Stadsbyggnadskontoret i Stockholm hade tidigare sin bas för kontroll av måttband i Henriksdals Reningsverk. Vet inte om den är kvar i dag. Tror den byggdes på 70-talet. Det var även i denna tid som plastmåttbanden gjorde sin debut. (30 meters). 100 m banden var/är i stål. Det var även i denna tid som Distomaten kom. Revulsionerande att gå runt med ett prisma och få längden. Utanför ämnet. Sorry! Blev nostalgisk! :)
 
Väcker tråden till liv igen;)
Grunden är nu klar sedan ett tag .När jag andvände mig av slangpass metoden upptäckte jag några nackdelar ,fast slangen var armerad (20 m lång) Vattnet utvidgade sig pö om pö när solen låg på hmm.Konstiga mätvärden:mad:

Till övriga grundbyggare , andvänd laser(tyvärr faaan så mycket dyrare)
 
Snailman
ok, tråkigt att det blev samma problem med armerad slang, mätningar utföres alltså tillsvidare helst i mulet väder...:cool:
 
I
Västerhaninge 17 skrev:
Väcker tråden till liv igen;)
Grunden är nu klar sedan ett tag .När jag andvände mig av slangpass metoden upptäckte jag några nackdelar ,fast slangen var armerad (20 m lång) Vattnet utvidgade sig pö om pö när solen låg på hmm.Konstiga mätvärden:mad:

Till övriga grundbyggare , andvänd laser(tyvärr faaan så mycket dyrare)

Det spelar inte någon roll om vattnet utvidgar sig, eftersom det fungerar enligt lagen om kommunicerande kärl (lyder under lufttrycket). M.a.o. står ytan lika högt i båda rören. Det gäller bara att kolla först genom att hålla rören intill varandra var ytan finns i förhållande till strecken på rören. Samma när det blir mycket kallt även om man har glykol i vattnet för att det inte ska frysa till och bli trögrörligt.

En laserstråle över längre avstånd böjer av med jordytans rundning p.g.a. jordmagnetismen.
_________________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
En laserstråle över längre avstånd böjer av med jordytans rundning p.g.a. jordmagnetismen.
_________________________
Byggaren
Nja....

Magnetism påverkar inte fotoner vad jag vet. Däremot kan jag tänka mig att jordens gravitation har en påverkan. :rolleyes:

I övrigt har du ju helt rätt i att slangpasset inte påverkas av ev utvidgning. I mitt hus har grundsulan dimensionerna 13x7 meter ungefär. Den har jag mätt upp med laser och konstaterat att det diffade det max 5-6mm efter 60 år. Denna är garanterat utstakad mha slangpass när farfar grävde och gjöt betongen....!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.