Sådär,

då kom fakturan!

Timpenning 310kr plus moms, och för div. fördragna flexrör fick vi ge 16kr/m för den enklaste. (3G 1,5). De tog betalt per meter de använt så det kändes ok...

I stort som jag trodde, lagom dyrt. Skönt att bygga utanför storstan!
 
Har inte så stor erfarenhet själv av hantverkare ännu, men det verkar som väldigt många är väldigt missnöjda på företeelser som denna, samt även timpriserna vilket inte kan vara helt ogrundat. Visst, det är efterfrågan på hantverkare för tillfället, men det är jäkligt ruttet av branschen att utnyttja situationen på ett sådant sätt. Jag jobbar som sk. expertkonsult inom IT och vi har höga timdebiteringar, men det skulle aldrig finnas på kartan att jag skulle fakturera en kund för att jag var tvungen att köpa något av mina arbetsredskap på så sätt som hålsågen ovan. Naturligtvis betalar kunden för eventuella mjukvaror de behöver, jämförbart med materialkostnaden ovan, men det är inget som jag säljer med påslag. Jag kan, som en del i mitt uppdrag, utvärdera och agera inköpare av dessa för min normala timdebitering, inget mer. Och ta betalt för att jag ska ta mig dit jobbet ska utföras? Knappast.

Visst, jag skulle kunna ta mycket mer betalt än vad jag gör nu och säkert klämma mina kunder på mängder av fulingar sett till bristen på min kompetens på marknaden, men det gör jag inte. Varför? Jo för när de goda tiderna är slut så vill jag fortfarande att mina kunder ska välja mig för att de vet att jag gör ett bra jobb för en rimlig lön. Dock är mina kunder företag där chansen att de behöver mina tjänster igen är stor, hantverkarnas kunder är privatpersoner, det är inte så stor chans att dessa behöver renovera ett till badrum de närmaste åren, så det kvittar ju om dessa kunder aldrig mer vill anlita samma hantverkare.

Ska man sedan se till timpriserna är de ganska löjliga de också. I exemplet ovan, 15tkr + moms för 32 timmar dvs 586 spänn i timmen inklusive moms, kan man ju verkligen undra. I min bransch finns det så kallade "resurskonsulter" som jobbar hos kundföretagen för att täcka för luckor de har i sin egen bemanning, ganska liknande bemanningsbranschen. Dessa kan debitera runt 600 kronor i timmen inklusive moms och då pratar vi om människor med mångåriga universitetsutbildningar, ofta civilingenjörer, som jobbar med ytterst tekniskt kvalificerade uppgifter.

Situationen blir ytterligare mer bisarr eftersom diverse bestämmelser tvingar folk att anlita hantverkare. Elektriker är ju till och med lagskyddade, men även i andra fall, tex våtrum, så "bör" man anlita dessa hantverkare. Detta betyder att man inte betalar baserat på att man tycker att elektrikern har en kompetens som är värd att betala för, utan för att man är skyldig att anlita dem enligt lag, men att de trots detta kan ta hur mycket betalt de själva vill.

Det är naturligt att staten vill kunna se till att el installeras korrekt och att försäkringsbolagen vill veta att våtrummen de försäkrar är korrekt installerade, men då borde ju ett system med statliga kontrollanter med en fast kostnad finnas, där man, oavsett vem som har gjort jobbet, kan få det verifierat. Det skulle innebära två saker: Dels att vem som helst som har tillräcklig kunskap får utföra arbetet med bibehållen säkerhet samt att hantverkarnas arbete skulle värderas baserat på vad det verkligen är värt för kunderna, inte en godtycklig debitering som man ändå är tvungen att svälja. Alternativet vore att för kontrollerade installationsuppgifter (där fri konkurrens och prisbildning uppenbarligen ändå har satts ur spel) så fastställs en nationell maxdebitering.
 
Lankan skrev:
Här har ni ett verkligt exempel. Material/jobb rör sig om ett badrum på 3,5kvm.
Helt sjukt dyrt enligt mig.

2pt klammor tc 368:-
13m slang 20 130:-
13m ekkk 5*2,5 312:-
Skarvdon ep 16 20:-
7st apparatdosor 70:-
100m slang 16 738:-
5st kopplingsdosor 228:-
500m fk 1,5 2300:-
8st downlights 2952:-
1st trafo 244:-
1st trafo 244:-
1st handdukstork 2100:-
2st kombidimmer 2200:-
2st uttag 284:-
4st doslock 44:-
1st kombiram 46:-
1st hålsåg för downlights 200:-
1st värmeslinga 3100:-
1st fästband 286:-
1st anslagsram 36:-
3st säkring 16A 318:-
10st säkring 10A 1060:-
1st strömskena 180:-

Arbetstid 32 inkl servicebil 15000:-

Mervärdesskatt 8115:-

Totalt: 40575:-


Återkom gärna med exempel på vad ni fått betala för liknande material/arbete.

//Johan
Arbetstiden kan jag inte uttala mig om, men materialet är fan inte till ett badrum på 3,5 kvm. Det låter ju nästan som en mindre villa ju. Det kan ju t om jag som inte är elmakare se. Har du 8 spottar med två dimmrar på 3,5 kvm t ex, och en halv kilometer fk virat runt badrummet?
 
lordi skrev:
Har du 8 spottar med två dimmrar på 3,5 kvm t ex, och en halv kilometer fk virat runt badrummet?
De behövde väl 5 färger på FK. De kanske alltid debiterar en hel 100m förpackning för varje färg de använder?
Dyrt blir det i alla fall.

/Hasse
 
Mikael_L
BobbyEwing skrev:
...klipp ...Det är naturligt att staten vill kunna se till att el installeras korrekt och att försäkringsbolagen vill veta att våtrummen de försäkrar är korrekt installerade, men då borde ju ett system med statliga kontrollanter med en fast kostnad finnas, där man, oavsett vem som har gjort jobbet, kan få det verifierat.....klipp ...
Vilket endast betyder att en annan aktör får möjlighet (och kommer utnyttja denna) till fri och oskälig prissättning.
Jämför med byggfelsförsäkring, bygglovskostnader, bilbesiktning osv ... :(
 
Mikael_L skrev:
Vilket endast betyder att en annan aktör får möjlighet (och kommer utnyttja denna) till fri och oskälig prissättning.
Jämför med byggfelsförsäkring, bygglovskostnader, bilbesiktning osv ... :(
Byggfelsförsäkring håller jag med om att det är snett, det fungerar ju enligt samma princip som tvånget på att elinstallationer ska göras av elektriker, dvs man tvingas ha det genom lagar, men det är privata aktörer som står för försäkringen/installationen och därmed kan de sätta priser efter eget huvud, ingen kan välja bort att anlita dem ändå. Bygglov och bilbesiktning genomförs ju dock av offentliga institutioner och därmed kan dessa kostnader styras på politisk väg och det är just detta som är centralt.

Min tes är alltså att om staten ska tvinga folk att betala för något så ska också staten fastställa vad detta ska kosta och se till att det är möjligt att genomföra, annars ska det råda under marknadens principer, dvs utan att en specifik bransch subventioneras. Jag är av princip för så lite inblandning av staten som möjligt, så min grundinställning i frågan är ju att det naturligtvis ska vara fritt fram att göra vad man vill i sitt eget hus, sedan är det upp till försäkringsbolaget att ta ställning till vilka premier den lösning man har valt ska leda till. Men om man nu absolut ska ha krav på att vissa installationer ska uppfylla vissa krav så bör statliga kontrollanter se till att detta följs, inte en regel som hindrar fastighetsägare att välja de tjänsteleverantörer de vill.
 
Mikael_L
Men du måste väl ändå hålla med om att det är mycket godtycke och salt i många kommunala och statliga avgifter.

Ibland kör dom min bil genom bilbesiktingen på mindre än 10 minuter. Det kostar ändå 300:-, dvs 1800:-/tim. Tom en advokat måste avundas dom.
Många här på forumet kan vittna om löjligt höga avgifter omkring sitt bygge.
En kopia på kartan, sk nybyggnadskarta, 4000:- , Att kommunen ska godkänna en annan färg på huset eller tillåta att ett fönster byggs om till dörr, 2000:- - 4000:-
En till gatuanslutningskostnad, på ett område där det redan är inbakat i tomtpriset då det är nyplanerat . osv osv.

Men egentligen tänkte jag inte diskutera det här så i detalj, Jag ville bara påpeka att det du föreslog inte kanske var så lysande lösning, då även det förslaget dras med problemet avsaknad av konkurens.
 
Är fortfarande mycket intresserad av det där badrummet på 3,5kvm som har tot 4st tändningar + en liten elcentral mm. Låter helt otroligt!
 
Mikael_L skrev:
Men du måste väl ändå hålla med om att det är mycket godtycke och salt i många kommunala och statliga avgifter.

Ibland kör dom min bil genom bilbesiktingen på mindre än 10 minuter. Det kostar ändå 300:-, dvs 1800:-/tim. Tom en advokat måste avundas dom.
Många här på forumet kan vittna om löjligt höga avgifter omkring sitt bygge.
En kopia på kartan, sk nybyggnadskarta, 4000:- , Att kommunen ska godkänna en annan färg på huset eller tillåta att ett fönster byggs om till dörr, 2000:- - 4000:-
En till gatuanslutningskostnad, på ett område där det redan är inbakat i tomtpriset då det är nyplanerat . osv osv.

Men egentligen tänkte jag inte diskutera det här så i detalj, Jag ville bara påpeka att det du föreslog inte kanske var så lysande lösning, då även det förslaget dras med problemet avsaknad av konkurens.
Min poäng är inte heller att jag tycker statlig kontroll är den optimala lösningen i alla lägen, utan att dagens system är fruktansvärt dåligt. De flesta tjänster jag köper köper jag för att den jag köper tjänsten av kan göra ett bättre jobb än jag eller om det lönar sig ekonomiskt: Jag betalar frissan för att det blir ganska risigt om jag klipper mig själv och jag betalar däckfirman för att lägga på mina däck eftersom de 200 spänn det kostar är mindre än vad jag tjänar på tiden det skulle ta för mig att göra det själv etc. Jag snickrar däremot själv, då det är något jag kan göra bra och snabbt (uppväxt i en snickarfamilj).

När det kommer till elektriker så betalar jag dock inte för tjänsten varken för att de kan göra det bättre eller billigare än jag själv, utan för att jag tvingas till det. Detta gör att hela yrkeskategorin elektriker är satta utanför den fria konkurrensen. Det viktiga blir inte längre hur något har gjorts utan av vem. Jag har också ett yrke där jag säljer mina tjänster på timbasis, men där betalar mina kunder för min kompetens, inte för att de är tvungna. Det gör också att om någon som inte har lagt ner lika mycket tid och pengar på sin utbildning som mig men som ändå kan göra mitt jobb billigare så är det kört för mig, vilket gör att jag hela tiden måste se till att tillhöra de bästa genom att vidareutveckla min kompetens och göra ett jäkligt bra jobb. För en elektriker finns aldrig den risken, konkurrensen är helt enkelt statligt styrd och därmed begränsad. En begränsad konkurrens drabbar alltid bara en person: kunden.
 
Även om det finns en liten poäng i vad Bobby skriver så tycker jag att du skjuter lite högt.

Elektrikerkåren är ju absolut ingen monopolverksamhet, det finns en stor mängd elinstallationsföretag, det finns en prisspridning. Det finns en kostnadssamverkan mellan företagen genom de kollektivavtal som gäller för elinstallatörer. Precis som i de flesta andra branscher. Skillnaden mellan ett elinstallatörsföretag och ex. en snickare med egen firma, är att elinstallatören har en viss certifiering. men det råder fortfarande fri etableringsrätt. Dvs det finns ingen konkurrensmotverkande struktur. Certifieringen gör att de allra värsta missfostren till hantverkare gallras bort, det innebär att troligen finns det lite mindre prispress gentemot de seriösa.

Skillnaden här är framförallt att du inte som privatperson får "konkurrera", dvs du kan inte jämföra kostnaden för att själv göra jobbet mot att anlita ett certifierat installtörsföretag.
 
Frågan är vad alternativet till certifiering skulle vara. Olegitimerade läkare och sjuksköterskor, piloter utan utbildning, en finnig 17-åring som gör din elinstallation? Om krav på certifierad utbildning ska offras för att det anses som konkurrensbegränsande så är vi nog illa ute.

Redan idag utförs i praktiken allt arbete av den som bjuder lägst, inte den som är bäst/skickligast. Certifiering är en garanti att den billigaste entreprenören i alla fall uppfyller vissa minimikrav.

Sedan tycker jag att elektriker har dåligt betalt när man beaktar utbildnings- och praktikkraven. Inte f-n skulle jag vilja stå och dra kabel utomhus på vintern för att kunna fakturera 340 kr i timmen. BRRR..
 
A
mycke_nu skrev:
Frågan är vad alternativet till certifiering skulle vara. Olegitimerade läkare och sjuksköterskor, piloter utan utbildning, en finnig 17-åring som gör din elinstallation? Om krav på certifierad utbildning ska offras för att det anses som konkurrensbegränsande så är vi nog illa ute.

Redan idag utförs i praktiken allt arbete av den som bjuder lägst, inte den som är bäst/skickligast. Certifiering är en garanti att den billigaste entreprenören i alla fall uppfyller vissa minimikrav.

Sedan tycker jag att elektriker har dåligt betalt när man beaktar utbildnings- och praktikkraven. Inte f-n skulle jag vilja stå och dra kabel utomhus på vintern för att kunna fakturera 340 kr i timmen. BRRR..
Fast du får ju betalt även när du sitter i bilen till och från arbetsplatsen och sen kan du ju ta svinbra betalt för materialet och sen får du ju behålla verktygen kunden betalat för och sen kan du ju köpa ut och ta överpris för material som du inte behöver för jobbet, det kan du sälja en gång till någon annan kund. (obs detta inlääg ska kanske läsas med en smula ironi, men inte för mycket irono eftersom det trots allt verkar vara sant)
 
mycke_nu skrev:
Frågan är vad alternativet till certifiering skulle vara. Olegitimerade läkare och sjuksköterskor, piloter utan utbildning, en finnig 17-åring som gör din elinstallation? Om krav på certifierad utbildning ska offras för att det anses som konkurrensbegränsande så är vi nog illa ute.

Redan idag utförs i praktiken allt arbete av den som bjuder lägst, inte den som är bäst/skickligast. Certifiering är en garanti att den billigaste entreprenören i alla fall uppfyller vissa minimikrav.

Sedan tycker jag att elektriker har dåligt betalt när man beaktar utbildnings- och praktikkraven. Inte f-n skulle jag vilja stå och dra kabel utomhus på vintern för att kunna fakturera 340 kr i timmen. BRRR..
Även om det är trevligt med analogier så blir det ganska absurt att jämföra att klamra VP-rör med hjärttransplantationer. Normala hemmainstallationer av el är inte "rocket science", det borde ju definitivt en elektriker känna till och ska vi använda "doktorsanalogin" så borde det ju närmare vara att jämföra med att gå till apoteket och köpa Magnecyl. Vore jag elektriker så skulle jag tycka det var mer intressant att jobba med saker som sätter min kunskap på prov, inte med rutinuppgifter som egentligen inte kräver all den kunskap en elektriker besitter. Jag tycker det borde kännas lite som att om jag efter att ha utbildat mig i många år, skulle sitta på någon "bredbandssupport" och svara på idiotiska frågor om hur man konfigurerar en router.

Generellt sett anser jag att ju färre regler desto bättre, något som rimmar illa med att bo i Sverige som har regler för det mesta. Varje regel är en inskränkning i individens handlingsfrihet och bör nogrant övervägas. Och i detta fallet har jag svårt att se varför man inte skulle vilja ha ett annat system, om man inte har el-branschens agenda i första rummet.

Angående pengarna, så är det ju som så att det inte finns någon elektriker som tar 340 kr/tim i verkligheten. Det verkliga timpriset får man ju genom att ta hela fakturan minus den verkliga materialkostnaden (15% av vad som står) och dela med antalet timmar killen faktiskt jobbade och då lovar jag att det inte stannar på 340 spänn. (Men jag tror många kunder skulle uppskatta en sådan mer ärlig faktura)
 
Nu är det ju inte montering av VP-rör som är anledningen till certifieringen utan det faktum att att felaktigt utförd elinstallation faktiskt innebär fara för liv och egendom. Certifiering ligger därför i samhällets intresse. Priset på elinstallationer sätter sedan marknaden, inte staten.

De elektriker jag talat med hävdar att den debiterade timpenningen måste vara låg pga alla som kör svartjobb på kvällar och helger. Materialpålägget täcker upp det som fattas. Sant eller inte? Faktum är att ett antal elfirmor häromkring har gått i konkurs det sista året mitt under brinnande byggboom. Inte kan det bero på att dom tjänar för mycket, inte.

Annars håller jag med om att så få regler som möjligt är att föredra, men man kan ju tex jämföra med andra fria länder, exvis USA, där det tom krävs licens för att arbeta som hårfrisörska. Varför då detta i frihetens högborg? Jo, för att dom har upptäckt att det inte fungerar annars.

Själv har jag civilingenjörsexamen el/tele/teknisk fysik och har ibland lekt med tanken att skaffa behörighet för att ha ett litet extraknäck här ute på landet om de reguljära inkomsterna skulle försvinna. Men ALDRIG skulle jag spendera två år för att få den praktik som krävs för att sedan kunna debitera det som folk här tycks anse vara rimligt. Då står jag heller och undervisar grundskoleelever i matte, hemska tanke.. :eek:
 
Det är ju frågan i ett nötskal: Ska man ha regler som försöker kontrollera allt som potentiellt sett kan vara farligt. I Sverige har vi en tradition av att ha det så, något som jag anser leder till att vuxna människor inte tänker, utan bara följer regler och litar på att allt blir bra. Gäller ju förövrigt fler delar av systemet: Det är konstruerat för att vi ska vara beroende av staten och inte behöva ta ansvar för våra egna liv och beslut..

Jag anser fortfarande att elinstallationer i hemmet är så pass trivialt att det är absurt att kräva åratal av praktik alternativt en civilingenjörsexamen med lite mindre praktik för att för att utföra dem. Dessutom är systemet så uppenbart vridet till branschens fördel genom systemet med "företagsbehörighet" dvs att en behörig installatör kan dela med sig av sin behörighet till anställda i samma företag, men inte till andra. Varför skulle man inte då kunna ha ett system där en behörig installatör istället kan instruera kunden och sedan kontrollera anläggningen när den är färdig (samt vid några tillfällen under konstruktionen om det är ett stort jobb)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.