Hej vänner,

Vi är på gång med bygglovshandlingar och har lite ångest över husets placering.:confused:
Vårt problem är att vi har en granne i väster med ett sluttningshus och deras tomt sluttar ner mot oss.
Som ni ser på bifogad bild blir det en del skugga på vår tomt (vårt hus till höger). Vi vill gärna ha garaget på östra sidan för att inte ha det framför vardagsrummet. Men kanske är det ett misstag att placera huset så här.

Är det någon som har liknande erfarenhet?

Tack för alla synpunkter!
/z
 
  • byggahus_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grannens skugga kommer ju inte ligga rakt mot öst merän mot kvällen, på dagen kommer inte problemet vara lika tydligt. men det är klart att man vill kunna sitta i solen om kvällen också..

Jag tycker att uteplatsen, om det är det man ser markerat i plan, ligger lite olyckligt. Den kommer skuggas både av ert eget hus och av grannens. Jag skulle nog försöka flytta huset lite norrut för att få loss mer plats i söder. Med dagens placering kommer mycket av huset skugga stora delar av trädgården, framförallt under vår och höst då man vill ha sköna soliga platser att vara på.

Ni kan ju även utifrån de skuggstudier ni gör nu planera in en uteplats som ligger lite skild från huset som får mycket sol. En berså eller liknande.

Bara några tankar....

/Kalle
 
Tack för dina kommentarer Kalle!

Det är inte lätt det här. Det är riktigt att det är uteplatsen som ligger ovan och nedan utbyggnad. Det är bara funderingar men kanske en plats en bit ut från huset är något att fundera på. Kanske man kan fånga solen med en liten uteplats på ost sidan. Enligt solmodellen så har vi sol där hela förmiddagen.

Det är några stora ekar precis norr om tomten så det kan vara en risk att det blir skugga från dem om man flyttar upp huset.

Alternativt är om man skjuter huset till höger och flyttar ner garaget i sydvästra hörnet...men det måste in minst 4m från tomtgräns om det ligger längs med vägen. Annars är det 6 m. Känns som man får ett garage mitt på tomten.

Får fundera vidare! :cool:
 
Mikael_L
Vår tomt har vägen på västra sidan av tomten.
Vi har resonerat som så att vi vill ha sol på det mesta av tomten från lunchtid, eller lite tidigare, fram till kvällsolen. Det medför ju att huset alltså ska skjutas upp mot nordost på tomten.
Då får vi alltså ett hus "långt" in på tomten, långt från vägen. Det som inte känns schyst med detta är att vi i princip inte får någon privat baksida, utan allt vi har för oss utomhus syns från vägen.
Men va f** , en tomt mitt i smeten i ett tätt koncenterat villområde, där finns det ändå inga privata delar av tomten ifall man inte har råd att köpa husen intill med.

Med samma resonemang ska ni alltså skjuta upp ert hus längre in på tomten och till höger. Och då blir ni tvungna att ha garaget på vänstra sidan istället.
Sen kanske det inte passar bra av fler skäl än avståndet till gatan. Har ni låst husmodell, så känns det litet tokigt att parkera bilen och sen vara tvungen att gå runt huset för att hitta ingången, bl.a.

Men med huset mot nordöst så kommer era grannars verksamheter i form av träd och buskplanteringar samt ev framtida utbyggnader påverka er tillgång på sol så litet som det är möjligt.
För övrigt, när man kommer till er tomt, kommer man höger eller vänsterifrån på vägen? Eller det kanske blir från bägge hållen förresten ...

//ML

ps. Vi är inte klara med vare sig husets utformning eller läget på tomten, så fortfarande kan vi ändra oss, men just nu är arbetshypotesen den jag skrev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.