Är det en bra idé att sätta kökskakel på målad masonit (alkydfärg) eller måste jag sätta en repgipsskiva först? Tacksam för hjälp.
 
Näe det är en riktigt dålig ide. Gips under blir bra. Se till att fästa gipsen i det som finns bakom masoniten, inte bara i masoniten.....
 
Du menar att kaklet fäster dåligt på alkydfärgen? Annars borde väl färgen förhindra att masoniten suger åt sig fukt?
 
man ska kakla på ett dött material som inte rör sig när fuktkvoten ändrar sig. Följ instruktionen som följer med fixet du köper?!
 
Varför? Såvitt jag förstår beror det på att fix är cementbaserat och så stelt så det klarar inte av att ta upp de små rörelser som finns, men man köper ju keramiken för dess utseende på ytan. Man köper inte fixet för dess cementegenskaper. Det syns ju inte ens. Varför finns inte andra mer elastiska fästmaterial? Det borde ju kunna hjälpa till även vid klinkergolv...

L
 
  • Gilla
Johan Wängermark
  • Laddar…
Det rör sig för mycket för cementbaserade fästmassor, även de mest elastiska. Men visst, en klick lim, typ PL400, bakom varje platta borde göra att de sitter kvar även med vissa rörelser. Fogarna kommer dock spricka ändå, och det hela kommer inte klara någon svikt om nu masoniten inte sitter helt stumt mot underlaget. Sammantaget är det en riktigt dålig idé att fuska på det här viset. Det är ju verkligen inte svårt att skicka dit en gipsskiva innan plattorna.
 
Nu var tanken definitivt inte att fuska, snåla eller spara tid. Däremot hade det från sidan blivit snyggare med ett inte fullt så tjockt basunderlag, därav frågan.
 
Okej. Men om du plockar bort masoniten där det ska sitta plattor, och ersätter den med gips så blir kanske skillnaden acceptabel?
 
Inte att rekommendera kanske men har ett 25 år gammal klinkergolv i hallen med spontat virke och sedan limmad masonit (tätspikad med dyckert) och sedan klinkers, ca 5m2 som har fungerat alldeles utmärkt när det gäller plattor och fogar. Orsaken till lösningen var att jag inte ville höja golvet och viss okunskap när jag renoverade. Masonit håller sig bra om den inte utsätts för fukt. Är det inga stora mängder kakel så kan du ju prova att prima ytan och sedan sätta kakel.
 
AndersS skrev:
Inte att rekommendera kanske men har ett 25 år gammal klinkergolv i hallen med spontat virke och sedan limmad masonit (tätspikad med dyckert) och sedan klinkers, ca 5m2 som har fungerat alldeles utmärkt när det gäller plattor och fogar. Orsaken till lösningen var att jag inte ville höja golvet och viss okunskap när jag renoverade. Masonit håller sig bra om den inte utsätts för fukt. Är det inga stora mängder kakel så kan du ju prova att prima ytan och sedan sätta kakel.
Jag hade en tanke om att alkydfärg skulle stoppa fukten och i det avseendet kunna fungera som underlag (på masoniten). Men det är klart, masoniten lät väl svikta och därmed inte vara något stabilt underlag för väggkakel även om det rör sig om en liten yta. Hursomhelst, idag inhandlade jag repgips. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.