Hej,
har nyss köpt hus och har en stor gasspis iköket, är nojjig över att gasoltuben eller vad det heter står inne precis bredvid spisen bakom julskynket.. Ska den göra det, och om inte-var ska man då göra av den??
Ska försöka få in en bild så ni ser hur jag menar.
Har även en gammal vedspis i detta kök, är man dum om man tar bort den? Den lär nog inte användas men det är tegel bakom och den är fin. Vad tycks?
 
  • IMGP3476.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu blev jag ännu mer nojjig när jag läste en del andras frågor om gas..
flaskor?? Jag har en mastodont jätte tub som räcker från golvet och ända upp till bänken- fick luta den för att överhuvudtaget få in den.....
 
Du får ABSOLUT inte välta den flaskan!! Den måste stå stadigt, menar du att du kilat in den så den lutar och stöder sig på reglaget som man öppnar och stänger av gasen med? Välter flaskan är det inte säkert att ventilen håller.

Det ser ut som du bor i villa, och då får man ha större flaskor, jag antar att det är en P11 (står på lappen som sitter på på toppen) du har. Men du borde ändå placera gasen lite säkrare än bakom ett tygskynke. Du kan antingen borra ett litet hål någonstans i ytterväggen (ca 1-2 cm i diameter), kanske i karmen till fönstret? Och placera flaskan utomhus, du har sen ett kopparrör som leder in gasen. Detta är helt klart det säkraste alternativet, men det är inte säkert att det går att göra, du kanske har ett gammalt fint hus med K-märkta väggar, vad vet jag.

Det andra alternativet är att du bygger något slags ventilerat skåp som gasen står i. Det är då bra om du har någon ventilation i markhöjd, eftersom gasen är tyngre än luft är det en fördel om ventilationshålet är långt ner så gasen kan flöda ut där om det skulle läcka.
 
Linda L skrev:
Nu blev jag ännu mer nojjig när jag läste en del andras frågor om gas..
flaskor?? Jag har en mastodont jätte tub som räcker från golvet och ända upp till bänken- fick luta den för att överhuvudtaget få in den.....
Det låter som om du har P19-flaska. Utifrån din bild ser det ut av vara en spis med 5 eller 6 brännare och då är P-19 ett bra val. Dessutom betydligt billigare påfyllning än P11.

Men:
- Du måste söka tillstånd via Statsbyggnadskontoret för att få hantera dessa flaskor (eller större)
- Då får inte ha den inomhus. Endast separat godkänt utrymme utanför huset tillåts.
- Räddningsverket måste inspektera anläggningen och då kollas allt inkl. avlopp och dagvatten nedströms gasförvaringen. Du kommer ev. att få installera gaslarm à la husvagn.
 
Hemmakatten
Det är tillåtet att inomhus ha maximalt två gasolflaskor. Vardera gasolflaskan får inte innehålla mer än 30 liter vilket motsvarar 11 kg. Det är inte tillåtet att ha en gasolflaska på 19kg inomhus och inte heller utomhus (precis som Johan skriver).

Alla flaskor skall förvaras i utrymme i väl ventilerat utrymme, dvs. en ventilation nedtill eftersom gas är tyngre än luft. Inomhus bör (inte tvunget) man ha ett gasollarm. Det skall (tvunget) finnas en avstängningskran inomhus i närheten av gasspisen (lätt åtkomlig).

Kopparledningen från flaskan till spisen skall (tvunget) vara jordad.

Det bästa är att ha flaskorna utomhus elleri ventilerat utrymme i förråd.

En gasläckningsindikator bör monteras i anslutning till flaskan.

Jag tycker inte du skall vara överdrivet orolig. Gasololyckor i hemmet inträffar oerhört sällan, gasol är lika säkert som el om det installeras på rätt sätt. Jag tycker du skall ta kontakt med en gasolinstallatör eller Räddningsverket (gratis) och be om en översyn av din gasolanläggning så att den blir korrekt utförd.
 
Observera även att man endast får ha EN tub inkopplad på anläggningen och detta gäller även sk. automatisk omkopplingsventil (som går över till full flaska när den ena är tom).
 
Tack snälla ni! Ska nog ta hem räddningsverket och kolla över detta-så jag kan sova gott.. Det står p19 på tuben, kollade alldeles nyss, och den står rakt upp, jag menade att jag fick vinkla den för att få in den under bänken.
 
Bara ett byte till P11 borde räcka för att det ska bli enligt normer om jag fattat det rätt. Mycke mer ventilerat än så kan det ju knappast va.
 
Hemmakatten
Förvarar du gasolflaskorna på säkerställande sätt är det inga problem att få tillstånd för större flaskor utomhus. Vi har tillstånd för 2 stycken P19-flaskor med automatisk omkopplingsventil. Räddningsverket (lokala brandkåren) var hemma o kollade innan vi fick tillståndet. Nu vet vi att det är ordentligt gjort, "nackdelen" är att det måste sitta en stor gul skylt (=ful) som det står "Gasolflaksor bortföres vid brandfara" på skåpet där gasolflaskorna finns. Å andra sidan vet nu brandkåren att vi har gasolflaskor och vid eventuell brand så tas flaskorna bort först. Vi sover gott om natten.
 
Hemmakatten skrev:
Förvarar du gasolflaskorna på säkerställande sätt är det inga problem att få tillstånd för större flaskor utomhus. Vi har tillstånd för 2 stycken P19-flaskor med automatisk omkopplingsventil. Räddningsverket (lokala brandkåren) var hemma o kollade innan vi fick tillståndet. Nu vet vi att det är ordentligt gjort, "nackdelen" är att det måste sitta en stor gul skylt (=ful) som det står "Gasolflaksor bortföres vid brandfara" på skåpet där gasolflaskorna finns. Å andra sidan vet nu brandkåren att vi har gasolflaskor och vid eventuell brand så tas flaskorna bort först. Vi sover gott om natten.
Instämmer till 100%. Valde dock själv en manuell ventil, för jag är den som annars glömmer att skaffa ny tub när den första har tagit slut. En dag står man där med två tomma tuber. :D

För övrigt; P19 är värt besväret om man röjer vid spisen mycket. Påfyllningen är mycket billigare än P11. Runt 200:- och det räcker minst ett halvår. Det finns dock billigare sätt ändå om man snokar lite...läs lokala fiskehamnar. ;)
 
P11 kostade 419 kr att fylla på, hur kan P19 vara billigare när det är mer gas? Annan marknad eller?
 
Beror mycket på vart man fyller på. Om man byter en P11 vid lokala macken så kan mycket väl kosta över 400 kr. Fyller man istället på flaskan vid någon gasoldepå så kostar det drygt 200 kr. Här i Sundsvall iallafall.

Vet inte vad normalförfarande för P19 är, påfyllning eller utbyte, men P11 är ju den mest vanliga inom sommarturismen vilket påverkar priset uppåt under sommarhalvåret. Precis som bensinpriset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.