Kanonfina bilder som visar det vi oftast inte tänker på förrän det är för sent! Imponerande vovve som kan fixa sådana noppor! Jag har dragit mig för gunnebokostnaden - tyckte det var dyrt. Samtidigt blir det stora jobbet faktiskt monteringen och då är nog ändå merkostnaden värd en del. Min hund respekterar tomtgräns utan staket men till hösten kommer det en valp ...
 
Ja det är lätt att stirra sig blind på ett lågt pris men om man skall ha grejerna kvar i många år så är det nog kvaliteten man kommer att komma ihåg mest.

Du har nog lite bättre pli på vovve än vad jag har ;-)

Ja stor vovve. Det här var i vintras.

http://i301.photobucket.com/albums/nn45/allium_2008/IMG_3296.jpg
 
Ja, då förstår jag: du behöver rejäla doningar! Frågan är om du inte ska gå ytterligare ett snäpp uppåt i kvalitetshänseende än traditionellt Gunnebo :D
 
Nja, nu har han blivit lite äldre och lugnare så nu verkar det hålla. Men ett vanligt Gunnebo hade nog varit snyggare.
 
nimphidia skrev:
Är också inne på att inhandla "falskt Gunnebostängsel" på Jula (verkar vara det vettigaste & billigaste alternativet.)
Det blir två stycken rullar a 25m samt ca 25st stolpar & jordankare.
Hade tänkt att ha stolparna ca 2m ifrån varandra, höjden mellan 100 - 120cm.
Är det svårt att få upp ?
Alla tips & trix emottages ;)
Hej. Jag började sätta upp mitt Jula-staket igår. Kollade med dem på Jula om det fanns någon beskrivning eller om man kunde få tips men de visste ingenting. Jag började med att sätta stolparna i hörnen till tomtgränsen. (sätter dem 1 meter in så jag kan gå runt staketet) När det var klart spände jag en lina mellan dem så jag får staketet i en rak linje. Satte sedan en snestötta och mätte ut så att jag kan fästa den i nederkant på nästa stolpe. När det var gjort mätte jag hur långt jag hade kvar och delade det på ett lagom antal stolpar. Tror jag satte ca 2 meter mellan dem. När alla stolparna var på plats satte jag upp bärlinorna. La den ett par varv runt stolpen i ena änden och monterade trådspännaren i andra. Har inte hunnit längre än, jag får återkomma när det är klart.
Ang förankring i jorden så har jag bara kört med ett spett för att få ner stolparna, ca 50cm. Mina sitter ganska bra, men alternativet är att gräva en grop runt på 30-40cm och bara gjuta fast dem. Jag räknar inte med att jag får någon belastning på staketet för jag ska sätta en häck bredvid som ska växa igenom. Lycka till -Johan
 
sätter man stolparna ned i jorden, rostar dom snart upp. enklare att borra ett hål ca 120mm diameter, häll i färdigblandat grovbetong, tryck ned rören, dom är så lätta så det behövs inget stöd. När detta är gjort, står rören där i 20-30 år, om kvaliteten på dessa är o`key.
 
Har satt upp en faslig massa stängsel när jag jobbade åt en stängselfirma här i krokarna.

Det man kan se på bilderna tidigare i tråden är att överliggaren,(tråden som löper vågrätt överst) inte har varit spänd tillräckligt, denna spänner man vid montering med en spännback.

När man då gör detta är det viktigt att hörnstolparna iallafall står riktigt stadigt, samt det som brytar för höjdskillnad.

Gjuta kan man göra är det bästa,om det görs riktigt. Storleken oljefat till hörnstolpar och vanliga gjutrör till mellanstolpar. detta funkar bra >4 meters höjd.

Enklast är det att med hjälp av riktig bilmaskin slå ner galvade rör en meter ner i marken, montera stolpen på denna. Uppskattad livslängd på denna modell är ca 20 år.
Aldrig sett en tjälskjutet galvat rör. Är det dock väldigt lerig jord bör man gjuta.

för ca 100m inkl grind har vi tagit kring 80 000kr hos privatpersoner(ngt rabatterat pris).

Min uppfattning är iallafall att julas/öb stängsel dugar om man sätter upp dom efter konsten alla regler och sedan inte belaster de ett dugg. Skulle aldrig överleva på ett dagis:surprised:

Abas säljer stängsel i kvalitetsklass gunnebo+ dock lite billigare.
 
Ska sätta upp stängsel runt tomten (gunnebo kopia) och hade tänkt ha trä stolpar istället. Vilket avstånd bör det vara mellan stolparna? Någon som själv har gjort det och har bilder?
 
Hej. Kul att höra från ett proffs. Hur gör man för att borra i marken, vad är det för maskin och borr? Är det något man hyr och var isåfall? Finns det någon riktlinje för hur hårt spänntrådarna ska vara spända?
 
2-3 meter kan du ha mellen trästolpen beroende på vad du hänger upp på dem.

Ska man ner med ett stängselrör (50mm diam) så slår man när det med en bosch bilhammare som man hyr från tex cramo. dock behövsen tjock planka med ett hål för spettet, sen genom hålet med bilspettet sen ner i stolpen( för att skydda rör+ apparat) sen är det bara att bila på, maskinen väger kring 20kg och man börjar bila på 1,20 meter höjd så det underlättar om man är två... funkar bra själv om viljan finns:)

Ska man gräva funkar en plintspade bra, finns också att hyra på cramo. Jordborr funkar bäst på lermark annars är den jobbig bara.

Hoppas svaren kommer till nytta.
 
MrKarlsson skrev:
Hej. Kul att höra från ett proffs. Hur gör man för att borra i marken, vad är det för maskin och borr? Är det något man hyr och var isåfall? Finns det någon riktlinje för hur hårt spänntrådarna ska vara spända?
det finns en annan tråd om just jordborr och Skurupsborren, ett suveränt verktyg som går att använda till mycket annat= för små pengar.
http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/39919-skurupsborren-nagon-som-provat.html
 
Mmm, hade nog lite dålig spänn på den övre tråden. Det största problemet var ju dock att hunden drog loss nätet från den övre tråden. Själva "krokarna" som man hänger över den övre tråden var ju så mjuka att de rätade ut sig när vovven tryckte på lite. Alltså själva tråden som nätet är gjord av är väldigt mjuk. En Gunnebo kan man ju knappt böja med fingrarna, Julas är som piprensare...
 
Hörn och bryt stolparna fäster man överliggaren i dessa stolpar som har extra stag. Vet inte riktigt hur hårt man brukar spänna. Men sätter man upp 30 meter "rak" tråd spänner den, drar man lite hårt neråt i den tråden så bör den inte ge med sig mer än 10 cm.

Som allium skrev så är julas stängsel tråd lite vek, Gunnebo/Abas fäster man varannan upptill och 2 av tre nedtill. Det enbart för att det är allmänt trist att stå med polygrip timme ut och timme in. Just antalet 1/2 2/3, är en minimum gällande säkerhet. Styrkan? iallafall tillräckligt för en vuxen man att klättra i:)

En sak till, taggtråd är det tristaste som finns. har man fäst i en hörn stolpen, drar ut ca 30 meter spänner för hand i gethandskar...
När den då släpper i hörn stolpen för att nåt klantarsel fäst den dåligt(jag) och den rullar ihop sig kring en kropp... det är då man ångrar att man har kortärmat på sig.
När nya fängelset i sala byggdes monterades det Consertinataggtråd, förbjudet för det mesta och rakbladsvass usch och fy säger jag bara.
 
Sådärja, två flugor i en smäll. Behöver nämligen dränera tomten också, så nu är skurupborren beställd. Återkommer med resultat. Tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.