Hej.
Mina föräldrar har precis köpt en gård.
På gården står 3st boningshus varav 2 ska vara falu rödfärg, en maskinhall, en lada samt en ladugård som alla ska vara falu rödfärg.
Finns det andra tillverkare som gör samma kulör i samma kvalitet billigare?
Samt ett vitt ganska stort hus som ska målas vitt.

Nu är jag helt okunnig om hur mkt färg det går åt och hur stora husen är exakt, men jag antar att man lär behöva köpa nog mkt för att kunna få en hyffsad rabatt?

Sen funderar jag på om man ska hyra eller köpa en färgspruta då det inte direkt lär ta en dag att måla stället, vad får man ge för en hyffad, kanske begaganad spruta inkl allt som behövs?

MVH/
 
När det handlar om så pass många och stora byggnader som ska rödfärgas kanske det är idé att leja bort jobbet.
Det brukar finnas moderna motsvarigheter till de gamla "rödfärgsgubbarna" lite var stans på landsbyggden. Kolla med bönderna i grannskapet.
 
Visst vore det nice att lejja bort, men kanske inte så ekonomiskt.
Är mkt som ska göras, men under en längre period, så vi gör så mkt vi kan själva.

MVH/
 
Byggmax har billig rödfärg. Du kan ju ta deras pris som utgångspunkt. Sen är det bara att ta in offerter från färg- och byggvaruhandlare.
 
Räkna med att färgen täcker 7-8 m2. Du behöver då säkert flera hundra liter vilket borde kunna ge hyfsat inköpspris.
Är du medlem i Villaägarna får du 20% på Flûgger.
 
Vill man hålla ned kostnaden så är det ju inte så svårt att koka sin egen rödfärg.
 
ByggMax har Aplinas Uteakrylat Vit, 10 liter för 399:-.

Jag tror att det priset är svårslaget. Färgen finns dessutom med bland de som ansågs godkända i Folksams senaste färgtest.
 
koka egen rödfärg om ni vill.. Anars köp ÄKTA rödfärg... ingen idé att snåla på några tior per burk..
Brukar gå att få för under 200kr per 10liters burk..

Här står en del bra att veta! http://www.falurodfarg.se/
 
Vad jag sett så är det dyrare att koka egen färg än att köpa den "äkta" rödfärgen på Byggmax. De har en annan, ännu billigare, men den är inte märkt med Falu-loggan.
 
Om det ska göras under en längre tid så tänk på att slamfärger är färskvara, Falurödfärg säger att produkten ska användas inom något år, och då kanske den inte är purfärsk när man köper den heller.
 
andersmc skrev:
Vad jag sett så är det dyrare att koka egen färg än att köpa den "äkta" rödfärgen på Byggmax. De har en annan, ännu billigare, men den är inte märkt med Falu-loggan.
Det stämmer nog när det gäller den "vanliga" röda kulören. Däremot är det lönsamt att koka själv när det gäller specialkulörerna som Falu Ljus.
 
byggmax har inte den äkta.. men den äkta brukar gå att köpa lite här och där för 199kr hinken.. Bla Jula, Öb, Beijer mm. har jag sett haft den för det priset!
 
Annars så finns ju rödfärg att köpa i "sockerbit" dvs 1m3. Borde ju bli billigare än att kånka hem en massa hink.
 
Tobbefonsterfixare skrev:
byggmax har inte den äkta.. men den äkta brukar gå att köpa lite här och där för 199kr hinken.. Bla Jula, Öb, Beijer mm. har jag sett haft den för det priset!
Jodå, jag har sett den äkta på Byggmax, tyvärr bara i vanlig röd, de tar 249 kr för 10 liter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.