I princip föreligger ett hantverkarförbud i mitt hus. Idag kontaktade jag dock en hantverkare för att få lite hjälp.
"Tittar på det i e.m. och kommer med ett kostnadsförslag. " sa han.

Därefter blev det helt tyst. Vilket förtroende inger en hantverkare som inte ens kan sköta den första enkla kontakten.
Förstår inte varför jag försökte. Jag vet ju sedan tidigare att det inte fungerar.
På med gympadojor och livlina.
 
Redigerat:
Han kanske har mycket att göra och glömde bort det. Det händer mig hela tiden att folk inte ringer när de ska, även mina vänner glömmer bort det ibland.
 
Han har ringt och besökt mig nu. Jag tar tillbaka hela mitt inlägg. Han verkar vara seriös och pålitlig. Han blev inte klar förrän nu. Jag förhastade mig.

Kommer att berätta hur det hela förlöpte.
 
Hade du gympadojor och livlina på dig när han kom...?
 
Bra att det löste sig, Jag kan säga som så att det inte är konstigt egentligen att hantverkare blir så, det ringer så fruktansvärt mycket folk som påstår att dom är seriösa och ska ringa upp som aldrig gör det utan bara ville veta pris eller dylikt. Därmed säger jag inte att det är ok att inte ringa, inte alls, men förståeligt från hantverkarens sida.
 
Ibland undrar jag om hantverkare är ett särskilt släkte?! Haft en hel del med dessa s.k yrkesfolk att göra med under de senaste 10 mån. För att göra en lång historia kort.....köpte ett hus förra året i behov av storrenovering - (hade skriftligt på vad vi ville ha gjort - kök, badrum, nya innertak, göra om rum, dörrar, liten utbyggnad osv. ) och vi började genast i oktober att kontakta hantverkare för jobbstart i jan i år.
Ringde och kontaktade ca 6 olika företag men endast 2 höll sina löften och faktiskt kom ut och tittade på huset. Resterande hörde aldrig av sig.....

Nu är vi i liknande situation....det är dags att byta fönster.....handlar om ett 20-tal fönster och altandörrar som ska bytas under hösten. Även här har vi ringt till flera olika hantverkare/företag men samma sak den här gången. I stort sett ingen verkar vara intresserad av jobbet - endast 1 har kommit och kikat och också lämnat offert.

Om jag nu ska hårdra det hela så verkar de allra flesta inte ha en susning om kundvård! Nu när det är gott om jobb så behandlar de sina kunder som skräp. När det däremot är ont om jobb eller kris i byggbranschen så skriker de högt och vips så blir det ROT-avdrag på byggjobb.....;-).

Nix, i dagsläget ger jag tyvärr inte särskilt mycket för snickare, rörmokare o annat hantverksfolk.
 
Fran skrev:
Om jag nu ska hårdra det hela så verkar de allra flesta inte ha en susning om kundvård!....Nix, i dagsläget ger jag tyvärr inte särskilt mycket för snickare, rörmokare o annat hantverksfolk.
Hur många har du träffat 20 st? 30 st?

Snacka om att hårdra....även om vi räknar in alla rötägg som det klagas över här på forumet, säg 300 olika hantverkare, så är det i runda slängar en promille av antalet verksamma hantverkare i Sverige.
 
Redigerat:
I jobbet har jag hand om upphandlingar på allt från passersystem till finansiering av miljonbelopp... Man får ligga på rejält för att ens få en offert av vissa företag.. Dom har väl för mycket att göra så här i högkonjukturen...
 
ACME skrev:
Hur många har du träffat 20 st? 30 st?

Snacka om att hårdra....även om vi räknar in alla rötägg som det klagas över här på forumet, säg 300 olika hantverkare, så är det i runda slängar en promille av antalet verksamma hantverkare i Sverige.
Tja, har träffat ett rätt så stort antal hantverkare under alla mina år som husägare - eftersom vi för det mesta har köpt renoveringshus....:) och tycker nog ändå att det är rätt så illa ställt med kundservicen eller kundvården. Och jag vet att jag inte är ensam om att tycka detta - i stort sett alla i bekantskapskretsen har samma erfarenheter.

Men det är kanske bara är i Västmanland det är så illa ställt?!....;)
 
Fran skrev:
Men det är kanske bara är i Västmanland det är så illa ställt?!....;)
Ni har väl runt 5000 knegare i ert län, så jag gissar att ni fortfarande bara har stött på en knapp hundradel eller så, och har verkligen alla dessa varit bedrövligt asociala? I så fall kan man ju undra varför ni fortsätter att försätta er i situationer där ni blir beroende av dessa spejare?
 
Men jag tror att Västmanlännigar överlag är lite gnälliga.

Mvh Gustav. /Målare född i Köping.
 
Hemmakatten
Jag har vid ett par tillfällen här på forumet skrivit att vi är mycket nöjda med de hantverkare vi haft vid bygget (och har vid ett fåtal tillfällen rekommenderat dessa hantverkare) av vårt hus (lösvirke) och vid tidigare renovering av vårt gamla hus. Vid alla de tillfällena har jag antingen i direkt anslutning till inlägget eller via PM fått otrevliga och insinuanta påhopp som menar att jag antingen är köpt av hantverkaren, har privata kontakter med dessa eller på annat sätt otillbörligt rekommenderar dessa.

Synnerligen otrevligt och obehagligt tycker jag att det är. Framförallt eftersom det finns många, många duktiga människor som gör och vill göra ett gott arbete. Men det är väl så att det bara är när man är missnöjd som man skriver av sig.
 
ACME skrev:
Ni har väl runt 5000 knegare i ert län, så jag gissar att ni fortfarande bara har stött på en knapp hundradel eller så, och har verkligen alla dessa varit bedrövligt asociala? I så fall kan man ju undra varför ni fortsätter att försätta er i situationer där ni blir beroende av dessa spejare?
Kanske bör tillägga att vi har bott i olika delar av landet...så det är inte bara västmanlänningar som vi har "råkat ut för" :).

Tja, känns ju lite tråkigt att hus med renoveringsbehov enbart ska kunna köpas av "hantverksfolk" eller av folk som har "allt och alla" kompetenser inom släkten....;). Tyvärr tillhör vi inte någondera kategorin utan är bara en allmänt händig småbarnsfamilj med viss tidsbrist....

I mitt dagliga yrke förutsätter mina kunder att jag håller tidsschemat och mina åtaganden, återkopplar information på utsatt tid osv. - dvs rent sunt förnuft och kundservice. Skulle jag, till en bråkdel, behandla mina kunder på "dåligt hantverkarsätt" skulle jag få gå på studs från min tjänst. Så det är helt klart att vi lever i olika världar!

Verkar verkligen som om det har trampats på en öm tå, eller??!!!;)
 
Hemmakatten skrev:
Jag har vid ett par tillfällen här på forumet skrivit att vi är mycket nöjda med de hantverkare vi haft vid bygget (och har vid ett fåtal tillfällen rekommenderat dessa hantverkare) av vårt hus (lösvirke) och vid tidigare renovering av vårt gamla hus. Vid alla de tillfällena har jag antingen i direkt anslutning till inlägget eller via PM fått otrevliga och insinuanta påhopp som menar att jag antingen är köpt av hantverkaren, har privata kontakter med dessa eller på annat sätt otillbörligt rekommenderar dessa.

Synnerligen otrevligt och obehagligt tycker jag att det är. Framförallt eftersom det finns många, många duktiga människor som gör och vill göra ett gott arbete. Men det är väl så att det bara är när man är missnöjd som man skriver av sig.
Självklart ska man dela med sig av sina goda erfarenheter. Alla duktiga yrkesfolk förtjänar verkligen bra rekommendationer. Nåt annat vore väl konstigt?!
 
Nejdå, inga ömma tår här. :)
Jag är bara så förbannat less på att folk drar hela branschen över en kam baserat på hur en bråkdel av oss har uppfört sig.

Jag hatar rötäggen precis lika mycket som alla andra. Klåpare som tar kundens pengar och utför ett halvtaskigt arbete av ren slöhet. Lallare som skiter i allt vad branschregler säger och kör sitt eget race, istället för att läsa på och lära sig sitt yrke. Pajasar som "krossar" folks drömmar om ett nytt fint kök eller badrum genom att slarva och inte ha de yrkeskunskaper som krävs. Golddiggers som blåser folk på stålar genom fusk och rena bedrägerier. Nonchalanta plantor som ger fan i att dyka upp på avtalad tid eller höra av sig som utlovat.

Men jag hatar inte hela yrkeskåren för det.

Det finns en ansenlig mängd arslen bland oss, men det finns minst lika många som gör ett så bra jobb dom kan med dom förutsättningar dom har, och som gör allt för att hålla det som har lovats.
Killar och tjejer som inte släpper ett halvfärdigt arbete som dom sedan inte kan vara stolta över att ha utfört, samtidigt som dom avråder från idéer som inte är helt genomtänkta.

Jag hatar heller inte alla kunder bara för att det finns några praktarslen bland dom.
Folk som letar efter fel bara för att ha en anledning till att gnälla och pruta. Folk som tar in priser från 64 olika firmor (jo, 64 stycken!) och därmed sätter en hel massa människor i onödigt arbete. Folk som inte har hyfs nog att lägga ner 2 minuter på att ringa till hantverkaren och tala om att jobbet gick till någon annan, när han har lagt ner ett antal timmar av sin fritid på att ta fram en offert. Folk som inte hör av sig med besked som dom har lovat, och när beskedet väl kommer så surnar dom för att hantverkaren blev tvungen att ta ett annat jobb emellan. Folk som håller inne med hela betalningen pga någon detalj. Folk som kort och gott skiter i att betala. Listan kan göras minst lika lång åt det hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.