Hej!

Tänkte fräscha till altandäcket genom att slipa av det. Behöver köpa en lämplig maskin som då får det som första uppdrag.

Min tanke är en excenterslip då den känns mångsidig för allehanda framtida slipuppdrag. Gör den sig bra på altandäcket eller är det bättre med en bandslip som går i träets fiberriktning?

Tips och förslag mottages tacksamt!

/Johan
 
Bandslip som körs längs fibrerna känns instinktivt bättre. Kanske någon annan med erfarenhet?
 
Jag har provat med excenter med gott resultat.
Har skaffat en bandslip som jag provat lite grand med nu i år, men känns inte lika effektiv hittills.
 
  • Gilla
saften
  • Laddar…
Hyra en golvslipmaskin, kanske? Altaner brukar ju vara lite större än vad som är rimligt att stå på knä med elhandverktyg.
 
pero skrev:
Jag har provat med excenter med gott resultat.
Har skaffat en bandslip som jag provat lite grand med nu i år, men känns inte lika effektiv hittills.
Om bandslipen var dårligere, så har du prøvd noe dritt, eller så har du fått en veldig bra eksenter.
 
Har med gott resultat slipat ett balkong golv med excenterslip. Håller med mattiasp om det blir stora ytor så hyr en golvslip.
 
Det gäller att ha en kraftig excenterslip. Jag använde min ROTEX150 slip. Tog ett 1,5 m långt kvastskaft och försåg den med en gaffel av plattjärn där gapet är 90 mm. Passar perfekt över rotexen där jag skruvar fast gaffeln i den med 2 st M8 bult i hålen för extra handtag. På skaftet satt jag en strömbrytare så man slipper böja sig.:D Slipen är lite baktung så jag försåg den med ett snöre som jag kan justera tiltning på slipen med. Att köra i rotex-läge är som att rasta en pittbull terrier i koppel. Därför körde jag mest i vanligt slipläge. Golvet är gjort i kumaro och därmed ganska hårt. Går ju fortare att knäslipa men nu slipper man böja ryggen.:D
 
Logiman skrev:
Om bandslipen var dårligere, så har du prøvd noe dritt, eller så har du fått en veldig bra eksenter.
Knappast skit - iofs ingen proffsmaskin (grön Bosch), men den sköter sitt jobb med gott resultat vid andra typer av tillfällen.
Mja, jag tror det snarare handlar om det faktum att altanen legat ett par år, och brädorna därför kupat sig. Dessutom har jag tvättat altanen först med högtryck, så jag hade inte behov av att slipa hela altanen.
Men faktum kvarstår, för mig var det *betydligt* smidigare att använda excenter än bandslip - det är lättare att komma åt på specifika ställen än med bandslipen.
 
Ja, jeg har også en Grøn Bosch (PEX400AE tror jeg det er) og den funker knall den.

Om de har blitt ujevne osv kan jeg forstå at det går fortere.

Men i prinsipp vil en bandslip være raskere enn en eksenterslip.
 
Jag "snor" den här tråden, eftersom jag är inne på att göra samma sak.

Kan man hyra en "vanlig" golvslipmaskin dvs en som mest används för inomhusbruk?

Och hur blir det med spikhuvudena då?
 
  • Gilla
malmo53412
  • Laddar…
Hej! :)
Har två altaner här hemma som båda är under väderskyddande tak.
Det ena har jag slipat med min gröna Bosch bandslip modell PBS 7. Den altanen var ca 10 m2 och det tog en eeeevig tid att göra det trots grovt sandpapper som byttes med jämna tidsintervall. Det blev bra, men att använda en liten bandslip för att slipa en altan är inget jag skulle göra om. Nästa gång hyr jag garanterat en golvslip istället.
Vad det gäller spikskallarna så finns det två sätt; försänk dem eller låt dem vara! :p
Innan jag slipade altanen försänkte jag dem alla för att vara snäll mot slippappret. Man kan också göra som de tidigare ägarna till vårt hus; slipa med golvslip. Jag skulle dock inte göra som de gjorde; låta spikskallarna som krupit upp vara kvar och slipa rakt över allting...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.