Jag har påbörjat renoveringen av köket och skulle behöva lite tips om hur jag skapar ett bra underlag för kakel på väggarna.
Väggarna består idag av liggande spontat virke (typ 20 mm) och utanpå detta masonit. Väggarna är hyfsat jämna och raka. Min tanke är att skruva fast gips utanpå masoniten och på så sätt få ett bra underlag för kakling. Är detta ett lämpligt tillvägagångssätt?
Om så är fallet så behöver jag även tips om följande:
  • Jag har tänkt förbereda eldragningen (installation kommer att ske av behörig elektriker) genom att göra spår för vp-rör i väggarna och hur gör jag detta på bästa sätt (eldragning kommer att ske från taket ner till kontakter etc.).
  • Är det rätt metod att såga spår (ca 20 mm djupa för standardrör) i både gips och trävägg och sedan spackla igen eller skall jag göra detta på något annat sätt?
  • Eftersom väggen kommer att byggas på lite så medför det lite problem med fönster- och dörrfoder. Några tips eller är det bara att försöka få det att se snyggt ut enligt bästa förmåga?
Tack på förhand!

Jonas
 
Gips funkar bra som underlag för kakel.

Dra rören först, borra hål för uttag/dosor i gipsen
och skruva fast gipsen.

Du behöver inte spackla eftersom du ska använda fix sedan...

/N
 
Byggahus-nisse skrev:
Du behöver inte spackla eftersom du ska använda fix sedan...

/N
Men sätt för säkerhets skull en glasfiberremsa + spackel på gipsskarvarna - har du otur och får en fog precis där kan det spricka om det vill sig illa.
 
Fräser man igenom gipsen så skapar man en skarv och även underlaget måste fräsas ut för dosor så det är en viss risk för att underlaget rör sig senare.
Personligen hade jag nog gärna lagt på ett extra lager gips utanpå rör och gjort hål för dosorna i det lagret för att undvika eventuella sprickor.

/Kent
 
Tack för svaren!

Dubbla lager gips hade varit bra om jag kunde få till fönsterfodren...våra fönster är gamla och utgör en del i fodrets profil. Dubbla lager gips medför att fodrena kommer 26 mm längre ut vilket blir alltför svårt att dölja snickerimässigt. Om det finns några knep med avseende på hur andra har löst detta så är jag tacksam.

Jag upptäckt ochså att masonitskivan som spikades utanpå råsponten var dålig så den åkte ner. Kan jag skruva gips direkt på råsponten eller måste jag lägga på ny masonit?

Med vänlig hälsning

Jonas
 
Två av väggarna är ytterväggar och huset är från 1929 vilket gör att det inte är mycket till isolering, typ ingenting!

Jag skulle vara tacksam om jag kunde få hjälp med följande frågor:

1. Behövs masoniten eller är det bara att gå på direkt med gips? Har den haft något syfte förutom att jämna till ytan?
2. Diffusionsspärr, behöver jag det (har inte funnits). Om det behövs, hur gör jag?

Tack på förhand!

Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.