Jag kan nu meddela att Byggmax nya fabrikat av kopplingsdosor med märkningen "Etmàn" fungerar dåligt med Hole-finderinsatsen för just kopplingsdosor. Insatsen glappar ordentligt och ramlar ut. Med lite eltejp och jox på insatsen fungerar det bättre. Insatsen till apparatdosorna fungerar bra.
 
Redigerat:
Jag kan då passa på att varna för att skruvarna i Malmbergs blåa kopplingsdosor för dubbelgips rostar om man målar väggen med vattenbaserad färg - även om ingen färg kommer på skruven eller dosan. Dessutom får man trixa lite när man fäster två ihopkopplade dosor för att en kombinationsram ska hamna i våg sedan - det är ganska mycket spel i ihopkopplingen.
 
Den enda gemensamma nämnaren jag kan se är: Köp kvalitet i stället...

Kvalite finns inte på malmbergs eller byggmax, dessa är endast för att lura privat personer.
 
Precis det jag har lärt mig, men jag trodde ju i min enfald att något så enkelt som dosor kan inte vara för dåligt kvalitet - tji fick jag ;)

Nöjd är jag iaf med mina ELKO RS-brytare, vägguttag, tp, antenn och tele-uttag samt kombinationsramar. Är ju jättesmidigt att använda snabbkopplingen tex, och dom behöver inte trixas in i dosorna, till skillnad från exempelvise PEHA och MERTEN där man får blodiga tummar efter några uttag.
 
Det är väl en lite väl hård generalisering. Vissa grejor är skräp ja men tex uponors rör är dessamma överallt ( i alla fall samma beteckning tryckt på röret), cementas cement osv ...
 
Tidigare har ju Byggmax dosor varit Eljos billigaste modell så att dra allt över en kam och kalla skräm är ju att ta i. Dock kan man vara säker på att få bra grejor om man köper märkesprylar, handlar du på Byggmax/Biltema/whatever så finns där gott om guldklimpar men långt ifrån allt är det. Exempelvis står det Eljo på Biltemas dosor, Drakaflex på deras 5x2,5 RDOE osv...
 
Snailman
Tyvärr höjde ju biltema priset på dosor med 70% nånting nyligen...
 
malmbergs dosor råkade jag utför i ett hus, när jag skulle lossa skruvarna i ringen satt dom så förb. fast att när jag tryckte på mejseln för att den inte skulle slira i skruven så lossnade hela ringen! men dom är ju flera kronor billigare än andra billiga bra dosor- men i slutändan blir det dyrare för kunden när man ska försöka lirka fast ringdj..i dosan ifall det tar längre tid än 1/3 minut....
i ett annat hus satt det billibillidosor där ringen inte gick att vrida på!!! hur kul är det?
jag fördrar att själv välja material som jag vet funkar och som jag kan montera utan att fundera (allt för mycket)
 
Vilka dosor tycker ni som vet är bra? Hur skiljer man på en bra och dålig dosa, om man har några man fått och inte längre kan se prislappen på dem?
 
dom här är bra tillexempel där det kaklas eftersom ringen är justerbar så den livar mot färdig vägg:
24784-3.jpg
å dom här finns jättedjupa, perfekta för runda 12V trafos 35-105VA:
118716-3.jpg
å senildosor när man glömt eller vill komplettera med fler dosor:
89724-3.jpg
1420598.GIF
 
Redigerat:
den här till både 13 å 26 vägg, har även stos för 20vp:
139025-3.GIF
dessa funkar bra å är billiga: 93553-3.jpg
 
Jag har fastnat för de Elkos lite dyrare med 20mm flexibla stosar. Visste, de kostar några tior men vad sjutton gör det när allting annat i samband husrenovering kostar så ruskigt mycket mer ;)
 
Jaha, men vad är det för märke/fabrikat på dosorna. Och det två sista, den gula och gröna, ser exakt ut som de som säljs på lågprisvaruhuset för 9,90. Det var väl de man skulle undvika, enligt de inledande inläggen?
 
alla dosorna finns på tex elbutik.se
ja dom nedre gul å grön är billiga men duger iaf, tex går ringen bra att vrida och dom är sammankopplingsbara. till ett helt hus så blir det ju några kronor att spara på att använda billiga dosor på många ställen. till ett hus gick det 114 "biliga" dosor, då satt det redan ett antal i ytterväggarna.säg att skillnaden är 25:- så blir det 2850:-. då har jag ändå använt 33 dosor med justerbar ring.
 
Dom gula billiga på pellefants bild är helt ok, dom blåa billiga märkta malmbergs ska man dock undvika
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.