Hej!
Helt ny här och hoppas få lite tips och råd!
Har köpt en gammal skola med 4st hus.
Det vimlar av fina fönster, dörrar av alla dess slag och jag vet inte vad jag ska göra med dem.. har tex 4st pardörrar bara i en enda hall....blir det för vitt att måla dem vita? har renoverat den hallen och målat alla snickerier högblanka, men såg i nån tidning att de hade sparat dem och bara slipat ner dem litegrann...hm...
Det är jättemycket kvar från skoltiden i husen och jag vill bevara så mycket som möjligt-men vet inte riktigt hur!!
:confused:
 
Du kan lägga lite krut på att få till detaljer på dörrarna. Du kan tex ha en speciell färg på listen runt dörrspeglarna i varje rum, gärna en färg som kanske matchar väggarna i rummet och får då lite variation utan att ta bort helhetsbilden. Ett tips när man köpt ett så stort hus är att ta det lugnt och köra lite i taget för att se om man orkar och att resultatet blir bra, prio ett är att se över om det är något som är i behov av snabb renovering och fixa det först.. Ibland kan tex fönster vara i behov av målning/renovering. Glöm inte annat som inte direkt syns, som värmesystem, avlopp, el och liknande.
 
Tack! jo jag vet...min gubbe ligger just nu inne på en av toaletterna och gröpar i krypgrunden-vi skulle bara byta golv... fönstren ska jag måla i sommar de som e mest akuta iaf...men alla dörrarna- det tar ju hur lång tid som helst att bara få dem trärena...men underarbetet e ju alltid värst! har en massa dörrrar som står lite här och var som ej ska användas, kan man sälja dem nånstans?
 
Hej Linda. Hoppa in på byggnadsvårdsforumet med dessa frågor om bevarande. Där finns allsköns bra tips från otroligt initierade själar... Vad gäller dörrarna så skulle jag nog råda dig till att spara dem på vinden ett tag innan du överväger en försäljning.
 
Generellt sett blir det mycket snyggare att undvika vitt i möjligaste mån, tycker jag. Allt från olika typer av brutet vitt till bleka kulörer till mer mustiga kulörer blir så oändligt mycket vackrare än tråkigt kritvita snickerier, särskilt om väggarna är vita. Köp en hink linoljefärg från någon byggnadsvårdsfirma plus några påsar torrpigment, sen är det bara att börja blanda i små provburkar. Otroligt roligt!
 
Håller med Anders om att spara dörrarna. Rätt vad det är behöver man en dörr och vilken fördel då att ha en dörr som är rätt!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.