Hej!

Har en vän som planerar att bygga hus och har rådfrågat mig angående de nya energikraven. Vad jag har förstått ser det ungefär ut som följande:

Enligt BBR ställs det krav på byggnadens specifika energianvändning, dvs. "köpt energi" per m2 golvarea. Köpt energi är det som går åt till uppvärmning, kyla, tappvarmvatten, ventilation och övriga installationer som krävs för byggnadens drift. Hushållsel ingår således inte i begreppet köpt energi. Därav sätter man oftast en extra elmätare som enbart mäter den "köpta energin".

Sverige har delats in i två klimatzoner; söder och norr. För bostäder i klimatzon söder gäller att de "skall vara utformade så att byggnadens specifika energianvändning högst uppgår till 110 kWh per m2 golvarea och år." För klimatzon norr gäller 130 kWh/m2.

Dessa regler gäller för hus med bygganmälan gjord efter 1/7 2007. Det verkar variera från kommun till kommun huruvida man efterfrågar en energiberäkning som visar att husen uppfyller kraven. I de flesta fall verkar dom dock kräva att få se en energiberäkning vid byggsamrådet.

Har ni upplevt detta som ett "problem" när ni bygger hus? Om ni bygger med en hustilllverkare, står då dom för beräkningen? Ni som bygger lösvirke, hur har ni gått till väga?

Vore intressant att få se lite olika energiberäkningar från husleverantörer/konsulter alt. egna beräkningar, som har "godkänts" av kommunen.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Mousa
  • Laddar…
Snailman
Ingen som kan bidra med ett beräkningsexempel?
 
Vi lämnade in bygglov och bygganmälan i december 2007 och då krävdes det en energiberäkning till byggsamrådet.
Problemet var att få tag på någon som kunde göra en beräkning (=godkänd av kommunen), då de flesta hade nog med jobb att energideklarera hyresfastigheter mm.
Vi bygger lösvirkeshus på Vikbolandet utanför Norrköping.
 
Snailman skrev:
jag har sett energiberäkningarna på ett par eksjöhus, fanns hos kommunen, de hade använt detta program [länk]
Är energiberäkningarna offentliga handlingar, dvs. kan vem som helst begära att få se dem?
Hur går man isåfall till väga?
 
Om de ingår i bygglovet så borde/måste de väl vara offentlig handling?
Om du vet av ett hus vars beräkning du vill se, så borde det väl gå ringa eller bege sig till byggnadskonntoret och berätta att man vill ta del av handlingarna för fastigheten.
Vill du ha kopior så kan det nog kosta en slant i kopieringsavgift.
Men sedan är frågan om beräkningen ingår i handlingarna, eller om det bara är beräkningsresultatet....
 
Jag använde Byggteknikcentrum i Arvika.
Det går att maila dem om en offert på deras hemsida http://www.byggteknikcentrum.se/
Man måste lämna plan och sektionsritning samt veta vilken ventilation och vilket värmesystem som ska användas.
Jag vill minnas att kostnaden blev 3.500 (ca).
 
Snailman
gullegrizen skrev:
Är energiberäkningarna offentliga handlingar, dvs. kan vem som helst begära att få se dem?
Hur går man isåfall till väga?
Beräkningarna bestod av 6 A4 sidor, jag knallade upp på kommunen, då fick jag en mapp med bygglovsritningarna, då sa jag jag ville se på allt de hade, och då hämtade de en mapp till...

jag fotade av dem med digitalkameran...

har inte hunnit studera dem närmare ännu.. men det verkar som om det jämförs med ett normhus.
 
Snailman skrev:
Beräkningarna bestod av 6 A4 sidor, jag knallade upp på kommunen, då fick jag en mapp med bygglovsritningarna, då sa jag jag ville se på allt de hade, och då hämtade de en mapp till...

jag fotade av dem med digitalkameran...

har inte hunnit studera dem närmare ännu.. men det verkar som om det jämförs med ett normhus.
Att jämföra aktuell byggnad med ett normhus var väl det man gjorde med de gamla reglerna, de nya reglerna kräver ju att den specifika energianvändningen klarar antingen 110 eller 130 kWh/m2. Denna siffra måste väl ändå redovisas nånstans? Vore intressant att se dina bilder... :)
 
110 kWh / m2 låter inte som ett svårt krav.
jag ligger på 30 kWh/m2 (men då har jag ett gammalt hus(1968) som inte klarar dagens ventiletions krav)
 
Snailman
på sidan 4 i dokumentet står att för verklig byggnad blir det 101 kWh/m2
 
Snailman skrev:
på sidan 4 i dokumentet står att för verklig byggnad blir det 101 kWh/m2
Är hushållselen avdragen då?

Efter vad jag har förstått är Enorm inte helt anpassat för de nya reglerna, följande står på deras hemsida:

"Den 1 juli 2006 trädde BFS 2006:12 (BBR 12) i kraft. Tills det sker en ny uppgradering av Enorm 2004, är det fortfarande lämpligt att använda men man behöver göra små justeringar."

Den siffra på 101 kWh/m2 som du anger är något programmet räknar ut genom att dividera byggnadens totala energibehov med den uppvärmda bruksarean (BRA). Detta innebär minst två möjligheter till fel värde;

1. Den area (BRA) som anges i Enorm är inte densamma som skall användas enligt BBR, dvs. Atemp. För vissa typer av hus är de lika, men vid t.ex. 1,5-plans hus är ytorna inte lika.

2. Det är inte byggnadens "totala energibehov" som skall divideras med Atemp, endast "köpt energi till värme/ventilation".

Enligt ovanstående måste alltså följande justering göras för att kunna redovisa ett korrekt värde utifrån Enorms beräkning:
- Atemp måste redovisas.
- Den specifika energianvändningen redovisas genom att dividera "köpt energi till värme/ventilation" med Atemp.

En annan intressant faktor är vilken inomhustemperatur man har räknat med, detta borde vara svårt att ange i projekteringsstadiet, då en del vill ha 22-23 grader medan andra nöjer sig med 19 grader och ett par varma tofflor. Vad har man använt i din beräkning, Snailman? Och vilken lufttäthet?

Sedan anges också i BBR att lämpliga säkerhetsmarginaler ska användas; vad är lämpligt och hur redivisas detta?

Puhh, många frågor blir det!
 
Snailman
lite fler uppgifter...

köpt energi väme/ventilation 9945
pricesser hushålls fastighetsel +5566

byggn tot behov av köpt energi 15511

värmepump uppv och varmv 0
eltillsats i vämepump 5365
drivel till vämepump 3785
el till fläktar pumpar 795
processer hushålls fastighetsel 5566

summa kalenderåret 15511
 
Snailman
nettobehov av bas och tollsatsenergi 15116
värmedistr och regl förluster +1998
basenergi prid med värmepump -11750
tillförd drivel värmepump +3785
rillförd el vent syst +422
el till värmedistr/fläktar +373
 
Om du tittar på första sidan, vad är det angivet för golvarea? Gissar att det står ca 154 m2. I såna fall går det inte att jämföra de 101 kWh/m2 som anges, med kraven på 110 resp. 130. Riktigt förfarande borde vara att dividera 9945 (köpt energi till värme/ventilation) med uppvärmd golvarea (anges förmodligen på första sidan). Om nu 154 m2 stämmer blir den specifika energianvändningen således 9945/154 = 65 kWh/m2. Detta är en avsevärd skillnad utifrån de 101 kWh/m2 som anges. Detta värde förutsätter även att husets bruksarea (BRA), är lika med Atemp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.