Bila bort golvbrunnen = Använda ett lämpligt verktyg såsom en borrhammare eller huggmejsel och hammare för att slå bort brunnen ur sitt läge.

Det är alltså ett grovjobb som inte kräver alltför mycket hjärna, utan mest slit.

Kolla upp maskinuthyrningsställena på orten. Hyr en Hilti och kör hårt, men var lite försiktig ändå, för nånstans ska ju en ny brunn anslutas, och du har ju avloppsrör som ligger nånstans i golvet.


Här bilar jag bort hela golvet i ett fd. badrum:
IMG_5163.jpg

...och här bilas klinkern bort från utetrappan:
IMG_1595.jpg
 
eh... det är lite svårt för mej att peka VAR du ska bila...

Om du nu ska flytta golvbrunnen så antar jag att rörisen menar att du ska bila ur för en ny brunn på den nya platsen. Sen måste ju den anslutas, så du lär med andra ord bila en ränna där ett avloppsrör ska läggas. Röret ska i sin tur anslutas någonstans. Så du måste i rimlighetens namn bila till den anslutningspunkten.

Beroende på hur långt bort den nya brunnen ska ligga, så kan du antingen ansluta den där gamla brunnen sitter. Annars får du bila till någon annan plats. Mycket svårt att veta utan att ha sett badrummet.

Jag antar att du ha klinker på golvet som ska bytas - eller är det plastmatta och betongplatta?

är det lägenhet? var inte FöR våldsam med bilningen isåfall. Du har ju en granne under kanske. Bjälklaget är väl en sisådär 30 cm.... men ändå.
 
Kör hårt.
Hyr en lagom stor Hilti till helgen (hm... kan de bli FÖR stora??), knäpp en varsin kall bärs och turas om att bila.

Det är ju skoj för sjuttsingen - och träning får man på köpet.
 
En ny brunn ser ut såhär:
3389.jpg

...så rimligtvis går avloppet ut där du antar.

Hur fort det går att bila beror till stor del hur hård betongen är samt om det finns armering. Räkna med en dag - man kan väl ändå inte hyra maskinen kortare tid?

Dessutom vill man ju klämma in en paus då och då.
Kör med en lite kralligare Hilti så behöver du inte slita så inihelsike.
 
Var precis och hyrde en Duss PK75 ( http://www.duss.de/en/detailPK75.php ) så min kväll är räddad :)
Får vi bara hoppas att det går smidigt och inte något annan går sönder (vattenledningsrör, avloppsrör,...)
 
jocke4u skrev:
Får vi bara hoppas att det går smidigt och inte något annan går sönder (vattenledningsrör, avloppsrör,...)
SATAN SATAN.... måste citera mig själv....bilden talar för sig själv...väntar nu på röris

normal_100_0006.JPG

normal_100_0008.JPG

Förrutom detta så gick det snabbt att bila ut brunnen.
 
Fortfarande ingen röris men han kommer väl snart så man kan duscha :)

Golvet består av en finare betong överst och sen en hårdare variant med. Under detta är det luft och sen sten/grus. Den gamla brunnen stod ställd på sten/grus och inte värst fixerad.

Andra frågor:
När jag sen skall sätta ner den nya brunnen lär jag få ösa i en del betong (torrare) för att få upp brunnen i rätt nivå och fixera med armeringsjärn. Vilket slags bruk skall jag använda (färdigt med bara vatten som tillsats)?

När väl brunnen sitter fixerad och skall fylla igen hålet, vilket slags bruk skall jag använda då?
 
  • Gilla
ErkPes
  • Laddar…
Hehe!

Det går rör där man minst anar det. Gissade själv helt fel angående vilket håll avloppet tog vägen från golvbrunnen och pickade hål på gjutgärnsröret. Blev till att byta en längre sträcka än tänkt - men det kanske var lika gott...

Själva bilningen har jag inte upplevt som nåt problem- Är det gammalt hus med källare brukar själva "golvet" inte vara tjockare än ett par centimetrar. Har man väl brutit igenom nånstans är det lätt att jobba vidare och plocka upp kakor av cement.

Det jobbiga är att skotta ut det gamla gruset/sprängstenen under om man tänkt sig att isolera innan det nya golvet gjuts.
 
Förresten, bara av nyfikenhet... Hur tänkte du ansluta den nya golvbrunnen mot det gamla röret?

 
Har skaffat 2 st 45 graders och 2 st 30 graders böjar då jag behöver få upp den lite jmf med den gamla gjutjärnsbrunnen. Vilka jag använder vet jag inte än. Först skall jag gräva ut och skyffla i lite grov makadam och sen gjuta fast brunnen. Har skaffat en JAFO std brunn
 
  • Gilla
roband915
  • Laddar…
Jag tänkte mer på hur du gör i mötet mellan de nya prylarna och det gamla röret du frilägger? Typ: Plast möter gjutjärn.
 
Finns en Gummi muff man sätter på. Blir lixom en skarv. Frågan är hur gjut järnsröret mår igentligen.. kanske är lite tunt.. men det märker han..

Man kapar gjutgärnsröret rakt av, sätter gummi muffen på och sedan på med plast röret skruvar fast.

jag fick byta gjutgärns rör då det visade sig bara vara 1 mm tjockt högst upp och ca 5mm i botten.. :)

alltid lika kul men överaskningar..
 
  • Gilla
gds4me
  • Laddar…
Jag har vit (ljusgrå) plaströr som fram till gjutjärnsbrunnen och det skall inte vara några problem, skall förhoppningsvis få tid att titta på detta närmare idag. Dock sa röris att denna vita plast inte är så bra, jmf med dagens gråa. Det sitter en kortare rörbit som jag skall ta bort för att kunna ha ett par böjar och denna bit skall jag våldföra mig på när jag fått upp den, för att kunna känna om det är sprött eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.