt isolerade.
.
Nej, tvärtom. Eftersom den mesta värmen försvinner uppåt, så kan det vara en bättre investering att isolera vinden än att byta fönster.
 
Själv så håller jag på att bygga på en övervåning på mitt hus. I och med detta så byter jag även fönstrena i undervåningen. Svårt att räkna hem ekonomiskt, men efter 3 års renoverande av dom gamla fönstren så ger jag upp. Det kommer ju bli så att lagom till att alla är fixade så är det dags att börja om. Och roligare saker än att skrapa, kitta och måla fönster kan man ju hitta på. Dock ser jag bättre komfort med att byta fönster, det kommer inte dra likadant från dom nya som från dom gamla, och jag slipper ju också kondens mellan rutorna. Men det är viktigt att försöka få dom nya fönstren att se ut som dom gamla, med poster och spröjs, så att man inte förstör utseendet på huset.
 
Håller på att renovera övre plan nu på ett äldre timmerhus, har bl.a sprutisolerat vindsbjälklag med ekofiber, i samma veva så bytte jag även ut de äldre kopplade 2 glasfönstren mot 3-glas vrid med fast mittpost samt aluminium, kommer att avvakta att byta ut resten av fönstren i huset och använda pengarna till resten av renoveringen dvs hela huset :)

Tur att man inte köpte fler fönster för i min kommun är pengarna slut för energibidrag :( fick besked för nå´n vecka sedan ifrån länsstyrelsen.
 
ja det är ett äldre hus från 1928, glaset på alla rutor är jätte konstigt, när man tittar ut genom dom så blir det som att det blir förvridet på något sätt, och några av fönster karmarna har sett sina bättre dagar så vet inte vad jag ska göra om jag ska renovera dom gammla fönsterna eller köpa nya? kanske inte är så farligt dyrt att lämna in dom på renovering?
 
mindz skrev:
ja det är ett äldre hus från 1928, glaset på alla rutor är jätte konstigt, när man tittar ut genom dom så blir det som att det blir förvridet på något sätt, och några av fönster karmarna har sett sina bättre dagar så vet inte vad jag ska göra om jag ska renovera dom gammla fönsterna eller köpa nya? kanske inte är så farligt dyrt att lämna in dom på renovering?
Just sådant gammalt glas är värdefullt att behålla. Det har också ett andrahandsvärde. Det är troligtvis valsat glas du har. Numera har man floatglas och ännu äldre fönster har blåst glas i vilka man ser bubblor och sådant. Varför anses gammalt glas ha ett skönhetsvärde? Floatglas är så slätt att utifrån sett funkar det ofta som en spegel. Gamla glas har en annan lyster. (ska se om jag hittar någon bild).

Vad gäller att lämna in fönster på renovering så kan det bli dyrt eftersom det är ett tidsödande arbete. Däremot om du är det minsta händig så är det ett typiskt "gör det själv -jobb". Är trävirket OK? Känns det mjukt eller hårt när man sticker en kniv i det? Många fönster kan se förfärliga ut p.g.a. eftersatt målning och hittning, men är trävirket friskt så lönar det sig ofta att renovera.

Om du ställer dina frågor på byggnadsvårdsforumet så får du svar från människor med erfarenhet av att renovera gamla fönster.
 
Ett hus från 1928 kan ha munblåsta fönsterglas. Ett valsat glas är randigt pga valsningen (oftast passas glaset in i fönsterbågen så att randningen ligger vertikalt), medan ojämnheter och dragningar i ett munblåst glas inte har någon bestämd riktning. I ett munblåst glas från 20-talet är bubblorna oftast små och sällsynta.
 
Tror det låter som om du har fönster som är värda att bevara.
 
jo dom är ju väldigt charmiga på sitt sätt men det är ganska kalla vintrar här så något måste jag göra åt dom ..
 
En liten morgon ide jag fick om dina nostalgi fönster... köp lösa 3glas som passar i karmarna dina och ha det finagammla glaset på insidan? bara en ide... På mitt hus är det insatt 3glas i gammla karmen för att behålla utseendet..
Mycket snyggt
 
Ja det är ju faktiskt en ide ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.