Jag har en ca 2000 kvm2 stor yta som vart fårhage som jag nu vill göra om till gräsmatta, ska ha den som en så kallad apellplan för hundträning, det behöver inte vara golfbane kvalité men man vill inte bryta fötterna i ojämnheterna.

Hur göra?
Ett alternativ hade ju vart att ge bondgrannen en tusing för att ta några vändor med polg, harv, och vält och sedan så gräs.

Ett annat, jobbigare alternativ är ju att klippa det kort och sedan för hand gräva bort dom små kullarna och fylla groparna med ny jord och så gräs.

Hur är sand att fylla groparna med? Växer gräs i sand blandat med lite jord ovanpå?
Orkar en sån Bobcat man kan hyra att schakta bort förhöjningar i gräs som är ca 2x2m2?

Nån som har nått annat smidigt förslag?
 
Farsan körde en del av sin åker med gräsklipparen på normalhöjd. Året efter var det finfin gräsmatta. Inget annat arbete än gräsklippning gjordes
 
Skulle nog pröjsa bonden för lite enkelt avjämningsarbete om det är alldeles för gropigt. Då får du iofs så ny gräsmatta efteråt.

Gräs kommer att växa i sanden men kommer kanske inte se lika fint ut sommartid efter en veckas torka som på den mer vattenhållande jorden bredvid.

Har liknande erfarenheter som Johan här ovan. Vi hade en gräsmatta på föräldrarnas sommarstuga som i princip var som en stubbåker efter man hade klippt den de första åren. Men efter några säsonger så var den hur fin som helst.
 
Svårt att säga utan att ha sett det, är det inte många förhöjningar så går det alltid att ta ett par repor med jordfräsen och sedan s.a.s lägga ut förhöjningarna i groparna med skyffel och skottkärra, en helgs jobb?
Det spar du en säsong på jämfört med bondealternativet. Å andra sidan blir nog sluresultatet bättre med bondealternativet. Är det stenigt i marken kan du nog få räkna med en del stensamling efter markberedningen.

Även jag har gjort som bägge ovanstående och kört med gräsklipparen bara på en halvt igenvuxen åkerplätt - om än i högsta inställningen.
 
Jag skulle köra över den med en betesputs (dom tar tuvor och ojämnheter bra), sen skulle jag börja klippa den med gräsklipparen. Hör med nån bonde i trakten om dom kan göra det åt dig.

Att plöja upp blir ett jäkla slit om du vill ha gräsmatta, det är inte bara att plöja å harva, utan du får plocka sten och rötter. Sen ska det på frön (kostar bra med pengar) osv osv
 
Håller helt klart med bonnen, vi gjorde något liknande förra året. Började med att putsa ner och låta gräset ligga och torka till ordentligt, sedan drog vi en gammal hästräfsa efter fyrhjulingen för att samla ihop och transportera bort det värsta. Sen var det bara till att klippa, klippa och åter klippa med vanlig gräsklippare. De fläckar som blev där putsen gjorde rent från topparna har gräsmattan spridit sig till utan att vi stödsått något.

Några få bilder finns på adressen http://www.lavad.se/default.asp?node=5&arkiv=4

I år så har det blivit en ganska hyfsad gräsmatta. Ska dock "dressa" i vissa av de djupaste groparna i höst och stödså lite där...
 
Försökte engagera en lantbrukare för att putsa ner, men han skakade på huvudet och tyckte: kör med åkgräsklipparen. Sagt och gjort, det blev hur bra som helst.

EDIT> Detta gjordes på hösten så klippet fick ruttna ner under vintern.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.