Hej,

skall lägga parkett på ett mellanbjälklag (trä) som är isolerat med spån och ekofiber.
Enligt alla parkett tilllverkare så skall man lägga en ångspärr då man har golvvärme
(vattenburen i detta fallet) men jag förstår inte anledningen till detta.

Hur har ni gjort?

mvh Henrik
 
Låter konstigt.. trodde det bara gällde när man la på betongplatta.
Köpte parkett igår på hornbach (minns inte märket.. Fogdals eller liknande??) och i den instruktionen står det att man skall ångspärr om man lägger det på betongplatta. Kan inte minnas att det står att man behöver det på andra underlag.

Kan det vara risk för kondensbildning under parketten map golvvärmen om man inte har ångspärr? Låter långsökt...
 
Hej,

Måste man även lägga ångspärr under laminatgolv på betongplatta med vattenburen golvvärme?

/Håkan
www.walltorp.net
 
Jag har fattat det som att man ALLTID skall lägga ångspärr oavsett vilket golv (laminat/parkett/trägolv) man lägger på betongplatta... Allt som kan suga fukt = kapilärverkan (stavning?)
 
Ja, betong släpper igenom fukt från marken. Utan ångspärr blir det problem.
 
Men är det nån som har nån fundering på varför de säger att man skall lägga fuktspärr när man använder
golvvärme oavsett att det är ett mellanbjälklag som ej är av betong?

mvh Henrik
 
Jag kan inte i min vildaste fantasi komma på ett enda skäl till att ångspärren skulle behövas i det fallet. Kan det inte bara vara så att de alltid föreskriver ångspärr för att slippa ta ställning till enskilda fall?
 
Tänkte i dina banor själv, ville bara kolla om det fanns något vetenskapligt skäl till det.

mvh Henrik
 
Det finns alltid en viss mängd fukt i bjälklaget, framför allt på höstkanten, som drivs mot golvets yta av ångtrycket när man brassar på med golvvärmen.
Utan ångspärr kan fukten leta sig upp till lackskiktet, som är tätt, och kan då orsaka skada på golvet.
Man ska även ha ångspärr om undergolvet är nygjutet, platta på mark, lättbetongbjälklag, bjälklag på krypgrund eller om man har ett varmt eller fuktigt utrymme i rummet under bjälklaget.

Tänk också på att yttempen på det färdiga golvet inte får överstiga 27°C.
 
nej ingen ångspärr på mellanbjälklag.
ett måste på bottenplatta
ha alrdig platon under bara ifalkl ni har golvärme_!
mvh
snickar estwing
 
ACME skrev:
Det finns alltid en viss mängd fukt i bjälklaget, framför allt på höstkanten, som drivs mot golvets yta av ångtrycket när man brassar på med golvvärmen.
Gäller detta alltså även mellanbjälklag i trä?
 
Ja, vilken typ av underlag man har spelar ingen roll.
 
Jag skulle inte ha gissat att det är högre fukthalt i ett mellanbjälklag än i resten av huset. Och värmer man upp bjälklaget lokalt sedan så borde snarare den relativa fukthalten sjunka. Men jag är inte alls expert på detta, så jag har säkert fel. :)
 
Se där, precis det som ACME säger. Men jag förstår fortfarande inte riktigt mekaniken som gör att bjälklaget är fuktigare än resten av kåken, samt att fukten skulle drivas mot golvet när värmen slås på. RF i golvet borde snarare sjunka när det värms, vore min gissning. Men jag har uppenbarligen fel.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.