Hej,

Blev lite fundersam när jag pratade med min bank med anledning om att vi skall ta "nya" lån på vårt nästa hus. Vi har ett par lån idag på det hus vi bor i och ett av dessa lån är låsta i ytterligare tre till... Ränteskillnaden på detta blir rätt saftigt i det fall vi skall lösa det i förtid.

Jag frågade således banken om man inte kunde få flytta med det lånet till det nya boendet men banken sa då att...

"så gör man inte längre, det är så krångligt, det är dessutom dyrt, säkert 1500kr".
Min kommentar var då att det var ju mycket billigare än att lösa lånet... Då började man slingra sig och säga att det inte gick alls! Hmmm, misstänkt...!

Vet ni vad som gäller, är det någon som flyttat lån mellan fastigheter nyligen? Vad har det isåfall kostat er?

Andra tips?

P.S. Tills vidare har jag Sparbanken/Spintab men de är ju klart dyra och skall de dessutom krångla på detta vis... D.S.
 
Försök istället att sälja huset med befintliga lån. Så gjorde man ju 'förr i tiden' ... godkänner banken nya husägaren skall det kunna gå idag också. Det här är naturligtvis giltigt under förutsättning att det är ett drag på fastigheten.

Jag diskuterade precis detta med min bankman i förra veckan eftersom jag då, vid omsättning av ett större bottenlån, band det på ytterligare fem år. Om - utifall att - jag säljer huset inom nära framtid. Verkade inte vara något problem. Mitt hus ligger i område där husen säljs 'på dagen'.
 
Jag vet inte riktigt om exemplet är tillämpligt här men jag har just flyttat ett lån från en bostadsrätt jag äger till villan vi bor i - dock har jag haft rörlig ränta på lånen... Det var inga kostigheter alls. Dom kostnader jag drabbades av var förknippade med pantbreven på villan vilket man väl får acceptera. Flytten gick till så att jag tog ett nytt lån på huset och betalade av det gamla på borätten.

Samtidigt som jag gjorde detta förhandlade jag ner räntan på de båda lån jag har rätt ordentligt (jag blev förvånad själv hur enkelt det var).
 
Sparbanken.......säg inget mera.
När vi kommer att byta bostad tar vi med oss lånen och byter endast säkerhet på detta. kostar inget extra.
Helt OK enligt banken.
Att få köparen att ta med lån som är ett par år gamla med en ränta på 1-3% mera är inte troligt.

Vi har SEB.

MVH/Albin
 
Man jämför ränta på lånet med räntan idag. Om skillnaden är ex 1 % och det är två år kvar på bindningstiden blir ersättningen 0,01 x 2 x 100 000 kr, dvs 2 000 kr. Ersättningen är avdragsgill i deklarationen som vanlig utgiftsränta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.