Planterade nu förra veckan en tujahäck - Smaragd - runt huset (öst-sida och söder gavel) och funderar nu på hur ofta de ska vattnas?! Hittills har vi vattnat ca varannan dag - både själva jorden och "duschat" buskarna.
Är lite osäker på vattningen då vi har lagt ett relativt tjockt lager av täckbark som ju också skyddar mot uttorkning.

Finns det risk för övervattning om vi vattnar varje eller varannan dag? Vad tror ni?

Tackar, tackar! //Fran
 
Ja, risk för övervattning finns. En rejäl rotblöta med 4-5 dagars mellanrum borde räcka, framför allt om du lätt duschar själva häcken när det varit riktigt varmt och soligt. Jag förmodar du fått plantorna med rotklump och vattnat rejält vid planteringen. Rötterna behöver lite lugn och ro för att etablera sig och täckbarken håller fukten bra. Känn med fingret under täckbarken - är det fuktigt räcker detta.
 
Det var nog det jag misstänkte....att vi kan vattna ihjäl de stackars plantorna om vi inte glesar ut vattningen lite. Låter som ett bra tips med 4-5 dagars mellanrum.

Tackar för det så nu hoppas jag att häcken kan frodas rejält! :)

//Fran
 
Ett generellt riktvärde är 25l/m2 och vecka för träd och buskar. Har man en torkperiod då det regnar mindre än 25mm/vecka bör man alltså tilläggsbevattna under etableringsperioden. Detta bör man ha koll på under iaf de två första säsongerna. Vattna som Yonna säger hellre en gång rejält än tre små skvättar. Det är oerhört viktigt att jorden blir ordentligt blöt ända ner till rötterna längst ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.