Hepp!

Tänkte ge mig i kast med att montera en ny kutter i min planhyvel. Kutterns hål är 50mm i diameter, axeln på hyveln är 30mm. Jag behöver därför svarva två stycken bussningar med ytterdiameter 50mm, innerdiameter 30mm och bredd 35-40mm.

Problemet är att den metallsvarv jag har tillgång till används av en massa studentajävlar och man ska vara evinnerligt tacksam om man hittar några vettiga skär och i bästa fall en ursvarvningsbom. Det tar mao lätt en kväll att få i ordning maskinen innan man kan svarva det man ska.

Är det någon som kan hjälpa mig att svarva till dessa två bussningar mot lämplig ersättning?
 
Ingen som nappade på detta? ;)
 
Jag tror att de flesta som förstår sig på svarvning av bussningar också är medvetna om att det krävs ganska snäva toleranser för att det skall bli bra med bussningen med tanke på höga varvtal och obalans i kuttern osv. Jag skulle inte ta på mig att handveva den bussningen. Kan du kanske kunna kona ur kuttern en aning och göra koniska bussningar på nåt sätt? Eller muta någon som har tillgång till en NC-styrd svarv?
 
Det var väl kanske det senare jag fiskade efter ;)

Annars kan jag tycka att det borde gå att uppbringa färdiga bussningar för ändamålet men jag har bannemig ingen aning om var jag skulle kunna tänkas hitta det...
 
Vad tror du om det här,
Om du kör med dubbla bussningar, en med Di=30 och Dy=40, och sedan en Di=40 och Dy=50 utanpå den första. Då kan det nog fungera. Kolla länken nedan:
http://www.mecmove.se/glidlager/CX.asp
 
Nämen se där, kanske finns hopp om en färdig produkt. Ska ringa MecMove och prata lite ;) Har även kontaktat Weinig för att höra om de säljer bussningar. Vad jag förstått säljs kuttern jag ska montera som en lös pryl och hör inte till någon specifik hyvel. Det ökar i mina ögon chansen att de har prylar för att montera kuttern på andra axeldiametrar än 50mm.
 
Jag nappade nästan.

En NC-styrd maskin hjälper inte mycket i detta fall. Jag skulle inte tveka ett dugg för att handveva det; tvärtom-- det vore att föredra.

Skulle däremot inte göra det utan att ha samtliga delar till hands för att kontrollera mått / passning.

Och då vi bor i olika delar av landet, och man har tokmycket att stå i redan, så fick det vara. Sorry.

.
 
Hej phl!

Dina tankar går mot en lösning enligt alternativ I..

15flajii030nh9.jpg
15flajii030nh9.6a1cb07ebd.jpg

och den tycker jag är dålig och farlig.

Alternativ II är att föredra. Svarva 50 med krymppassning, svarva sedan hela paketet mellan dubbar. Om Du inte gör så, kommer Du att få problem med statisk obalans.

per

Anledningen till redigering var önskan om att sätta in bättre bild.
 
Redigerat:
Hur har det gått?
 
http://www.lmbmek.se/

Det är min granne som har en finmekanisk verkstad. Han svarvar garanterat till det du vill ha. Otroligt duktig. Skicka dit måtten och han gör säkert det ganska snabbt och skickar med posten.
 
Ja du, tiden räcker aldrig till det man vill göra. Då jag faktiskt behövt använda hyveln så har den fått gå med fyrkantskutter ett tag nu. Hade dock varit ruskigt kul att få in den nya kuttern och beställa fyra vändstål till den ;)
 
Vad är det för planhyvel, märke, årtal, modell?

Fyrkantskutter, huuh så läskigt. Ger man dom fingret tar dom hela handen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.