Behöver snart sätta upp stängsel runt tomten, ca 1,20-2,0m högt. Gärna den gröna varianten. Vet ngn hur priserna ligger? Och är det svårt att sätta upp det själv?
 
  • Gilla
Wojtek
  • Laddar…
Inger.P. skrev:
Jag har sökt på "staket" och "stängsel" på google och fick massor med träffar. Varför vill du ha ett sådant HÖGT stängsel runt tomten?
Ca 30m av tomnten vätter mot en järnvägsvall, idag helt utan stängsel :-/ Och jag har barn! Där vill jag ha extra högt, sen 1,20 på några andra ställe. Jag ska även ha trästaket där det syns mot grannarna.
 
Vi köpte ett grönt stängsel från JULA. (http://www.jula.se) Köpte två 25-meters rullar 125cm, och en rulle 150cm FLEXNÄT, en massa stolpar, snedstag, fästen och spänntråd. Allt gick på ungeför 5.000:-. Ett motsvarande äkta Gunnebo från Beijers skulle kostat över 15.000:-
Jula har dock inga 200cm höga stängsel - bara 175cm.

Vi valde ett så högt stängsel p.g.a. vår rymningsbenägna hund!
 
Franke skrev:
Vi köpte ett grönt stängsel från JULA. ([länk]) Köpte två 25-meters rullar 125cm, och en rulle 150cm FLEXNÄT, en massa stolpar, snedstag, fästen och spänntråd. Allt gick på ungeför 5.000:-. Ett motsvarande äkta Gunnebo från Beijers skulle kostat över 15.000:-
Jula har dock inga 200cm höga stängsel - bara 175cm.

Vi valde ett så högt stängsel p.g.a. vår rymningsbenägna hund!

Är det likvärdigt Gunnesbo då?

Jag var på Harald Nyborg idag, och deras billiga stängsel var bedrövligt, tunt & dåligt. Får väl kolla in Jula då.
 
Det är lite mjukare än Gunnebo, men verkar klart godkänt. Gunnebo har även en annan grön färg som kanske smälter in lite bättre i naturen. Den är mer olivgrön och Julas är klassiskt mörkgrön.

Vi håller på att sätta upp stängslet just nu, så jag kan inte svara på om det håller sig snyggt och så, men enligt Julas personal är det högsta kvalitet....

Är du lite allmänt händig så är det inga större problem att montera själv, men det underlättar om man är åtminstone två personer. Vårt största problem var att få fast stolparna i vår steniga mark. Det blev många timmars grävande och sedan betong-gjutning, men nu står de stadigt.
(Av någon anledning var hålen till trådspännarna lite för små så vi fick fila upp dem lite för att kunna få igenom fäst-skruven. Kan vara bra att känna till.)
 
Franke skrev:
Det är lite mjukare än Gunnebo, men verkar klart godkänt. Gunnebo har även en annan grön färg som kanske smälter in lite bättre i naturen. Den är mer olivgrön och Julas är klassiskt mörkgrön.

Vi håller på att sätta upp stängslet just nu, så jag kan inte svara på om det håller sig snyggt och så, men enligt Julas personal är det högsta kvalitet....

Är du lite allmänt händig så är det inga större problem att montera själv, men det underlättar om man är åtminstone två personer. Vårt största problem var att få fast stolparna i vår steniga mark. Det blev många timmars grävande och sedan betong-gjutning, men nu står de stadigt.
(Av någon anledning var hålen till trådspännarna lite för små så vi fick fila upp dem lite för att kunna få igenom fäst-skruven. Kan vara bra att känna till.)

Ni gjöt fast stolparna, antar att det sitter för kasst med Jordankare (för stolpe)?

Du menar stängsel "Stängselnät Flexyplast, 25 m" va?
 
Alla påstår att det ska sitta tillräkligt med jordankare, men för oss var det inte aktuellt eftersom de skulle vara omöjliga att slå ner pga all sten.

Ja, FLEX-NÄT 25 M
 
Är också inne på att inhandla "falskt Gunnebostängsel" på Jula (verkar vara det vettigaste & billigaste alternativet.)
Det blir två stycken rullar a 25m samt ca 25st stolpar & jordankare.
Hade tänkt att ha stolparna ca 2m ifrån varandra, höjden mellan 100 - 120cm.
Är det svårt att få upp ?
Alla tips & trix emottages ;)
 
Har satt upp en hundgård med Julas "Gunnebokopia" och jordankare. Nu har vi en stor och stark hund så det har inte funkat bra. Nätet är såpass mjukt att han drar ut trådar ut nätet. En gång lyckades han rymma när han hade lirkat loss nätet från den övre tråden det hänger på. Nu sitter det bättre med en extra tråd lindad runt nätet och den över tråden. Dessutom har flera av strävorna i hörnen lossnat pga att plastbeslagen inte verkar tåla kylan utan spricker sönder. Jordankarna har dock funkat skapligt, det sitter ju inte jättestabilt med hela nätet är ju inte så stabilt heller. Kort sagt ganska missnöjd med Julas nätet. Än en gång har det visat sig att man får vad man betalar för.
 
Kort sagt ganska missnöjd med Julas nätet. Än en gång har det visat sig att man får vad man betalar för.
När jag frågade på Jula efter en monteringsanvisning svarade de att de inte hade en sådan, då frågade jag vem som tillverkade staketen & tänkte kolla på nätet om de hade en monteringsanvisning där.
Döm om min förvåning när de på Jula svarar att det är Gunnebo som tillverkar dessa men att de inte får säga det...
Vet inte om de på Jula drog en rövare?

*I vilket fall som helst, är det ngn som har en monteringsanvisning liggandes? Alla råd är bra inför monteringen;)
 
Fick inte med någon monteringsanvisning utan gjorde efter bästa förmåga. Om man känner på själva nätet så är det inte alls samma som ett vanligt Gunnebo, drar man i en tråd så är den liksom mjuk så att man kan dra ut den så det blir "noppor" på nätet. Det kan man inte göra på ett Gunnebo. Så om det är dom som tillverkar till Jula så gör dom någon en "specialkvalitet" :(

Jag kan ta lite bilder på hur det ser ut efter 2 år men det får bli i morgon, nu är det för mörkt. Bifogar en bild på hur det såg ut efter hundens attack innan jag förstärkte infästningen i överkant. OK det är en stor hund, men ändå...
IMG_0547.jpg.
 
Kollade priset på äkta gunnebo galvat och där skulle materialet för 30 m gå på 12500 inkl stolpar, stag och två hörnor exkl grindar.
 
Så här ser Jula-staketet ut idag.

"Noppor" utdragna av hunden
S6301275.jpg

Övre upphängningen fick jag förstärka med en extra tråd virad runt nätet för att det skulle sitta kvar.
S6301277.jpg

Nätet har sjunkt ned och böjts ut när hunden har tryckt på med tassarna.
S6301278.jpg

Plasten kritar (blir vit på ytan) och spricker
S6301281.jpg

Så nä, jag är inte nöjd :(( Önskar jag hade köpt ett Gunnebo, även om det kostat 2-3 gånger mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.