Vi bor i ett 1½-planshus som hade oinredd övervåning när vi flyttade in. Nu har vi kommit så långt på övervåningen att det är dags att börja se sig om efter vilka ytskikt vi vill ha. Vår dotter kommer att få ett av rummen på ena gaveln. Det är alltså ett rum som är relativt långsmalt och har ett snedtak längs ena långsidan. Dörren till rummet är på ena kortsidan och på motsatt sida är ett fönster. Hon kommer att vara runt 2 år gammal när allt är klart och vi kan flytta upp på övervåningen.

Jag har en massa olika idéer på hur vi ska inreda rummet. Problemet är bara att idéerna varierar över tiden ju mer jag tänker på det. Å ena sidan vill jag ha ett mysigt rum till henne men å andra sidan ska det väl vara lekfullt. Det ska också gärna vara långsiktigt hållbart och alltså inte för ”puttinuttigt” som hon tröttnar på efter något år. På nedervåningen kommer vi att göra hennes nuvarande rum till lekrum. Därför vill jag inte ha ett alltför busigt rum till henne där uppe utan mer ett mysigt sovrum. Här nere kommer vi ha myshörna med madrass och kuddar, små möbler, osv. I sovrummet kommer vi nog främst möblera med bokhylla, säng, skrivbord, byrå, garderob, och liknande.

Jag skulle vilja ha in lite smart förvaring i hennes rum. Gärna lådor under sängen. Problemet är att då kommer sängen upp i höjd och eftersom vi tänkte att den skulle stå mot långsidan som har snedtak så vet jag inte om det är möjligt. Stödbensväggen är ca 100 cm. Någon som har några andra bra idéer på hur vi kan lösa detta eller tips på smarta sängar som inte är alltför höga?

Är det någon som har några bra tips på vad vi ska göra med väggarna. Måla? Tapetsera? Fondvägg? Wallies? Färger? Mönster? Hur har ni gjort? Tacksam för alla tips och inspirationsidéer som kan fås!
 
Hej!
Jag har också snedtak i min dotters rum, och jag ville också ha lite lugnare färg och motiv, så jag målade hela rummet i en ljust blågrå färg, lite mer blå än grå, och så köpte jag Wallies i form av moln i olika storlekar. De finns på inreda.com. Molnen satte jag upp på snedtaket bara, och min dotter ÄLSKAR dem. Hon är snart fyra år nu, och pratar fortfarande om hur mysigt det är att lägga sig och titta på molnen, trots att de suttit där i över ett år.
//Maria
 
Hej!

Känner ett barn som har ett mycket fint rum som liknar det du beskriver. Hon har tapet i hela rummet, på den "hela" väggen samt kortväggarna är det orange (jag kanske hade valt en annan kulör, men det passar ändå rätt bra), på den nedre delen under snedtaket grönt som gräs och på själva snedtaket en ljust blå tapet med små moln på. Precis under övergången till snedtaket sitter en bård med djur i en skog som går mellan olika årstider.
Sängen har hon under "himlen", så hon kan ligga och titta på den och de små djuren på bården. Jättefint tycker jag, och inte alls så könsstereotypt som alltför många barntapeter av idag är.

/Elin

Edit: molntapeten kommer från Boråstapeter och heter just Moln.
 
Hej och tack för alla svar. Jag tror det lutar åt tapet, som det känns nu i alla fall! Idéerna om att ha moln och himmel på snedtaket låter jättemysiga och bra. Vi kommer dock ha vitmålat träpanel på snedtaket, precis som i taket. Vi kommer inte ha möjlighet att måla/tapetsera snedtaket alltså. Lite synd, men era andra idéer ska jag fundera vidare på, och även läsa bloggarna ni tipsat om!
Är det någon mer som har nåt kul och bra att komma med tas det tacksamt emot, vi kan aldrig få för många synpunkter!

/Malin
 
Måla borden med griffelfärg så kan barnen rita direkt på bordsskivan!
 
My_Husmus skrev:
Måla borden med griffelfärg så kan barnen rita direkt på bordsskivan!
Själv gillar jag inte alls trenden med griffelfärg överallt. Det är oerhört svårt för småbarn att förstå att man får rita på det lilla bordet med griffelkritor, men inte med kulspetspenna på soffbordet...
 
En annan idé är att måla in bokhyllorna i motiv, exempelvis göra en lastbil av vägghyllan där varje hylla blir ett flak. Finns exemelbild på Beckers nya hem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.