Hmmm, ska ordna grävare som gräver upp för dränering runt huset som ligger på cementgrund. Har fått toppentips hur göra det! Tack!
Men jag lurar på- jag ska gräva för dränering, samt gräva bort ett lager jord på en större yta runt huset, dels för att jämna ut samt få bort gamla rostiga byggdelar som har slängts där ca 50 år sen.
Det jag funderar på- samtidigt som jag dränerar och lägger i singel, ska jag för altanbygge (beräknat nästa sommar), redan nu lägga singel (och geoduk)? Eller ska jag gjuta plintar först och sen preppa marken??
Tänkte att det kanske var smart att köra hela blytunga singel utspridningen i ett svep. Men det kanske försvårar plint gjutning? Hoppas någon har tips!
 
Min erfarenhet är att grävning i singel är JÄTTEJOBBIGT. Om du kan, och vet hur du vill ha altan, sätt ut plintar nu när du är igång med grävning. Dom kan ju stå tills du kör igång,eller? Geoduken lägger du efteråt och skär ut för plintarna.

Kjell G
 
Det låter rimligt! Då ska jag bara luska ut dimensioner och avstånd mellan plintar! Någon som har åsikt om färdiga plintar från byggvaruhuset / gjuta själv? Bara pris som spelar in?
 
Plintar från byggvaruhus 80-110 kr/st. Det går väl att gjuta i rör men själv hade jag inte grejer tillgängligt. Om du kan fixa jordborr med 25-30cm diameter så använd det och stoppa ner plintarna. Har du råd, köp plintar med justerbara stolpskor, då behöver du inte vara exakt med avvägningen. (Fast det går ju att lösa med fasta skor också, bara att sala under bärlinan)

Kjell G
 
var hittar man plintar med justerbara stolpskor?
 
Såg för några veckor sen att Beijer hade nån kampanj. Sen finns det på Cheapy, där köper man plinten med invändig gänga, sen bör det väl finns stolpskor med motsvarande gängning? Ingen koll på priset dock men finns säkert på Cheapys hemsida, alt. Beijerbygg.se

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Såg för några veckor sen att Beijer hade nån kampanj. Sen finns det på Cheapy, där köper man plinten med invändig gänga, sen bör det väl finns stolpskor med motsvarande gängning? Ingen koll på priset dock men finns säkert på Cheapys hemsida, alt. Beijerbygg.se

Kjell G
Det stämmer:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=11753

Extrapris nu dessutom!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.