Min garageuppfart och mina gångar är schaktade, återfyllda, hårdgjorda och grusade. Underlaget varierar
och kan samanfattas med tre kategorier:

Garageuppfartens bärlager består av bergkross (grovt i botten och finare kross/singel på ytan)
ca 15-40 cm tjockt. Ytan är packad med markvibrator.

Gångarnas bärlager består av ca 20cm sand och singel.

Marken mellan garage och huvudbyggnads har ett bärlager bestående av 20-30 cm singel/makadam.

Ytan under samtliga bärlager utgörs av lerjord.

Måste jag gräva bort befintliga bärlager (som olika entreprenörer iordningställt i samband med grundläggning av hus och garage) för att lägga geoduk mot leran, eller
kan jag lägga geoduken ytligare eller rent av skippa duken och istället padda
och lägga sättsand direkt på bärlagren?

Måste jag gräva bort sanden där det förekomer i bärlagren närmast huset
och ersätta denna med grövre material eller är det en onödig ansträngning?
 
hej

har du fått nån klarhet i din fråga om geoduk....en annan fråga hur har du gjort med lerjorden under gräsmattan, bearbetade du underlaget något inna matjorden kom på plats?

jag hittade följande info hur man lägger marksten och plattor på nätet

"Tänk på att ytan måste ha en lutning så att regnvattnet
rinner bort från huset. Cirka 20 mm per meter brukar vara
lagom. Fiberduk kan användas mot rotogräs. Lägg duken på den
avjämnade bädden. Grunda ytan med bärlager som vattnas,
packas och jämnas till med vibratorplatta. Lägg därefter ut ett
jämnt lager sättsand/stenmjöl 30 mm tjockt. Kör över ytan en
gång till med vibratorplattan"

Om jag förstår det rätt så kan man lägga geoduken direkt på marken sedan på med sättsand.......eller vad har du kommit fram till.

/stefan
 
Angående gräsmattan så hade jag ett maskinutjämnat underlag bestående av till hälften dåligt dränerande lerjord och till andra hälften varierande grad av sand/lerjord.
Efter att ha rådfrågat olika sakkunniga krattade jag ut anläggningsjord ca 10 cm tjockt. (30 kubikmeter)

På det här forumet skiftar råden så man får huvudvärk, alltifrån att fräsa ner grovt grus, dränera, fräsa ner mull, lägga på sand före jorden, gräva bort all lerjord, eller som jag gjort bara jämna av och komplettera med bra jord.

Sagt och gjort, kanske skulle haft på mer jord, kanske skulle låtit dränera, kanske skulle...

------
Angående plattläggning, så är det geoduken under bärlagret som jag funderar över, alltså den fiberduk som hindrar bärlagret att på sikt blanda sig med leran, vilket ger sättningar och tjällyft.

Sedan kan man ju om man vill lägga en nån marktäckande duk i ytlagret för att förhindra rotogräs.

Firman som fixade husgrunden och mina grusade gångar (sand och singel) menade att jag kunde komprimera marken och lägga sten direkt.
Klart man kan göra så, men jag tror att sand sätter sig med tiden även om man packat den.

Jag kommer gräva ut ca 1-2 spadar djupt på de ställen där befintligt underlag består av sand eller jord,
lägga tillbaka singel (som jag har en del av på tomten) och kanske komplettera med 0-30, packa detta och lägga markduk (mot ogräs), sättsand och plattor när jag får ork nästa år.

Är fortfarande osäker på om det måste vara geoduk under bärlagret.
Det lutar åt att jag rullar ut geoduk på de ytor jag gräver ur.
Dock känns det som överkurs att gräva ur existerande ytor där bärlagret redan är av rätt sort
och komprimerat, bara för att lägga geoduk. Garageuppfarten är ett sådant exempel.
 
Hej

då har du gjort som oss med gräsmattan.....nackdelen var i vintras då sjönk man ned 1 dm i "gräset" pga blötan och nu torkar det ur så man måste tillföra vatten, Skall på framsidan försöka få till minst 15-20 cm jord så det dränerar nåot.

Vi kommer nog att göra som er när det gäller marksten och ta det nästa år. funderar på om skall asfaltera uppfarten.

/Brukaregatan 27
 
Angående geoduk, i princip använder man det när man påför ett fint material, ex stenmöl, ovanpå ett med mycket porer, ex makadam, för att inte det fina materialet ska rinna ner i makadamen.

Lägger man madadam ovanpå en ordentligt packad lerjord så är det inte direkt något behov av geoduk, om inte för rotogräsens skull då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.