Nu har jag lite mer info om lösningen med kokoslindade dränrör. Det stämmer inte att man slipper grus runt själva röret som jag skrev ovan, efter att ha hört mig noggrannare för med hantverkaren har jag förstått att man fortfarande behöver material runt själva röret (duken slipper man dock), men han tyckte det var bättre med sand istället för grus/makadam. Anledningen ska vara att sanden inte slammar igen lika lätt som gruset (de mindre sandkornen tillåter inte slammet att komma ner i dräneringen lika lätt). Är det någon här som har haft erfarenhet av att använda sand i en dränering?

Vidare uppger han att hållbarheten för kokosväven är 20-30 år och att vattnet därefter hittar ner i röret på sina egna vägar, man ska alltså inte behöva göra om jobbet. Däremot förespråkar han att lägga ut mycket sand (5 cm) över hela gräsmattan för att göra den hårdare. Det verkar klokt tycker jag. Nu är den mycket mjuk.

Vi tycker den här lösningen verkar bra och samtidigt enkel och relativt billig så vi kommer köra på det.
 
Ja, det här med fiskbensmönster eller "stick" som kopplas till en stamledning verkar vara en smart metod över större ytor.
 
Hänger inte riktigt med, och det behöver jag göra. Vi har flera mindre sjöar på vår baksida. Grannarnas tomter sluttar alla mot vår. Vi ska alltså gräva ner dräneringsrör, använda geoduk (vad är det?) och fylla på med grus. Var lägger vi rören och vart ska vattnet ledas iväg? Dagvattenledningen, hur hittar jag den?
 
  • Gilla
t040288
  • Laddar…
Tegelhuset skrev:
Hänger inte riktigt med, och det behöver jag göra. Vi har flera mindre sjöar på vår baksida. Grannarnas tomter sluttar alla mot vår. Vi ska alltså gräva ner dräneringsrör, använda geoduk (vad är det?) och fylla på med grus. Var lägger vi rören och vart ska vattnet ledas iväg? Dagvattenledningen, hur hittar jag den?
Dina grannar får inte låta sitt dagvatten rinna ner till dig. Man måste själv ta hand om eller leda bort sitt eget vatten.
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
Hej

Har ett spännande dräneringsproblem. Vi får rejäla vatten samlingar längst bort på baksidan av vår tomt. Vattnet kommer från vår egen tomt, dels från gräsytan och dels från taket. Vi får enligt statsarkitekten inte föra vattnet från stuprör direkt till dagvattensystemet utan det skall så vackert porla ut på gräsmattan, därmed är ingen koppling till dagvatten från dessa stuprör nedgrävd när huset byggdes.

Tomten gränsar mot kommunens mark och ca tre meter in på kommunens mark finns ett dike för dagvatten. Kommunen har sett till att inget vatten rinner in på vår mark genom att deras mark sluttar mot diket, men kanten ligger i höjd med vårt hus ( dvs vår gräsmatta ligger under kanten och kanten blir som en vattenstopp vid slutet av vår tomt)
Här skulle man gärna vilka gräva en dränering under gräsmattan och genom kommunens mark som tömmer ut i diket (alt direkt från stuprör trots herr arkitekts åsikt). Här är problemet (förutom tillstånd etc) att i kommunens mark ligger det fjärrvärmerrör på ca 50 -70 cm djup. Detta leder även till att kommunen inte vill sänka nivån på sin mark. Det finns ingen chans att vi kan få ett fall från huset och över fjärrvärmerören ner till diket. Vi kan inte heller höja gräsmattan så att vattnet rinner ut på kommunens mark eftersom vi då inte får fall från huset. Annat dagvatten finns inte inom rimligt avstånd.

Hur blir jag av med vattnet?
 
Hej, vi behöver också dränera vår gräsmatta och jag skulle kunna göra det själv men haft redan många projekt i trädgården i år så vi vill anlita någon för att göra det, men frågan är var o hur man hittar någon och vad kallas det yrket? ☺
 
En anläggningsfirma, grovplanering, gräv och schakt. Prova att googla med de orden och fråga dig fram sedan. Du kan även fråga på din lokala, lite bättre, bygghandel.
 
Tack för tipset elpaco! Det ska jag göra
 
Ok. Svarar på min egen tråd från 2007.
Gräsmattan har hållit sig bra sedan dräneringen lades dit. Kommer inte ihåg exakt hur mina originalbilder såg ut, men minns att jag var inne på en Y-lösning som jag sedan litegrann avskrev, och en envis "pöl".
Jag lade en slang under infarten, samt att jag anslöt "pölen" (inget läckage, snarare som en naturlig brunn eller liknande) till den ursprungliga dränslangen.

Pölen försvann dock inte, så istället byggde jag en "skorsten" vid pölen. Alltså en gruspelare ca. 30-40 cm i diameter, med innerkant av en utskuren plastdunk. Det verkar ha löst problemet. Endast lite vatten kring "skorstenen" efter mycket regn. Välhållen gräsmatta med träd och en synlig gruspelare som löst ett dräneringsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gruspelare av stenar ovanpå en plastdunk i gräsmatta, tilltänkt som dräneringslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.