Hejsan,

Tycker det hade varit roligt om det fanns en tråd där alla kunde lägga upp bilder på sina mästerverk, både byggbilder och färdiga resultat. Ska själv försöka mig på att bygga en altan nu i vår och det är alltid roligt att kolla på andras projekt för inspiration, tips och idéer.

Så mata på nu.


Mvh Mikael
 
Jag tycker det är fantastiskt kul att kika på andras byggprojekt och bör väl då bidra med mitt eget någon gång. Bygget inleddes sommaren -06 strax efter inflytt i huset och skall väl bli klart under våren är det tänkt. Det som återstår är kors i staketets övre del. Bilderna är från förra sommaren så lite mer har hänt men håll till godo så länge. Altanen är på ca 90 kvm och går runt på båda kortsidorna av huset.
 
  • DSCN1051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1054.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN1055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt HEPO, vad har du för djup (ut från fasaden) på framsidan?

Visste inte om att det fanns ett bildgalleri här men efterlyser ännu fler bilder!!

Mikael
 
Tackar Styrch.
Det är 4 m fram till räcket från altandörren och den totala bredden är ca. 18 m. Perfekt för min 9 månaders kille att köra rally med gåstolen. Han får upp en ruskig fart på de meterna.
Bildgalleriet som finns är bra men verkar inte användas särskilt ofta och man är ju mest inne och kikar på forumet så jag tycker inte det är fel att posta bilder även här. Sen blir alla bilder och kommentarer samlade under en post vilket ökar läsbarheten.
 
Det var lite utav dom tankarna jag också hade.

Anledningen till frågan var att jag funderar på om min altan skall ha djupet 3,6 m och tycker det är lite svårt att se det färdiga resultatet framför mig när man står på gräsmattan med bara en pinne i backen. Så det är kanon att kunna titta på andras bilder och fråga.

Tycker staketet är snyggt som det är ( det var så jag hade tänkt ha det;) ) men det kanske blir ännnu snyggare med kryss i.

Mikael
 
Va fint HEPO,

Jag är lite nyfiken på dimensioneringen.

Vad har du för spann på bärlinorna?
Vilka dimensioner har du använt?

Hälsningar Joakim
 
Jag har använt 3 bärlinor med ca 185 cm i mellan. Den första är fäst i fasaden och syllen. och den sista har ett överhäng på ca 20 cm. Jag har använt eget bonnsågad gran i dimensioner 200*50 till bärlinor och 150*50 cc60 på bärreglarna. Stolparna är 150*150. Allt virke är grundoljat och målat med Tinova VX innan monteringen. Vad gäller dimensoneringen så har jag valt att inte lyssna allt för mycket på diverse tabeller utan gått på tillgången av virke och sunt förnuft och det verkar fungera hittils. Bärlinorna är 4 m långa och reglarna även dessa 4 m. Det är lite svikt i altanen i framkant men man märker det endast om någon tyngre person går längs staketet mitt i mellan två stolpar och man sitter på samma sektion då kan man känna att det sviktar lite. Jag har funderat på att lägga till en bärlina mot den yttersta och dubbla dessa. Nu har jag skarvat linorna över stolparna och jag skulle då förskjuta skarvarna och placera dessa mitt i mellan stolparna.
 
Här kommer lite bilder på min altan som jag började bygga nu i februari. Om växthuseffekten medför något positivt så är det iallafall att man har kunnat bygga altan även fast det varit vinter :) Den är i stor sett klar förutom den del där det förmodligen ska upp ett tak....inte helt bestämt mig om jag kommer göra det eller om jag bara ställer upp ett "partytält" istället. Som det framgår av bilderna så går den runt halva huset. Jag har en liten mindre del där ev taket ska upp (där det står gröna möbler på bilden) och en liten större del där jag kommer sätta upp ett segeltak framöver. Då jag har en liten grabb som är strax över året så har jag till den delen byggt en ramp upp istället för ett trappsteg. På så sätt kan han själv ta sig upp och ner, bla till hans sandlåda som jag byggt ihop med altanen (det är den som har ett litet plåttak som lock).

Om någon undrar vilka mått det är mellan plintar och reglar osv så har jag inga standardmått eller någon ritning jag gått efter. Jag har istället börjat i ena ändan och byggt mig runt huset och löst problemen vartefter som dyker upp. Jag tycker det är roligare att tänka lite kreativt och ta sakerna som det kommer istället för att följa en mall till punkt och prickar. Om man lägger till lite sunt förnuft till det så brukar det lösa sig :) den känns iallafall stabil som berget att gå på.....
 
  • Altan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 67 (1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Hepo,

Mycket bra info för mig.
Jag är inne på att en likande lösning med dubbla bärlinor. Jag har dock bara två, en i fasaden och den dubbla 2m ut

/Joakim
 
hej ! här kommer några bilder på en altan som jag håller på med,120 kvm
 
  • byggbilder -08 037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • byggbilder -08 033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0131.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snickar_lasse skrev:
hej ! här kommer några bilder på en altan som jag håller på med,120 kvm
mmmm me like! :D
 
Hade du helikopter för att lyfta dit bubbelbadet....???
 
Efter att bilden tagits så har jag kapat med cirkelsågen längs med brädan som ligger till höger. samt gjort trappsteg och klätt in högra delen av altanen. det kommer att bli fyra zink-krukor nedfällda på högerkanten istället för räcke, funderar även på att sänka ner solcellsdrivna led mellan krukorna och ovanför trappsteget för att lysa landgången till trappen som leder till bastun. Ska försöka att rappa på med bygget i helgen, men kan inte lova nåt eftersom det aldrig finns tillräckligt med tid för att göra allt...
 
  • Blandat, påsk08 m.m. 195.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.