Vad kan man göra för att skära ner ordelntligt på kostnaderna när man bygger? Vi har tänkt bygga lösvirkes ca. 180 kvm med mansardtak, ska ta ner egen skog och såga själva till det mesta (regelverk, brädfodring, råspont, lister, foder osv.) plus lägga ner mycket tid på byggandet i övrigt. Vi är dock väldigt osäkra på om vi kommer klara av vår gräns på 1,2 Mkr. Svårt att uppskatta vad vi sparar på att såga själva osv.

Undrar oxå var vi ska börja, skaffa ritningar för att kunna räkna på vad det kostar för att sen kanske upptäcka att det blir för dyrt eller försöka räkna utan ritning?

Hjälp?
 
Jag antar att ni redan har en tomt ?

Då bör ni nog först göra ett överslag- räkna på vad virket kommer kosta ungefär, antal fönster, elektriker, KA, bygglov, byggfelsförsäkring, VA inkoppling, elinkoppling osv osv (här på forumet finns massa trådar om detta)

Sedan tar ni fram en ritning och justerar materialkostnaden.

I slutändan bör ni sedan ha en rimlig budget samt en reserv på 20-30% i pengar och uppåt 40-50% i tid, iallfall om ni själva skall stå för mycket inklusive samordning etc

Det svåraste att berökna brukar vara grundläggning (pga markförhållanden) - och sen att man inte springer iväg och gör tillval och extragrejjer under gång.

Huruvida det blir billigare att såga eget virke, elelr bara sälja era träd och köpa standardvirke vet jag inte.
annars är ju nyckeln till billigt byggande kontakter samt massor av eget jobb - och självklart om det skall funka så skall man tycka att ett sådant projekt är kul, och kunna ta sig tid för det.

Jag håller på med ett fritidshus som kommer landa på ca 6000 kr/kvm (inkl tomt) - men då gör jag allt utom el och schakt själv.

/K
 
Redigerat:
Har man tillgång till timmer, såg och tid så är det en mycket bra affär att såga sitt eget virke. Min frus pappa har såg och vi har tillgång till timmer och har räknat lite på det. Ta exempelvis reglar 45x70 mm:

Löpmeter per kubikmeter = 1/(0,045*0,07) = 317,5 m/m^3
Pris på byggmax: 13,95 kr/m
Pris per kubik på byggmax = 13,95*317,5 = 4429 kr

Att jämföra med att man max får ca 900 kronor kubiken för en stor (30cm toppdiameter) tall av högsta kvalitet. Tittar man på inredningsdetaljer som tex pärlspont och lister så är skillnaden ännu större. Man ska dock tänka på att det tar mycket tid och är jobbigt att såga virke på en liten manuell såg, så värderar man in sin arbetstid är inte vinsten lika stor.
 
kjl skrev:
Vad kan man göra för att skära ner ordelntligt på kostnaderna när man bygger?
Börja med att utgå från en ritning så att du ungefär kan räkna på hur mycket materiel det går åt. Leta sedan efter bästa pris, och försök utnyttja olika kampanjer. Spela gärna ut flera olika leverantörer mot varandra när du väl vet vilken typ fönster och dörrar du skall ha.

Har du någon i bekantskapskretsen som är duktig på anläggningsarbete, så be denne ta en titt på din tomt och uppskatta vad som behöver göras för att kunna bygga en grund. Det kan lätt dra iväg flera hundratusen redan där.

Kolla med berörda parter vad V/A, el och tele kommer att kosta att ansluta/ordna.

Eftersom arbete beskattas hårt i Sverige så är det kostsamt att anlita hantverkare. Skall man komma billigt undan handlar det om att kunna själv, och ha tid att kunna själv.

Det finns två rum i ett hus som är mycket dyrare än alla andra. Det är köket och badrummet. Kan du göra dem själv, och dessutom inte har krav på väldigt hög standard kan man här kapa hundratusentals kronor jämfört med om man låter hantverkare bygga och därtill skall ha dyr inredning.

1,2Mkr för 180m2 blir en "rysare", men kan man göra 3-4000 mantimmars kvalitativt arbete själv så bör det vara möjligt. Förvisso kommer era tapeter att vara i prisklassen 200kr/rullen och inte 600kr, ert kakel kommer säkert inte kosta mer än 100kr/m2 istället för 500kr och IKEA-köket är närmast givet.

Men visst går det! Lycka till!
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Klart man kan bygga billigt om man har dels kunnandet och sen näsa för business! Tid o plats är en viktig faktor. Har du plats att lagra upp byggmaterial och sen jaga priser/partier som en galning på Blocket och andra annonser så finns det alltid en MASSA pengar att spara.

Det gäller att vara snabb på affärerna/fynden, kunna vara flexibel i tanken på vad man vill ha och sist men inte minst fräck när man köper grejer. Jag prutar alltid stenhårt och har som filisofi att det inte är min plånbok som drabbas om jag prutar utan säljarens. Vill de sälja så är det deras problem om de får för lite betalt....:). Jag har inget dåligt samvete för sånt.
Tänk på att varenda krona i förtjänst är en krona du slipper jobba ihop och betala skatt på!

Häromdagen såg jag en annons om en diskmaskin. helt ny och FELKÖPT...hur klantig är man om man felköper en sån? nypris över 5.000 och nu bjöds den ut för 2.000. Lätt att man kunnat köpa den för 1500 om man är snabb och inte krånglar som köpare med att fundera o återkomma utan slå till direkt.

Visningskök finns i mängder att köpa, har du köpt ett sådant kök kanske du får anpassa din ritning efter det istället för tvärtom men sånt är nödvändigt för att pressa priset. Du kan lätt spara 50- 100.000 på en sån grej.

Grund o planering, köp en traktorgrävare, fixa allt du behöver själv och sälj den sen. Troligtvis får du igen mer eftersom just traktorer verkar ha en stadigt uppåtgående priskurva.

Själv renoverar jag ett hus på 140 kvm just nu. Invändigt blir det nya tak, nya väggar och nya golv, en liten toa ombyggd och nytt kök. Har gett mig den på att klara den renoveringen på max 60.000 kr och då ska det se ut som nytt. Ser ut att klara det om inget stort oväntat fel dyker upp.

Så visst går det...Lycka till !!!
 
Jo, vi har tomt (med ett hus som vi tänkt riva) så några anslutningsavgifter blir det inte iaf. Eftersom vi inte är direkt byggkunninga när det gäller hus så har vi tänkt ta hjälp av en lokal snickare. När det gäller badrum så blir det antagligen våtrumsmatta vilket vi förstått är både bättre och billigare. Och Ikea kök känns helt ockej för oss så, vi är inte ute efter nån direkt lyx.
 
Snailman
Jag vet inte om jag tipsat dig om denna länk tidigare men här kommer den igen

http://home.brikks.com/peterlinn/

själv har jag tänkt att även köpa en traktorgrävare, så det är närmast en del av elen jag räknar med att leja för...

men jag har inte tänkt såga till virke från stock själv...
 
kjl skrev:
Jo, vi har tomt (med ett hus som vi tänkt riva) så några anslutningsavgifter blir det inte iaf. Eftersom vi inte är direkt byggkunninga när det gäller hus så har vi tänkt ta hjälp av en lokal snickare. När det gäller badrum så blir det antagligen våtrumsmatta vilket vi förstått är både bättre och billigare. Och Ikea kök känns helt ockej för oss så, vi är inte ute efter nån direkt lyx.
Jag är mycket tveksam till att det ryms särskilt många snickartimmar i en budget på 1,2Mkr för ett så stort hus som ni tänkt bygga. Även om det finns tomt, anslutningar och möjlighet att såga virket själv, så brakar kostnaderna snabbt iväg. Virket är kanske 1/4 av de totala materialkostnaderna.

En snickare tar, om han är snäll, runt 400kr inkl moms per timme. Och 2000 timmar är inte så mycket när man skall bygga ett stort hus. Det finns gott om jobb kvar till dig sedan i alla fall.
 
Mikael_L
Swetrot skrev:
... Virket är kanske 1/4 av de totala materialkostnaderna.
Nu tror jag du var snäll, eller var det tvärtom kanske. :surprised:

Jag kikade lite i min egen kalkyl, nu har jag inte själva virkeskostnaden separerad så jag har bara snabbuppskattat.
Men jag vill nog påstå att virkeskostnaden är mindre än 1/8. Och då har vi dessutom kalkylerat på väldigt billiga ytskikt, billig och enkel utrustning osv över huvud taget. Så virket kan nog bli betydligt mindre andel än så också om man börjar lyxa till huset.

Sen undrar jag lite över dina 2000 timmar, att det inte räcker så långt... Det är ju ett års arbetstid. Säg att man har två st snickare i ett halvår, klarar dom inte av att få upp det mesta av ett 180 kvm stort hus?
Vad säger ni som jobbar som snickare?
 
Har för mig att jag läst nånstans att det är mer lönsamt(och givetvis betydligt mycket mer tidseffektivt)att ta ner skogen, sälja den och sen köpa färdigt byggmaterial för de pengar ni tjänar istället för att såga, kapa, torka mm. Puh, blir trött bara jag tänker på det... :) Det är väl nog jobbigt att bygga hus utan dessa moment.
 
Som sagt tidigare så får man max 1/5 av priset på sågat virke om man säljer sitt timmer direkt till sågverket. Så återigen är det ju beroende på hur mycket ens egen tid är värd. Man ska förvisso ta med i beräkningen att sågen kostar en inte helt oansenlig summa för el om man ska såga till ett helt hus.
 
Mikael_L skrev:
Jag kikade lite i min egen kalkyl, nu har jag inte själva virkeskostnaden separerad så jag har bara snabbuppskattat. Men jag vill nog påstå att virkeskostnaden är mindre än 1/8. Och då har vi dessutom kalkylerat på väldigt billiga ytskikt, billig och enkel utrustning osv över huvud taget. Så virket kan nog bli betydligt mindre andel än så också om man börjar lyxa till huset.

Sen undrar jag lite över dina 2000 timmar, att det inte räcker så långt... Det är ju ett års arbetstid. Säg att man har två st snickare i ett halvår, klarar dom inte av att få upp det mesta av ett 180 kvm stort hus?
Vad säger ni som jobbar som snickare?
Satt och tittade på en kalkyl jag fick från en kompis som bygger, och upptäckte inte att han stoppat in fönster och dörrar under rubriken " virke".

Vad gäller timmarna så får man nog på 2000 timmar upp det mesta. Vad jag menade var att 2000 timmar kan man kalkylera med, det är inte oskäligt mycket, och då finns det ändå en hel del småsaker kvar att fixa med själv. Möjligen kan man hinna få det "nyckelfärdigt" om man själv är springpojke åt dem, städar undan och ser till att få hem material så att de bara har att snickra.
 
Mikael_L
Swetrot skrev:
Vad gäller timmarna så får man nog på 2000 timmar upp det mesta. Vad jag menade var att 2000 timmar kan man kalkylera med, det är inte oskäligt mycket, ...
Jag inser att jag missförstod det du skrev, mitt fel !
Då är jag med dig, absolut.
Eller egentligen vet jag väl inte hur länge det tar, men drygt 2000 timmar låter rimligt.
 
Okej, när ni säger materialkostnad, vad räknar ni med där då? Är det kök och badrum och allt sådant också?
 
Mikael_L
kjl skrev:
Okej, när ni säger materialkostnad, vad räknar ni med där då? Är det kök och badrum och allt sådant också?
Folk kanske menar olika saker...
Men jag tänker mig allt material till huset, dvs vad det färdiga huset kostar minus löner, anslutningskostnader, tomt, räntor och sånt som definitivt inte är material.
Så jag svarar JA på din fråga.

Men jag vet inte om det finns någon definition och / eller om andra menar andra saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.